مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

صبا محمدخانی-‌ قزوین - خبرنگار: سال‌هاست پس از تعطیلی مدارس، کارشناسان بحث اوقات فراغت و موارد مختلفی از جمله نقش تفریح و سرگرمی را در پرورش قوای جسمی، فکری، اخلاقی و رفتاری دانش‌آموزان مطرح می‌کنند.

فراغت مسئولان از اوقات فراغت

هر بار با باز شدن دوباره مدارس این موضوع برای یک سال به حاشیه رانده می‌شود در حالی که این بازه زمانی بهترین فرصت برای والدین است تا با برنامه‌ریزی صحیح زمینه‌های بهداشت روانی فرزندان خود را پس از دوران تحصیل و مدرسه در تابستان فراهم کنند. پیمودن راه‌های موفقیت و آمادگی برای قدم نهادن در سال تحصیلی جدید به آمادگی دانش‌آموزان از لحاظ جسمی و روحی نیاز دارد که غنی‌سازی اوقات فراغت از مهم‌ترین مسائل در این زمینه است.  

  • جمعیت زیاد و خدمات کم 

کانون کوثر واقع در خیابان مینودر یکی از پایگاه‌های فعال فرهنگی است که در تابستان به دلیل جمعیت بالا در منطقه کوثر و مینودر مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرد. اکرم نجفی مادر یکی از دانش‌آموزانی که در این مجموعه از کلاس تقویتی استفاده می‌کند به همشهری گفت: پسرم اینجا کلاس زبان و ریاضی می‌رود ولی اصلا از نحوه برگزاری کلاس‌ها در این مجموعه رضایت ندارم و بیشتر از سر ناچاری و البته به دلیل مناسب بودن قیمت فرزندم را در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنم.

وی افزود: متاسفانه نظارت دقیقی بر انتخاب مربی‌ها وجود ندارد. بیشتر آنها کم سن و سال و دانشجویان سال اولی هستند که تجربه لازم را برای آموزش ندارند.  پویا احمدی یکی از دانش‌آموزان نیز با اشاره به گرما و تهویه نامناسب هوا درکلاس‌ها بیان کرد: تعداد دانش‌آموزان زیاد است و به دلیل نداشتن تهویه و سیستم سرمایشی، کلاس‌ها شرایط نامطلوبی دارد. این شرایط در سالن ورزشی این مجموعه بسیار سخت‌تر است.  

  • طرح ناموفق 

حمیده جامعی یکی از کارشناسان تربیتی استان قزوین در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به غنی‌سازی اوقات فراغت به عنوان اصلی کاربردی برای بهبود شرایط تحصیلی دانش‌آموزان در سال جدید گفت: پایان سال تحصیلی پس از حدود ۹ ماه آموزش، فرصتی تازه برای پایش، فراغت و بهره‌گیری از طرح‌های کمک‌آموزشی، تفریحی و ورزشی در ۳ ماه تابستان را فراهم می‌کند.  

وی با ناموفق خواندن طرح غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در این سال‌ها خاطرنشان کرد: اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در سال‌های اخیر که با مشارکت آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان و سایر نهادهای فرهنگی در پایگاه‌های تابستانی انجام شده در حال تبدیل شدن به روالی خسته‌کننده و ملال‌آور و فارغ از جذابیت برای دانش‌آموزان است، چراکه با مرور زمان از تنوع برنامه‌های تربیتی، تفریحی و ورزشی آنها کاسته شده و استقبال خانواده‌ها از این مراکز نیز رو به کاهش است.  

  •  کلاس‌های تقویتی

این کارشناس تربیتی استان با انتقاد از برگزاری کلاس‌های تقویتی در کانون‌های فرهنگی وابسته به آموزش و پرورش توضیح داد: برپایی کلاس‌های تقویتی دروس مختلف چون ریاضیات، فیزیک، شیمی، ‌ زیست‌شناسی، زبان‌های خارجی و سایر دروس پایه در طول تعطیلات سال‌های گذشته به بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت پایگاه‌های تابستانی و حتی مدارس تبدیل شده و باعث فشار مضاعف بر دانش‌آموزان شده است. این کار با توان ذهنی و خلاقیت آنان تناسبی ندارد و به جرات می‌توان گفت که بیشتر این کلاس‌ها با هدف انتفاع برگزارکنندگان آنها و با نگرشی درآمدزا اجرا می‌شود تا تقویت درسی دانش‌آموزان.  

  • نداشتن برنامه در روستاها

روح‌الله بابایی‌صالح عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با نامتناسب خواندن طرح‌های اجراشده دستگاه‌های متولی گفت: ۲۲ دستگاه اجرایی فرهنگی در استان قزوین بودجه و اعتبار کافی می‌گیرند، اما در زمینه تأمین اوقات فراغت جوانان و نوجوانان بازدهی مناسبی ندارند و این فعالیت‌ها صرفاً در مناطق شهری است.  وی با اشاره به جمعیت ۳۰ درصدی روستایی استان تصریح کرد: ۳۰ درصد مناطق استان روستایی است و برای تأمین اوقات فراغت روستاییان اقدامی انجام نشده است.  

نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در استان، چندین سالن ورزشی ساخته شده است که در آنجا صرفاً علاقه‌مندان به رشته‌های خاصی مانند ورزش‌های رزمی، تنیس یا فوتبال دستی فعالیت می‌کنند و زمینه فعالیت برای سایر رشته‌های ورزشی وجود ندارد.  بابایی‌صالح افزود: سرمایه‌گذاری برای برنامه‌های اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تمام مناطق استان قطعاً آسیب‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

  • برنامه‌های ویژه برای مددجویان

به دلیل سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر علاوه بر روستاییان که از طرح‌های اوقات فراغت بی‌بهره‌اند، پر کردن این اوقات برای بسیاری از خانواده‌های شهرنشین نیز به سختی امکان‌پذیر است موضوعی که مدیر فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین در گفت‌وگو با همشهری به آن اشاره می‌کند.  علی‌اصغر کشاورز حسین‌آبادی اجرای برنامه‌های فرهنگی را در قالب‌های مختلف یکی از رویکردهای کمیته امداد در سال‌های اخیر دانست و گفت: در این طرح‌ها سعی شده است فرزندان خانواده‌های مددجو که به واسطه فقر مادی تحت فشار قرار دارند دچار استضعاف فرهنگی نشوند و با حمایت‌های فرهنگی به دانش‌آموزان این خانواده‌ها کمک می‌شود.

وی از اجرای برنامه‌های اوقات فراغت به عنوان یکی از محورهای اصلی اقدامات فرهنگی در این مجموعه نام برد و افزود: در این برنامه‌ها سعی می‌کنیم فقر مادی زمینه‌ساز فقر فرهنگی نشود و زمینه رشد و ارتقای فرزندان این خانواده‌ها که در شرایط ویژه‌ای هستند فراهم شود. مدیر فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تشکیل کانون‌های موقت تابستانی در قالب برگزاری فعالیت‌های آموزشی در پایگاه‌های اوقات فراغت در رشته‌های مختلف آموزش قرآن، رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، هنرهای تجسمی، مهارت‌های زندگی، مشاوره و ورزشی، برگزاری اردوهای زیارتی و آموزشی پنج‌روزه در استان خراسان رضوی و حرم امام خمینی (ره) را از برنامه‌های مهم این مجموعه برای فرزندان مددجویان برشمرد.

کد خبر 448772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha