دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

فاطمه حافظی - دورود - خبرنگار: کمربندی دورود که طرح آن در سفر هیات دولت به لرستان در سال ۹۳ به تصویب رسید، جزو محور داران- دورود است. این محور از شهرستان دورود آغاز می‌شود و تا حوزه استان اصفهان یعنی شهرستان داران ادامه پیدا می‌کند.

پروژه کمربندی دورود

یکی از قطعات کمربندی که در این محور دیده شده، کمربندی دورود به طول ۱۲/۳ کیلومتر است که اجرای آن تاکنون به اتمام نرسیده است. به دلیل قرارگیری شهرستان دورود در شاهراه ارتباطی کشور، حجم قابل ‌توجهی از وسایل نقلیه سبک و سنگین در طول سال از این شهرستان عبور می‌کنند و همین موضوع ضرورت تسریع اجرا و اتمام کمربندی آن را دوچندان می‌کند. این پروژه به دلیل مشکلات اعتباری و تملکی در برهه‌هایی تعطیل یا متوقف شده و نتوانسته است در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد. هنوز هم این پروژه در مراحل پایانی قرار ندارد و گویا مردم باید کاسه صبر خود را بزرگ‌تر کنند و منتظر باشند و ببینند در نهایت چه زمانی افتتاح خواهد شد.

  • کاهش حجم ورود خودروها به شهر

یکی از شهروندان دورودی در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: شهر دورود روزانه میزبان بسیاری از خودروهای سبک و سنگین است و همین موضوع خطرات زیادی را برای مردم آن ایجاد می‌کند، علاوه بر این‌که نظم شهری و آرامش مردم مختل شده است. «سعید کیامنش» می‌افزاید: خودروهای سبک و سنگین زیادی از داخل شهر عبور می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تصادفات زیادی را در آن شاهد باشیم. وی اظهار می‌کند: اگر کمربندی دورود به اتمام برسد، حجم تردد خودروها از داخل شهر کاهش می‌یابد و آرامش نسبی در شهر برقرار می‌شود. کیامنش ادامه می‌دهد: وقتی احداث کمربندی دورود شروع شد، همه ما مشتاق و خوشحال بودیم. اما حالا چندین سال از کار این پروژه می‌گذرد و هنوز به اتمام نرسیده است. همین موجب دلسردی مردم و به یک دغدغه تبدیل شده است. مسئولان باید سریع‌تر این کمربندی را تکمیل کنند.

  • پروژه‌ای روی کاغذ

شهروند دیگری بیان می‌کند: زمانی که یک پروژه با حضور مسئولان کشوری آغاز می‌شود، باید در همان ابتدا تمامی ارزیابی‌های عمرانی، ساخت، فیزیکی، مالی و... آن صورت بگیرد. نباید فقط به فکر تصویب پروژه روی کاغذ بود در حالی که تمامی جوانب اجرای آن در نظر گرفته نشده است. «ثریا بیرانوند» می‌گوید: وقتی دولت اعتبار لازم را برای اجرای پروژه‌ای ندارد، نباید آن را تصویب کند. وقتی پروژه‌ای تعریف می‌شود اما توان لازم برای اجرای کامل آن وجود ندارد، مردم از مسئولان ناامید و نسبت به آنها دلسرد می‌شوند.

  • پیشرفت اندک پروژه

معاون وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش در مورد کمربندی دورود گفت: این کمربندی بیش از ۶ سال است که شروع شده اما هنوز به اتمام نرسیده و مشکل اصلی آن، یعنی تملک اراضی، طی این سال‌ها به طور کامل برطرف نشده است. «خیرالهش خادمی» افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی در این محدوده هزینه شده است. وی اظهار کرد: پروژه احداث کمربندی دورود به طول ۱۲ کیلومتر با ۴ تقاطع غیرهمسطح و پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجراست و نیاز است با سرعت بیشتری اجرا شود.

  • تبعات نبود کمربندی

یک کارشناس عمران نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: نبود کمربندی موجب شده است تمام وسایل ‌نقلیه از داخل شهر عبور کنند که همین موضوع به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد می‌کند. «حمید علایی» بیان می‌کند: به این مورد باید ایجاد آلودگی صوتی، آلودگی هوا و کاهش ضریب ایمنی در شهر را هم اضافه کرد. وی می‌افزاید: از سوی دیگر، عبور خودروهای سنگین از داخل شهر باعث تخریب جدول‌ها، کاهش عمر آسفالت معابر شهر، تلفات انسانی و... می‌شود. علایی می‌گوید: ساخت کمربندی تلفات و تصادفات انسانی داخل شهر را کاهش می‌دهد و به توسعه شهر بسیار کمک می‌کند، هرچند موجب بالا رفتن قیمت اراضی کنار جاده هم می‌شود.  

  • اعتبار لازم برای تکمیل طرح

این کارشناس درباره اعتبار لازم برای اجرای این پروژه اظهار می‌کند: طبق برآوردهای انجام شده برای اجرای این پروژه طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان (۴۰ میلیارد تومان برای اجرا و ۱۰ میلیارد تومان برای تملک) نیاز بود که متاسفانه در همان برهه به اتمام نرسید. علایی ادامه می‌دهد: طولانی شدن تعیین تکلیف اراضی و مشکلات مربوط به تملک باعث شد کار کُند پیش برود. بعد هم که وضعیت اقتصادی کشور به هم ریخت و قیمت اراضی افزایش پیدا کرد و همین موجب بالا رفتن قیمت تمام‌شده پروژه شد. وی می‌گوید: پروژه‌ای که در آن زمان با این مبلغ می‌توانست به اتمام و افتتاح برسد، حالا با صرف ۱۰ میلیارد تومان تنها به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده است. این کارشناس می‌افزاید: الان به حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که این پروژه تکمیل شود، البته در صورتی که اعتبار لازم به‌موقع به پروژه تزریق شود.

  • لزوم پیگیری اعتبار از سوی مسئولان و نمایندگان

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و ‌نقل کشور در لرستان نیز در مورد کمربندی دورود می‌گوید: از ۱۲ کیلومتر پروژه کمربندی دورود، ۴ کیلومتر انتهایی آن تقاطع‌های بزرگ انتها و ابتدا و نیز ۳ تقاطع روستایی است که باید احداث شوند. «سیامک کیانی» می‌افزاید: برای اجرای این موارد قراردادی به مبلغ ۶۳ میلیارد تومان منعقد شده است. وی بیان می‌کند: مشکل اصلی در روند اجرای این پروژه تامین مالی است؛ موضوعی که باید توسط مسئولان استانی و نمایندگان مجلس پیگیری شود تا بتوان آن را زودتر به مرحله افتتاح رساند در غیر این صورت مشمول افزایش هزینه و مرور زمان می‌شود و هر بار لازم است اعتبارات بیشتری به آن تزریق شود.

کد خبر 447905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار لرستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha