یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: در یک پدیده نادر گیاه غول پیکر خنجری معروف به گیاه قرن در محلات از توابع استان مرکزی به گل نشست.

گیاه خنجری در محلات به گُل نشست

محمد رضا شفیعی روز شنبه گفت: این گیاه غول‌پیکر (آگاو) پس از ۲۰ سال به دلیل تغییرات دمایی و ژنتیکی در پایتخت گل ایران گل داده است.

وی گفت: گیاه آگاو از خانواده نرگس یا آگاواسه است که گونه‌های مختلفی دارد و در ۳۰۰ گونه مختلف مشاهده شده که دو گونه اصلی آن بیشتر در فضای سبز استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: شیوه تکثیر این گیاه از طریق پاجوش است و این گیاه دایمی دارای برگ‌های پهن دراز تا ۲ متر است که ضخیم و گوشتی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: زیر برگ‌های این گیاه محدب و برآمده و روی برگ‌ها مقعر است و به طور معمول به رنگ سبز خاکستری مشاهده می‌شود.

وی گفت: یک میله‌ای از وسط گیاه بعد از رشد برگ‌ها به وجود می‌آید که ارتفاع آن تا ۹ متر می‌رسد و بعد از رشد نهایی گل اصلی در واقع در انتهای میله تشکیل می‌شود.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: آگاوها از ۶ تا هشت سالگی در برخی گونه‌ها ظهور گل دارند و برخی از گونه‌های آن تا ۴۰ سالگی حتی تا پس از یک قرن تجربه گل‌دهی را داشته‌اند.

شفیعی بیان کرد: در محلات این گیاه بعد از ۲۰ سال به گل نشسته است و مشاهده می‌شود که برگ‌های آن به طرز عجیبی بعد از گل‌دهی شروع به از بین رفتن می‌کند.

وی افزود: از خواص دارویی شیره گیاه خنجری می‌توان به ضد درد بودن، التیام دهندگی زخم‌ها و تسکین‌دهنده درد دندان اشاره کرد.

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش‌های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط‌های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ راه‌اندازی شده است.

کد خبر 448539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha