جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همزمان با سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی از چندین طرح در حوزه انرژی شامل نیروگاه هریس، سد حاجیلرچای، نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب افتتاح و ۳ طرح پالایشی در تبریز به بهره‌برداری رسید.

افتتاح نیروگاه گازی هریس توسط رییس جمهور

به گفته وزیر نیرو۳۲ هزار میلیارد تومان طرح بزرگ آب و برق تا پایانپذیرش سال افتتاح می‌شود و تاکنون ۳۳۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شده است. حالا سوال اینجاست که افتتاح این طرح‌ها چه سوغاتی برای اقتصاد ایران به ویژه مردم منطقه دارد؟

به گزارش همشهری، با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و با دستور رئیس جمهور، ۳ پروژه‌ بزرگ سد حاجیلرچای، پروژه‌ ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین به بهره‌برداری رسید. سد حاجیلرچای با طول تاج ۲۶۵ متر و با ۹۵ متر ارتفاع و حجم مخزن ۴۹ میلیون متر مکعب، سدی خاکی با هسته‌ رسی است که با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان ورزقان، خاروانا و صنایع منطقه احداث شده است.

دستاورد نخست بهره‌برداری از پروژه‌ ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آق‌بلاغ در شهرستان جلفا، این است که برای استفاده ایران از حقابه رودخانه مرزی را افزایش می‌دهد و به سیرآب شدن نزدیک به ۱۲ هزارهکتار از اراضی کشاورزی در استان آذربایجان شرقی نه تنها تولید محصولات کشاورزی منطقه به میزان ۱۰۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد که با ایجاد ۱۲ هزار شغل جلوی مهاجرت شهروندان استان به استان‌های دیگر را می‌گیرد.

  • رکوردشکنی در تولید برق

خبر مهم اینکه حسن روحانی، رئیس جمهور ساخت نیروگاه هریس طی چند سال اخیر توسط مهندسان ایرانی را مایه مباهات دانست و با تاکید بر اینکه در شرایط فشار و تحریم دشمن، افتتاح پروژه‌های بزرگ پرمعنا و غرورانگیزتر است، اظهارداشت: اینکه طی یک روز در استان آذربایجان شرقی ۶ هزار میلیارد تومان طرح آب و برق افتتاح می‌شود، نشان امید یک ملت است. او تاکید کرد: تولید برق از ۶۲ هزار مگاوات در سال ۹۲، به ۸۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات در حال حاضر رسیده است. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه فقط در بخش برق سرمایه‌گذاری شده گفت:

در افتتاح این پروژه‌ها، بخش خصوصی حضور و مشارکت فعالی دارد و این موضوع نیز افتخار مضاعفی برای دولت محسوب می‌شود و معتقدیم دولت بایستی همه این‌گونه طرح‌ها را به تدریج به بخش خصوصی واگذار کند. نیروگاه هریس یک طرح مهم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که با راه‌اندازی بازار برق رقابتی می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه را افزایش دهد.

هزینه کل احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هریس ۲۳۹.۸ میلیون یورو بوده که از این مقدار حدود ۴.۸ میلیون یورو به همراه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن میزان آورده سرمایه‌گذار بوده است.

همزمان با سفر روحانی  به استان آذربایجان‌شرقی عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب به ظرفیت ۴۵۱ مگاوات با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد. همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم کلنگ زنی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند گفت: ظرفیت این نیروگاه ۴۵۱ مگاوات و شامل یک توربین گازی ۳۰۷ مگاواتی است که تا تابستان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مجموع راندمان این نیروگاه را ۵۸ درصد دانست و افزود: توربین بخار این نیروگاه نیز ۱۴۴ مگاوات ظرفیت تولید برق خواهد داشت. وی میزان سرمایه‌گذاری جهت احداث این نیروگاه را ۲۵۰ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: سوخت اصلی این نیروگاه گاز و سوخت دوم آن گازوییل است.

  • خبر خوب وزیر نیرو

به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو از ابتدای دولت یازدهم سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق و انرژی سرمایه‌گذاری شده و این رقم در طول ۶ سال گذشته ۲۳۵ میلیارد تومان بوده است. خبر خوب وزیر اینکه قرار است  تا پایان سال جاری، ۲۱۷ طرح بزرگ در بخش آب و برق با سرمایه‌گذاری  ۳۲ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد و کلنگ ۲۳ طرح بزرگ نیروگاهی با اعتبار ۴۶ هزار میلیارد تومان به زمین زده شود.

افزون بر اینکه بسیج دولت برای مهار مصرف برق در تابستان امسال باعث شده به گفته وزیر نیرو از سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری برای احداق نیروگاه‌های جدید جهت تامین نیاز برق در اوج مصرف جلویری شود. او یادآور شد: براساس پیش‌بینی صورت گرفته در تابستان سال گذشته اوج بار امسال کشور حدود ۶۱ هزار مگاوات خواهد بود ولی امسال با همکاری تمام مشترکان توانسته‌ایم سه هزار و ۳۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم تا پیک مصرف امسال به ۵۷ هزار مگاوات برسد.

  • پیش به سوی اقتصاد سبز

حسن  روحانی روز پنج‌شنبه هم پس از افتتاح سه طرح صنعت پالایش کشور در تبریز، در جمع مدیران پالایشگاه نفت تبریز تاکید کرد: امروز افتتاح‌های متعددی در حوزه نیرو و پالایشگاهی داشته‌ایم و اینکه در یک استان، در یک روز میلیاردها تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود، نشان‌دهنده پیشرفت کشور است. رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون بنزین و گازوئیل با کیفیت‌های مختلف با یک قیمت عرضه می‌شود، ادامه داد: اگرچه مردم با نگاه کردن به هوای شهرهایشان متوجه بهبود محیط زیست می‌شوند، اما بیان ارقام و آمار فعالیت‌هایی که منتهی به ارتقای کیفیت سوخت در کلانشهرها شده، بسیار مهم است.

  • مختصات واحد جدید تولید بتزین

تبدیل استاندارد کل بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز به استاندارد یورو ۵، تولید گازوئیل یورو ۵ و تولید روغن پایه و روغن‌های روان‌ساز از مجموعه‌ طرح‌هایی است که با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیدند.

واحد بنزین‌سازی جدید با ظرفیت روزانه ۲۰ هزار بشکه، تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت ۱۰ هزاربشکه در روز، تصفیه نفت‌گاز جدید با ظرفیت روزانه ۳۰ هزار بشکه، همچنین اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن و تولید روغن پایه به ظرفیت سالانه ۹۰ هزار تن، از پروژه‌های وابسته به سه طرح کلی هستند که با حضور رئیس جمهور به‌صورت رسمی افتتاح شد.

تبدیل کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ به میزان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز، تبدیل یک سوم نفت‌گاز تولیدی به استاندارد یورو ۵ به مقدار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز، تکمیل زنجیره تامین و برندسازی و تکمیل ۸۰ درصدی روغن پایه گروه ۲ وارداتی مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز برای تکمیل زنجیره تامین از دستاوردهای طرح‌های یادشده به شمار می‌آیند.

*افزایش استفاده ایران از حقابه رودخانه‌های مرزی، سیرآب شدن ۱۲ هزارهکتار از اراضی کشاورزی، افزایش ۱۰۰ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی. ایجاد ۱۲ هزار شغل بخشی از نتایج طرح‌های افتتاح شده با حضور رییس جمهور در استان آذربایجان شرقی است

کد خبر 450153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha