مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

سجاد سیف-‌ نهاوند - خبرنگار: روند آرام تغییر شکل و نوسازی بافت کالبدی نهاوند در گذشته باعث شد نهاوند به‌رغم داشتن پیشینه و ظرفیت تاریخی و طبیعی، از قافله توسعه و مدیریت شهری نسبت به شهرهای همجوار خود عقب بماند.

نهاوند زیباتر می‌شود

در سال‌های اخیر، سرعت توسعه شهر نهاوند نسبت‌به گذشته شتاب بیشتری گرفته اما این شهر نیازمند تحول بیشتری است تا به شهری بهتر برای زندگی و مقصدی برای گردشگران و مسافران تبدیل شود.  

  • ‌اقدامات عمرانی

شهردار نهاوند در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: از مسئولان دستگاه‌های اداری انتظار می‌رود عموم وظایف عمرانی و خدماتی و برنامه‌های شهرسازی خود را با در نظر داشتن اقتضائات بافت فرهنگی و تاریخی منطقه پیگیری کنند.  محمد حسین‌پور می‌گوید: اقدامات و خدماتی که شهرداری نهاوند در تقویت زیرساخت‌های بازار تاریخی شهر، ساماندهی بام نهاوند و توسعه فضای سبز ارائه می‌دهد در افزایش کیفیت بازدید مهمانان و گردشگران از این مرکز مهم تاریخی نقش اساسی داشته است. نهاوند در حال حاضر به یک کارگاه عمرانی در بخش‌های مختلف تبدیل شده است که نقش نماینده، فرماندار و اعضای شورای شهر در تحقق این مهم اجتناب‌ناپذیر است.  

  • زیباسازی

شهردار نهاوند اظهار می‌کند: از اقدامات ارزشمندی که برای غنای بافت فرهنگی و تاریخی مرکز شهر در دست اقدام داریم راه‌اندازی واحد زیباسازی شهرداری نهاوند است. بدین‌ترتیب قصد داریم در بحث مبلمان شهری، گرافیک محیطی، نقاشی دیواری، آثار حجمی، تزئینات و نورپردازی شهری، حجم و نمای ساختمان‌های شهر، تابلوها و علائم راهنمای شهری وارد شویم چون به دنبال تغییر و تحول در این بخش هستیم.  

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌ها و برنامه‌های نیمه‌کاره در شهر نهاوند زیاد است و همین دست ما را برای تعریف کار جدید بسته است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به اجرای عملیات چهارباغ، ساماندهی بام نهاوند، عملیات اصلاح هندسی مسیر بلوار خلیج فارس، بهسازی، تعویض بلوک‌ها و تعریض میدان ۱۷ شهریور و موارد دیگر اشاره کرد که ناقص و نیمه‌کاره‌اند و اکنون در حال اتمام و اصلاح کار هستیم.  حسین‌پور با اشاره به بهره‌برداری از پروژه مهم میدان مرکزی نهاوند می‌افزاید: اجرای بزرگ‌ترین آب‌نمای موزیکال غرب کشور در میدان مرکزی همراه با روشنایی و زیباسازی محوطه باعث شد تا پس از سال‌ها انتظار به مطالبه مردم پاسخ مطلوب بدهیم.  

  • نهضت آسفالت

شهردار نهاوند از جمله نیازهای مهم و ضروری شهروندان را تردد آسان، ایمن و کاهش بار ترافیکی در شهر می‌داند و می‌گوید: در این زمینه مقرر شده است عملیات نهضت آسفالت معابر شهر با اکیپ مجهز در سطح معابر اجرایی شود.  وی با بیان این‌که تخریب آسفالت از مشکلات عمده شهروندان نهاوندی است، تصریح می‌کند: اکنون در ۳ حوزه مرمت، لکه‌گیری و روکش آسفالت با حمایت اعضای شورای شهر خدمات قابل ملاحظه‌ای به شهروندان ارائه می‌دهیم.  حسین‌پور از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به ‌ویژه برق، مخابرات، گاز، آب و فاضلاب شهری درخواست می‌کند هرچه سریع‌تر برای انجام حفاری‌های ضروری اقدام کنند، چراکه هرگونه حفاری پس از آسفالت خیابان‌ها علاوه بر هدر دادن سرمایه بیت‌المال، نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.  

  • ‌ساماندهی دستفروشان

شهردار نهاوند با اشاره به ساماندهی دستفروشان در شهر نهاوند به ‌ویژه در خیابان سعدی می‌گوید: این مطالبه مردمی هرچند با وقفه انجام شد، اما در یک اقدام هماهنگ مجموعه مدیریت شهری با همکاری سایر دستگاه‌های متولی و فراهم ‌کردن زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی خوب رسانه‌های شهرستان با کمترین نارضایتی انجام گرفت.  حسین‌پور ادامه می‌دهد: بازار روز جدید واقع در میدان امام خمینی (ره) پشت مصلای نماز جمعه و بازار قدیمی منطقه پای قلعه به عنوان ۲ مکان برای هدایت و ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته شده که رضایت عمومی را به همراه داشته است.

  • ‌بام نهاوند 

شهردار نهاوند از اجرای عملیات ساماندهی بام نهاوند توسط شهرداری خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تپه ابوذر مکانی بسیار خوب با ظرفیتی مناسب است که می‌توان با ساماندهی و تجهیز این مکان حضور مردم و گردشگران را در این مکان تفریحی فراهم کرد.  وی با اشاره به نگاه اقتصادمحور با هدف بهره‌برداری‌ از امکانات شهری می‌افزاید: در اجرای طرح بام نهاوند این مکان به منظور جذب توریست و گردشگر از امکاناتی مانند سکوی نشیمن، روشنایی، دریاچه مصنوعی، آبشار و راه‌های دسترسی به صورت مطلوب بهره‌مند می‌شود. هر اقدامی در این مجموعه باید با در نظر گرفتن رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت انجام شود. حسین‌پور از بهره‌برداری فاز نخست این مجموعه تفریحی گردشگری در هفته دولت سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: بام تفریحی توریستی نهاوند با ارتفاع مناسب از سطح شهر با چشم‌انداز بسیار زیبا در داخل محدوده شهری واقع شده و پیکر پاک ۶ نفر از شهدای گمنام در کنار آن قرار گرفته است.

  • ‌اجرای عملیات چهارباغ

ساخت پارک نواری بلوار کربلا یا چهارباغ از محل اعتبارات داخلی شهرداری نهاوند به‌منظور توسعه فضای سبز و ایجاد بستر مناسب تفریحی ورزشی به‌ ویژه در زمان سفر اربعین آغاز شده است.  شهردار نهاوند با بیان این‌که پارک نواری بلوار کربلا برای بدنه‌سازی ورودی شهر از سمت کرمانشاه اجرایی شد، خاطرنشان می‌کند: پارک نواری مذکور به طول ۶۰۰ متر و عرض ۴۰ متر است که اجرای عملیات آن در باند کندرو است.  

حسین‌پور عملیات این طرح را شامل زیرسازی، جدول‌گذاری، محوطه‌سازی، فضای سبز، مبلمان شهری و سیمای بصری، امکانات ورزشی، آب‌نمای موزیکال کف خشک پیشرفته که برای اولین بار در استان همدان اجرا می‌شود، تاسیسات و نورپردازی بیان می‌کند و می‌گوید: این پروژه به منظور زیباسازی و ساماندهی ورودی شهر و همچنین رفاه حال مسافران و گردشگران در حال اجراست. وی توضیح می‌دهد: یکی از عوامل زیبایی‌شناختی در شهرسازی ایجاد پارک‌های نواری در کنار بلوارها و خیابان‌های شهر است که علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز بر سیمای شهری نیز مؤثر بوده و به آرامش دید بصری شهروندان کمک شایانی می‌کند.

  • خیابان سعدی

شهردار نهاوند با توجه به اجرای طرح بازآفرینی در شهر نهاوند از پیاده‌راه شدن خیابان سعدی طی روزهای آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: طول مسیر خیابان سعدی از چهارراه ابوذر تا میدان قیصریه حدود ۵۰۰ مترمربع است. هدف از اجرای این پروژه عمرانی ارتقای کیفیت معابر و مناسب‌سازی پیاده‌روها در بافت فرسوده به‌منظور تسهیل در عبور و مرور عابران و کاهش ترافیک و جلوگیری از سد معبر است.  حسین‌پور یادآور می‌شود: این طرح با در نظر گرفتن قابلیت‌های موجود در این خیابان و خیابان‌های مجاور از طریق مشاور طرح و پیوست‌های فرهنگی و ترافیکی اجرا می‌شود تا بتواند دستاوردهای مطلوبی را به همراه داشته باشد.

  • لایروبی و پاکسازی مسیل

مسیل شهر نهاوند به ‌منظور حفظ مسائل محیط زیستی و زیباسازی سیمای شهری نهاوند به طول ۳ کیلومتر لایروبی و پاکسازی کامل می‌شود. شهردار نهاوند با اعلام این خبر می‌گوید: لایروبی در برخی از نقاط با روش مکانیکی به وسیله ماشین‌آلات و لودر و در برخی از نقاط به ‌صورت دستی انجام می‌شود. محمد حسین‌پور یکی از مشکلات عمده‌ شهروندان را انتشار بوی نامطبوع در برخی از کانال‌ها بیان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به هزینه‌های بالا و صرف نیرو و زمان زیاد برای لایروبی و رفع گرفتگی جوی‌ها و کانال‌ها از شهروندان تقاضا می‌شود با نریختن زباله، خاک و نخاله در خیابان و داخل جوی‌ها و مسیل‌ها ما را در تمیز نگه داشتن شهر یاری دهند.

کد خبر 448446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha