زهرا رستگارمقدم: دوچرخه، مترو، تاکسی، اتوبوس؛ لطفا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

دوچرخه

این توصیه سال‌هاست از سوی مسئولان مطرح می‌شود و شهرداری نیز تبلیغات بسیاری در این‌باره کرده است. اما کم‌کم با بحران ترافیک، آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد اهمیت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی دوچندان شد. حناچی پس از قبول پست شهردار تهران از مسئولان، هنرمندان و مردم دعوت کرد تا به پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» بپیوندند.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای نخستین‌بار در شهرستان اراک آغاز و پس از آن در شهرهای دیگر دنبال شد. بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴، ستاد اجرایی این پویش تشکیل شد و پس از بررسی‌های لازم فروردین ۱۳۹۵ فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. خیلی‌ها داوطلبانه به این پویش پیوستند و خیلی‌های دیگر به دعوت‌ها پاسخ مثبت دادند. عده‌ای نیز نه در قالب این پویش که در راستای هدف آن که حفظ محیط‌زیست است این ماجرا را همراهی کردند. اما قرار شهردار با مردم و هنرمندان این شد که با دوچرخه به محل کار خود بروند و در شهر رفت‌وآمد کنند. ولی چه کسانی و به چه شکل با این طرح همراه شدند؟

  • پیش از دعوت شهرداری

با یک جست‌وجوی ساده در گوگل عکس هنرمندان دوچرخه‌سوار بیش از هر عکس دیگری که به پویش پیوسته‌اند خودنمایی می‌کند. مثلا تصویری از رضا کیانیان که پیرو کمپینی دیگر با عنوان «از خودمان شروع کنیم» در میدان ولیعصر دوچرخه‌سواری کرد یا فرهاد جم نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، با هدف جذب حامی مالی برای کودکان با استعدادی که به دلایل اقتصادی از تحصیل محروم مانده‌اند، قصد دارد امسال با دوچرخه به۷ شهر ایران سفر کند. بسیاری نیز در سفرهای خود با دوچرخه عکسی ثبت کرده‌اند و از لذت سواری و هوای پاکیزه داد سخن داده‌اند. اما خیلی از این تصاویر پیش از جدی‌شدن پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو منتشر شده‌اند.

  • بی‌دعوت‌های شهرداری

محمود بصیری، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که خودش می‌گوید به‌علت شباهتش به محمود احمدی‌نژاد کسی از او برای بازی در فیلمی دعوت نمی‌کند، رفت‌و آمد با دوچرخه سبک زندگی‌اش شده است. او معمولا با دوچرخه‌ قدیمی‌اش به خیابان می‌آید. بصیری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «چه لزومی دارد همه آدم‌ها حتما با ماشین به همه‌جا بروند؛ مگر با دوچرخه نمی‌شود مسیرها را طی کرد؟

باور کنید من با همین دوچرخه قدیمی‌ام که قبلا متعلق به یک قاضی بوده، همه‌جا می‌روم. مگر همه باید ماشین داشته باشند تا به کارهایشان برسند». او را شاید بتوان یکی از پیشکسوتانی دانست که بدون دعوت و به تصمیم خودش این روش را برای عبور و مرور برگزیده است و تنها یک روز را مدنظر قرار نداده بلکه در همه روزها دوچرخه را همراه خود کرده؛ امری که بسیار قابل توجه و ستایش است. اما از دیگر هنرمندانی که در همین روزهای فعالیت پویش، عکس‌های خود را در صفحات شخصی اینستاگرامی‌شان سوار بر دوچرخه به نمایش گذاشته‌اند می‌توان به مهناز افشار، اندیشه فولادوند، ویشکا آسایش، سوگل طهماسبی، تینا آخوندتبار، المیرا دهقانی، مینا وحید و افسانه پاکرو اشاره کرد؛ بانوان هنرمندی که بدون تبلیغات خاص از مردم دعوت کرده‌اند سوار دوچرخه شوند.

  • دعوتی‌های شهرداری

اما کسانی هم هستند که پس از شنیدن یک خبر خوب و دعوتی درست ‌و حسابی، سریع لبیک گفتند. کامبیز دیرباز، ازجمله این افراد است. دیرباز ابتدا با انتشار تصاویری در اینستاگرامش از پیوستن خود به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شهسوار خبر داد. پس از او علی ضیا، مجری تلویزیون و سیما تیرانداز، بازیگر سینما و تلویزیون به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوستند. تیرانداز در صفحه اینستاگرامی‌اش درباره ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و کاهش آلودگی هوا نوشت: «یک دوچرخه‌سوار برای اقتصاد فاجعه است: او خودرو نمی‌خرد، وام خودرو نمی‌گیرد، دیر مریض می‌شود، بنزین نمی‌خرد، قطعات یدکی خودرو نمی‌خرد، پول پارکینگ و جریمه نمی‌دهد و چاق نمی‌شود.

لطفا برای خودمان و شهرمان فرهنگ دوچرخه‌سواری را رواج دهیم. مسئولان عزیز! یکی از راه‌های موفقیت در جهان برای کاهش آلودگی، رواج فرهنگ دوچرخه‌سواری است». چهره‌های سیاسی نیز از این قافله عقب نبوده‌اند؛ مثلا معصومه ابتکار که با مترو سفر کرده و عکسش رسانه‌ای شده است. در این پویش ملی که هنوز فرهنگسازی عمومی در آن صورت نگرفته بیشتر مدیران شهری به تبعیت از شهردار سه‌شنبه‌ها با دوچرخه بر سر کار خود حاضر می‌شوند تا در عمومی‌کردن این فرهنگ سهم و نقشی داشته باشند.

کد خبر 447967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha