جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
۰ نفر

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید روند نرخ تورم در ایران نزولی خواهد شد.

خبر بد صندوق بین‌المللی پول برای آمریکا

تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول از ادامه روند رشد منفی اقتصاد ایران و کاهش سهم ایران از اقتصاد جهان حکایت دارد. این نهاد بین‌المللی در عین حال تاکید کرده چشم انداز اقتصاد ایران به گونه‌ای است که این انتظار کاهش نرخ تورم ایران در سال‌های آینده وجود دارد.

به گزارش همشهری، نرخ تورم ایران که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۹.۶ درصد بود، ‌ در سال ۲۰۱۸ به ۳۱.۲ درصد رسید. صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود پیش‌بینی کرده نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی به ۳۷.۲ درصد افزایش خواهد یافت و در سال‌های بعد شاهد روند نزولی نرخ تورم خواهیم بود.

این گزارش در حالی منتشر شده که به تازگی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه ایران را در پایان تیرماه ۴۰.۱ درصد برآورد کرده، این آمار نشان می‌دهد یکی از دستاوردهای دولت نخست حسن روحانی در تک‌رقمی کردن تورم، از دست رفته است. البته بانک مرکزی و دولت امیدوارند نرخ تورم در ماه‌های آینده نزولی شود آن‌ها وعده داده‌اند رشد اقتصادی ایران تا پایان سال مثبت می‌شود.

  • رشد منفی در ۲۰۱۹؛ وضع بهتر در ۲۰۲۰

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی منفی ۳.۹ درصد بود که با توجه به‌شدت گرفتن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، در سال جاری میلادی به منفی ۶ درصد خواهد رسید به این ترتیب ۲۰۱۹ بدترین سال اقتصاد ایران پس از سال ۲۰۱۲ خواهد بود زیرا رشد اقتصادی ایران در آن سال به منفی ۷.۷ درصد رسید.

اقتصاد ایران پس از اجرای برجام با رشد مثبت مواجه شده ولیکن پس از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و سستی کشورهای اروپایی در ایفای تعهدات برجامی خود، اقتصاد ایران با تنگناهای زیادی در ارتباط با فروش نفت مواجه شده و یکی از دلایل منفی شدن نرخ رشد اقتصادی به حساب می‌آید. صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود بار دیگر تأکید کرده اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی ۰.۲ درصدی را تجربه کند و تخلیه شدن اثر تحریم‌ها نقش مهمی در مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده میلادی ایفا خواهد کرد و این روند مثبت دست‌کم تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید: در سال ۲۰۱۹ سهم ایران از تولید ناخالص داخلی جهان (بر مبنای قدرت خرید) به ۱.۰۸ درصد خواهد رسید؛ درحالی‌که این رقم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۱.۲۸ و ۱.۱۹ درصد بوده است. کاهش سهم ایران از تولید ناخالص جهان نشان‌دهنده عملکرد ضعیف‌تر اقتصاد ایران در مقایسه با متوسط جهانی است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود نیز مانند گزارش قبلی پیش‌بینی کرده پس از پشت سر گذاشتن ۲ سال سخت، نرخ رشد اقتصادی ایران از سال آینده میلادی مثبت خواهد شد.

  • چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری و اشتغال

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ به۳۹ درصد خواهد رسید. این رقم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۳۵.۷ و ۳۸.۳ بوده است. صندوق بین‌المللی پول نسبت پس‌انداز ناخالص داخلی به تولید ناخالص داخلی ایران را برای سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸.۶ درصد پیش‌بینی کرده که کاهش قابل‌توجهی نسبت به رقم سال گذشته آن، که ۴۲.۶ درصد بود، نشان می‌دهد.

این نهاد بین‌المللی بابیان اینکه حجم واردات کالاها و خدمات به ایران که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹.۱۴ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته، در سال ۲۰۱۹ نیز ۱۰.۵ درصد نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت. نکته مهم اینکه سرعت کاهش صادرات ایران حتی بیشتر از سرعت کاهش واردات بوده است، همچنین نرخ بیکاری در ایران که در سال ۲۰۱۷ میلادی۱۱.۸ درصد بوده، در سال ۲۰۱۸ به ۱۳.۹ افزایش یافته و طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی به ۱۵.۴ درصد برسد.

کد خبر 449340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha