دکترعلی گرانمایه پور*: نکته‌ای که در روزنامه‌نگاری اهمیت دارد، بحث درآمد، سود و توزیع است.

با توجه به گسترش سایت‌های اطلاع‌رسانی و استفاده از پیامک به‌عنوان رسانه‌ای جدید برای انتقال اخبار روزانه، روزنامه همشهری می‌تواند بخشی از بازار اخبار و اطلاعات عصر تهران و در آینده عصر ایران را در اختیار بگیرد.

در زمینه چاپ آگهی نیز چاپ عصر کمک می‌کند که روزنامه همشهری بتواند حتی به دو چاپ آگهی جداگانه برسد که می‌تواند از نظر مادی درآمد بسیار خوبی را نصیب این روزنامه کند.

در این راستا، باید روزنامه همشهری همه امکانات و تجهیزات خود را برای این کار بسیج کند.

این روزنامه پیش از این توانسته بود سبکی جدید در خبرنویسی ایجاد کند و اولین روزنامه‌ تمام رنگی ایران باشد، اما سال‌ها بود که تحولی در روزنامه همشهری اتفاق نیفتاده بود و این روزنامه اسیر تحولات پی‌درپی سازمانی و درونی بود.

همچنین توجه بیش از حد به آگهی‌های تبلیغاتی باعث شده بود تا روزنامه همشهری اهمیت خود را به‌عنوان یک رسانه اطلاع‌رسان و خبری از دست بدهد و بیشتر وجهه تبلیغاتی پیدا کند.

در مبحث مدیریت رسانه، هر رسانه‌ای که بتواند با ایجاد تحول برای افزایش سهم خود از بازار مطبوعات بکوشد، می‌تواند به ایجاد درآمدزایی بیشتر نیز امیدوار باشد.

در کشورهای توسعه یافته به‌ویژه آمریکا و ژاپن، چاپ‌های متعدد در روز تجربه شده و این کار تجربه تازه‌ای در دنیا نیست، اما به‌طور قطع تجربه جالب و مهمی در روزنامه‌نگاری ایران محسوب می‌شود.

پیشنهاد من این است که روزنامه همشهری سبک خبرنویسی متفاوتی را برای چاپ عصر خود در نظر بگیرد. معمولاً یک سبک این خواهد بود که چاپ عصر خبرهای روزانه را پوشش بدهد و به سراغ تحلیل مسائل همان روز برود.

به‌طور مثال، اگر حادثه‌ای صبح همان روز اتفاق افتاده است، تحلیل و خبرش در چاپ عصر باشد. یکی از مشکلاتی که چاپ عصر با آن مواجه است، مسئله زمان است.

به همین دلیل روزنامه همشهری برای چاپ عصر به تعدادی روزنامه‌نگار حرفه‌ای و با تجربه نیاز دارد و به عقیده من باید روزنامه‌نگارانی که در چاپ عصر همشهری کار می‌کنند، بسیار باتجربه‌تر و حرفه‌ای‌تر از روزنامه‌نگاران چاپ صبح باشند.

چاپ عصر روزنامه همشهری می‌تواند از لحاظ تیتر و عکس بسیار متفاوت و جذاب‌تر از چاپ صبح باشد و اگر این اتفاق بیفتد، روزنامه همشهری می‌تواند برای نسخه عصر خود مخاطبان جدیدی را به مخاطبان قبلی‌اش اضافه کند.

امیدواریم روزنامه همشهری سبک‌های سنتی را به‌عنوان تجربه همراه داشته باشد، اما سبک‌های جدید خبری را نیز در دستور کار قرار دهد. راه‌اندازی یک سایت خبری آن‌لاین و چاپ عصر می‌تواند الگویی برای سایر روزنامه‌ها باشد و جامعه مطبوعاتی ایران از این اقدام استقبال می‌کند.

* عضو هیأت عملی
گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی

کد خبر 44727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز