محمد سرابی: بزرگراه‌هایی که از مسیر غرب به سمت مرکز تهران کشیده شده و ساختمان‌هایی که در کنار آنها ساخته شدند، راه عبور جریان‌های آب سطحی را بسته‌اند. بارندگی شدید و جاری‌شدن رواناب از شمال تهران دیگر مانند گذشته راه خروج‌ بزرگی ندارد تا این آب را به سمت جنوب دشت هدایت کند.

حناچي

به همین دلیل باید زیر بزرگراه‌ها و تاسیساتی که از این مسیر عبور کرده است، تونل‌های هدایت آب ساخت تا باران فصل سرد نتواند در غرب پایتخت تبدیل به سیل شود.

دستگاهی که سال‌ها قبل برای حفر تونل‌های زیرزمینی استفاده شده بود، با تعمیر و راه‌اندازی مجدد برای ساخت حدود ۴ کیلومتر مسیر انتقال آب کار خود را در نزدیکی بزرگراه فتح آغاز کرد. شهردار تهران در مراسم شروع به‌کار این پروژه، گفت: تهران در امتداد ٧ یا ٨ روددره شکل پیدا کرده که این رودها سالیان سال در امتداد شهر ادامه داشتند و در نهایت بعد از عبور از رودخانه‌ها به دریاچه حوض‌سلطان می‌رسیدند. هر چه هم در این شرایط دخل و تصرف کنیم، در مقابل یا باید برای آن تمهیدات لازم را بیندیشیم یا تبعات آن را بپذیریم.

پیروز حناچی افزود: از سال‌های ۴۰ در غرب و مرکز تهران اقداماتی برای هدایت این جریان‌های آب به غرب و شرق انجام شد. یکی از این محدوده‌ها که‌ هنگام بارندگی حجم آب زیادی در آن جاری می‌شود، وردآورد است. طرح ما برای ساماندهی این محدوده حدود ٨۴٠میلیارد تومان هزینه دارد که این تونل ٢٠٠ میلیارد تومان آن را به‌خود اختصاص می‌دهد.

او تأکید کرد: روزانه ۴٠٠‌هزار خودرو از محدوده غرب وارد شهر تهران می‌شوند و حجم عظیمی از افرادی که با هدف اشتغال به تهران می‌آیند، در همین محدوده تردد دارند. ادامه بزرگراه حکیم، پروژه دوگاز، محور شهریار و بزرگراه لشگری از طرح‌هایی است که برای محدوده غرب تهران درنظر داریم. منطقه‌٢٢ در گذشته بدون طرح تفصیلی توسعه پیدا کرده بود. از اقدامات اساسی که در این دوره انجام شد، تصویب طرح تفصیلی منطقه‌٢٢ در کمیسیون ماده‌۵ و تأیید آن در شورای‌عالی شهرسازی بود.

شهردار در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: در دنیا کشورهایی تا ٨٠‌درصد آب را بازچرخانی می‌کنند. ما به اندازه‌ای باید از طبیعت استفاده کنیم که بتوانیم بازسازی کنیم. اگر این چرخه را فراهم نکنیم، شاهد بروز مشکلاتی هستیم که علامت اول آن کمبود آب است. امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میانی در شهر، امکان بازچرخانی آب را فراهم کنیم.

  • آخرین قطعات پل‌گیشا

شهردار تهران پس از این مراسم به کارگاه عمرانی پل‌گیشا واقع در تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد و بزرگراه شهید چمران رفت تا در مراسم جمع‌آوری آخرین قطعه از شاه‌تیرهای عرشه پل‌گیشا حضور پیدا کند.

پیروز حناچی درباره پروژه گیشا گفت: تا زمانی که کارگاه عمرانی برپاست، ترافیک نیز وجود خواهد داشت. گره‌های جدی تا اول مهر حل خواهند شد، اما تا زمانی که غرب و شرق جلال آل‌احمد به هم متصل نشوند، شرایط در این محدوده به حالت عادی باز نخواهد گشت. اگر همراهی پلیس راهور نبود، نمی‌توانستیم پروژه را تا اینجا و با این سرعت پیش ببریم.

او بیان کرد: در این پروژه همکارانم روی محل اتصال ۲ شریان اصلی شهر کار می‌کنند. ایده‌هایی در این‌باره مطرح شده که چگونه پل گیشا را به ایستگاه متروی تربیت مدرس متصل کنیم. یکی از اقدامات می‌تواند ساخت پل عابرپیاده باشد، اما ایده‌های دیگر نیز وجود دارند که امیدواریم با برگزاری مسابقه مطرح شوند.

  • ۱۰۰ کیلومترمربع حوزه رودخانه وردآورد

شبکه فاضلاب شهر تهران ۹ هزار کیلومتر شبکه فرعی دارد و ۲۰۰ کیلومتر شبکه اصلی. شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فرعی دارد و ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی. ۵۳۰ کیلومتر از این ۷۰۰ کیلومتر در طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران به انجام رسیده، اما در غرب تهران این توسعه متناسب با سرعت رشد شهر نبوده است. در شرق و غرب رودخانه وردآورد ۱۰۰ کیلومترمربع حوضه آبریز وجود دارد که کار جدی برای آن انجام نشده است. در غرب رودخانه ۱۸ کیلومتر مسیر روباز و سرپوشیده باید ساخته شود که ۴.۲ کیلومتر آن با دستگاه حفاری به قطر داخلی ۳.۷ متر ساخته می‌شود تا آب‌ها را به رودخانه شهریار منتقل کند. به گفته قاسم تقی‌زاده خامسی به‌عنوان معاون آب و آبفای وزارت نیرو، این دستگاه ۲۵ سال قبل از کانادا خریداری شده و برای این پروژه بازسازی شده است.

  • ۴ کیلومتر تونل در مدت ۲سال

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران

عقب‌افتادگی زیادی در جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در غرب و جنوب غرب تهران وجود دارد. تاکنون ۵۳۰ کیلومتر از ۷۰۰کیلومتر مسیل جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در تهران اجرایی شده ولی کار تمام نشده ساخت کماکان ادامه دارد. برای حفر تونلی که امروز شاهد آغاز به کار آن هستیم، برای چندمین‌بار در پروژه‌های تحت مسئولیت شرکت خاکریز آب از ماشین حفار (TBM) استفاده خواهد شد. قرار است با کمک این ماشین بیش از ۴ کیلومتر تونل در مدت ۲ سال برای جمع‌آوری آب‌های سطحی یا رواناب‌های سطحی غرب رودخانه وردآورد ساخته شود.

کد خبر 447624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha