شعبانعلی بهرامپور* به‌دلیل آنکه بیشتر روزنامه‌ها صبح منتشر می‌شوند، باید حداقل چند روزنامه در عصر منتشر شود تا نیاز عصرانه افکار عمومی را برطرف کند،

 اما این نیاز را تا چه اندازه می‌توان از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری تامین کرد، یک سؤال اساسی است. چرا که اکنون خبرگزاری‌ها معمولا ظهر به بعد «به‌روز» می‌شوند و بیشتر خبرهایشان عصرها منتشر می‌شود، در نتیجه سبد تحریریه صبح از اخبار خالی است.
این در حالی است که همواره یک عده از افراد اعم از مردم عادی یا نخبگان خواهان دریافت خبرهای عصر هستند. برای آنکه یک روزنامه بتواند ویرایش‌های متعدد داشته باشد، باید مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را در اختیار داشته باشد تا بتواند به تولید خبر و گزارش‌های خبری بپردازد، اما راهکاری که می‌تواند همشهری‌عصر برای جبران کمبود خبرها در صبح استفاده کند، این است که روی خبرهای شب گذشته کار کند.
بسیاری از خبرها به‌دلیل آنکه در آخرین دقایق می‌رسند فرصتی برای تحلیل‌ آنها وجود ندارد. روزنامه عصر می‌تواند با استفاده از اینگونه خبرها گزارش‌های تحلیلی و یادداشت بنویسد. معمولا مخاطبانی که عصر روزنامه می‌خوانند، احتیاج به تحلیل و یادداشت‌های کوتاه و جذاب راجع به مسائل روز دارند و همشهری‌عصر می‌تواند این نیاز را برطرف کند.
اصولا نشریات پرتیراژ در چند چاپ در صبح و عصر منتشر می‌شوند. دنیای جدید دنیای پرشتابی است و زمان در دوره مدرن اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین پوشش دادن به اخبار 24 ساعته به‌عنوان یک وظیفه برای رسانه‌ها تبدیل شده و اگر مطبوعات نتوانند به‌طور 24 ساعته به اخبار پوشش بدهند، از رقابت با سایر رسانه‌ها عقب می‌مانند.
هنگامی که نشریه‌ای در چند چاپ منتشر می‌شود، چرخه عظیمی را به گردش در می‌آورد که شامل گروه‌های مختلف تحریری، چاپ، آگهی و توزیع است. ممکن است بسیاری از آگهی‌ها قابلیت چاپ در عصر را داشته باشند. بنابراین چرخه‌ای به حرکت در می‌آید که می‌تواند منابع مالی خوبی را برای یک روزنامه در پی داشته باشد.
اگر همشهری بتواند به ویرایش‌های محلی دست پیدا کند، می‌تواند موفق‌تر از امروز باشد. همچنین برای چنین اقدامی باید یک تحریریه جانبی برای ویرایش محلی در اختیار داشته باشد که چاپ عصر برای تهران و سایر مناطق ایران تفاوت داشته باشد. ویرایش‌های محلی فرصت جدیدی را فراهم می‌آورد که روزنامه از آگهی‌های محلی نیز برخوردار شود. مثلا ویرایش محلی می‌تواند شامل ویرایش‌های جنوب، شمال، شرق، غرب و مرکز (تهران) باشد.
البته ویرایش‌های محلی در چاپ‌های متعدد نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده دارد، چرا که احتیاج به تحریریه‌های خبری جداگانه و آگهی‌های بازرگانی منطقه‌ای دارد. بنابراین تحلیل خبرهای روز هر منطقه و گزارش‌های تحلیلی باید سرلوحه کار روزنامه‌های چاپ عصر باشد.

* مدیر دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها

کد خبر 44913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز