همشهری آنلاین: شرکت ژاپنی توشیبا سه‌شنبه 19 فوریه (30 بهمن) در جنگ بر سر فیلم‌‌های خانگی با وضوح بالا با اعلام اینکه دیگر از فرمت HD DVD حمایت نمی‌کند، تسلیم شد

و میدان را به تکنولوژی بلور- ری (Blue-ray) که سونی پشتیبان آن است، واگذار کرد.

به گزارش رویترز این تصمیم شرکت سازنده وسائل الکترونیک توشیبا به جنگ این شرکت با کنسرسیوم به رهبری سونی در مورد تعیین استاندارد برای نسل‌ آینده دیسک‌ها پایان می‌بخشد که باعث سردرگمی فروشندگان شده بود، و حرکت به سوی این تکنولوژی جدید در بازار 24 میلیارد دلاری دی‌وی‌دی‌های خانگی را به تاخیر انداخته بود.

برنده‌ شدن بلو- ری به معنای آن است که مصرف‌کنندگان دیگر لازم نیست میان فرمت‌های رقیب ناسازگار دشت به انتخاب بزنند و ماجرای رقابت میان نوارهای ویدئویی بتاماکس سونی که در دهه 1980 بازار را به نوارهای VHS باخت در قرن بیست و یکم تکرار شود.

توشیبا که امیدوار بود ‍HD DVD باعث رشد بازار مصرف محصولات الکترونیکی‌اش شود، اعلام کرده است تا قصد دارد پایان ماه آینده فعالیت‌هایش در مورد HD DVD را پایان بخشد.

توشیبا در مارس 2006 فروش پخش‌کننده‌های HD DVD را آغاز کرد و تا به حال یک میلیون پخش‌کننده و ضبط‌کننده فروخته است، از جمله درایو‌هایی که به مایکروسافت برای کنسول بازی XBox 360 فروخته است. حدود 70000 درایو دیگر هم برای کامپیوترهای شخصی فروخته شده است.

جریان بازار هنگامی بر ضد HD DVD   تغییر کرد که استودیوی برادران وارنر وابسته به شرکت تایم وارنر ماه گذشته بلو - ری را برگزید.

هفته بعد از آن اعلام شد که بلو- ری 93 درصد فروش سخت‌افزارهای DVD نسل‌‌آینده را در ٱمریکای شمالی را از آن خود کرده است.

به دنبال آن فروشندگان بزرگ آمریکایی از جمله فروشگاه‌های وال‌مارت و شرکت‌های اجاره آنلاین ویدئو هم HD DVD را کنار گذاشتند.بلو- ری 81 درصد همه فروش دیسک‌های با وضوح بالا را در هفته با خاتمه 10 فوریه را به خود اختصاص داده است.

اما پیروزی بلو - ری در زمانی رخ می‌دهد که ارائه‌کنندگان دان‌لودهای فیلم دیجیتال در بازار ظاهر شده‌اند و فیلم‌ها و شو‌های تلویزیونی را بر روی اتصالات پرسرعت اینترنتی عرضه و به کلی نیاز به دیسک را برطرف می‌کنند.

بلو-ری اکنون با رقابتی فزاینده از جانب سرویس‌های داون‌لود اینترتی شرکت‌هایی مانند اپل،ٱمازون و نت‌فلیکس روبرو است

تحلیل‌گران می‌‌گویند این تحول رشد بلو - ری را محدود خواهد کرد.

یک تحلیل‌گر در این باره می‌گوید: "دی‌وی‌دی ناپدید نخواهد شد، اما داونلود کردن بر روی دیسک‌های سخت و حافظه‌های فلش NAND ممکن است رشد سریع‌تری پیدا کنند."

کد خبر 44785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز