مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

رویا علیزاده- خبرنگار: مبلمان شهری از اجزای ضروری و جدایی‌ناپذیر شهرها بوده و در بهبود کیفیت محیط و رضایت شهروندان تأثیر دارد. علاوه بر این بین عدم رعایت اصول استانداردهای مبلمان شهری و به وجود آمدن ساختار ناموزون شهری و کاهش کیفیت محیط شهری و همچنین بازده روحی و روانی شهروندان همبستگی بالایی وجود دارد.

 تاثیر  روانی مبلمان شهری

بنابراین اهمیت و توجه به مبلمان شهری و مناسب‌سازی محیط شهری برای حضور شهروندان در فضاهای شهری از چالش‌های پیش‌رو در کلان‌شهر کرج و دیگر شهرهای بزرگ است. با تبدیل خانه‌ها به آپارتمان و تاثیر آپارتمان‌نشینی که تا حدود زیادی در روحیه شهروندان موثر  دارد، می‌توان گفت فضای نامناسب شهری و مبلمان شهری نامطلوب نیز در بروز آسیب‌های اجتماعی بی‌تاثیر نیست.

مشکلات شهری تنها در ازدیاد جمعیت، ترافیک، گرانی، اقتصاد و نابسامانی‌های زیست‌محیطی خلاصه نمی‌شود، بلکه انواع ناهنجاری‌های رفتاری، مشکلات اجتماعی و فشارهای روحی و روانی ناشی از سیمای ناخوشایند بصری هم خود دلایل کافی برای افزایش مسائل زندگی شهری و تنگ‌تر شدن آستانه تحمل افراد در جامعه امروزی است.

امروزه با رشد روزافزون ارزش زمین و میل به درآمدزایی، اهمیت توجه به فضاهای شهری در شهرداری‌ها کاهش یافته و تقریبا به فراموشی سپرده شده و پیکره شهرهای امروزی را حضور نابسامان عناصر ناهماهنگ و سلطه توده‌های ساختمانی یک‌شکل و بعضا بدون ارزش‌های معمارانه فراگرفته و از تاثیرات آن می‌توان به افول تعاملات بین افراد در خانواده و در اجتماع اشاره کرد. واضح‌ترین تاثیری که افراد از بودن در فضاهای شهری در خود حس می‌کنند خشم از ترافیک است و در مقابل پیاده‌روی یک ضرورت فراموش‌شده است.

این در حالی است که با استفاده از مبلمان مناسب و ایجاد فضایی مطلوب در شهر می‌شود رانندگی را از حالت اجبار و صرفا با هدف جابه‌جایی خارج و آن را تبدیل به یک سرگرمی لذت‌بخش کرد. عوامل مختلفی بر خشم شهری شهروندان تاثیرگذار است که یکی از دلایل آن نبود اثری از طبیعت در شهر است؛ ندیدن و نشنیدن طبیعت باعث تخلیه نشدن انرژی و در نتیجه افسردگی می‌شود. پس برای کاهش آسیب‌های روحی و روانی شهروندان که تاثیر مستقیم بر اجتماع دارد، موضوع زیباسازی فضا و منظر شهری و توجه به مبلمان شهری و تلفیق آن با طبیعت باید به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بیشتر مورد توجه قرار  گیرد.

کد خبر 443313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha