همشهری آنلاین: شصت و سومین جشنواره فیلم لندن با نخستین نمایش اروپایی «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» به کارگردانی آرماندو یانوچی آغاز به کار می‌کند.

دو پاتل در فيلم سينمايي ديويد كاپرفيلد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، فیلمساز ۵۵ ساله اسکاتلندی نامی ایتالیایی دارد و تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود را سپتامبر امسال در جشنواره تورنتو در آمریکای شمالی به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب، «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» بر اساس رمان کلاسیک چارلز دیکنز در نخستین حضور اروپایی در جشنواره لندن روی پرده می‌رود. دو پاتل هندی در این درام تاریخی نقش دیوید کاپرفیلد را ایفا کرده است.

فیلم نگاهی تازه دارد به روایت خودزندگینامه‌ای و حماسی دیکنز از سفر پسری جوان به دوران بزرگسالی و پی گرفتن آرزوهایش برای نویسنده شدن، آگاهی یافتن به ریشه‌های فقر در لندن دوران ویکتوریا و البته حس وظیفه‌شناسی و مراقبت نسبت به عمه عجیب و غریب‌ش بتسی ترات‌وود. رمان «چارلز دیکنز» با عنوانی طولانی و عجیب به شکل سریالی بین سال‌های ۱۸۴۹ و ۱۸۵۰ منتشر شد و دیکنز آن را محبوب‌ترین کتاب و رمان خود می‌دانست.

پاتل که با مجموعه تلویزیونی «اسکینز» به شهرت رسید و در «میلیونر زاغه‌نشین» دنی بویل در مقام ستاره ظاهر شد، ایفاگر نقش چارلز جوان است و نقش عمه عجیب او را تیلدا سوئینتن ایفا می‌کند. بن ویشا هم گزینه یانوچی برای نقش اوریا هیپ بوده که از چاپلوس‌ترین و در عین حال ماندگارترین شخصیت‌ها در میان آثار نویسنده تحسین‌شده انگلیسی است. دیکنز در ۱۸۷۰ در ۵۸ سالگی از دنیا رفت.

یانوچی فیلمنامه «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» را با همکاری دوست همیشگی‌اش سایمن بلک‌ول نوشته و از دیگر فیلم‌های کارنامه او می‌توان به «در چرخه» و «مرگ استالین» اشاره کرد. پخش سریال کمدی سیاسی «ویپ» به کارگردانی یانوچی پس از سال‌ها در شبکه HBO پایان یافت و او این روزها سرگرم تولید هجویه علمی خیالی «خیابان ۵» در استودیویی بیرون لندن است.

«دیوید کاپرفیلد» پیش از این هشت اقتباس سینمایی و سه اقتباس تلویزیونی داشته که آخرین آن فیلم دو قسمتی در شبکه BBC با بازی دانیل رادکلیف (پیش از حضور در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر») است. انتخاب دو پاتل رنگین‌پوست و هندی‌تبار برای ایفای نقش دیوید کاپرفیلد گامی بلند در راستای کلیشه‌های نژادی بوده و با تحسین کارشناسان مواجه شده است.

شصت و سومین جشنواره فیلم لندن دوم تا سیزدهم اکتبر برگزار می‌شود. سال گذشته «بیوه‌ها» به کارگردانی استیو مکوئین در افتتاحیه به نمایش درآمد و جایزه مایکل پاول بهترین فیلم به سودابه مرتضایی رسید.

کد خبر 448037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha