مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

علی کاشفی‌پور : اول هر سال میلادی،‌ در ماه ژانویه در شهر لاس‌وگاس آمریکا، مراسم بزرگ، پر سر و صدا و پر‌زرق‌‌و‌برقی برگزار می‌شود

 تحت عنوان  Consumer Electronics Show (نمایشگاه تجهیزات الکترونیک مصرفی) که به اختصار به آن سی‌ای‌اس می‌گویند. در این شوی تجاری، شرکت‌های بزرگ و کوچک فناوری جهان، آخرین محصولات و خنزر پنزرهای الکترونیک خودشان را به نمایش می‌گذارند. در واقع این مراسم، تصویری از وضعیت صنعت الکترونیک در سال جدید را به فعالان و علاقه‌مندان این بازار نشان می‌دهد. در این شماره نگاهی داریم به بعضی ابداعاتی که در سی‌ای‌اس 2008 رو شدند و احتمالا با استقبال مشتری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

کارت‌های حافظه بی‌سیم
با دوربین‌های دیجیتال، عکاسی واقعا آسان و سریع شده. گذشت آن زمانی که برای ظاهر کردن عکس‌ها باید حداقل یکی دو روزی صبر می‌کردیم. این روزها دیگر مسئله اصلی نه سرعت عکس‌برداری که انتقال سریع فایل‌ها به جایی است که قابل نمایش باشند.

یک راه‌حل برای این موضوع، خریدن یک دوربین عکاسی دیجیتال مجهز به کارت شبکه بی‌سیم است. اما این راه جدید، هنوز خیلی گران تمام می‌شود. در نمایشگاه امسال شرکتی به نام آی‌فای (Eye-Fi) راه‌حل جالب و البته ارزان‌تری ارائه کرد؛ کارت‌های حافظه بی‌سیم‌دار.

تجهیزات بی‌سیم، در داخل این کارت‌های 2 گیگابایتی نصب شده و آنها می‌توانند به‌آسانی به شبکه‌های بی‌سیم ای‌فای متصل بشوند. به‌ این ترتیب شما به‌آسانی می‌توانید فایل‌هایتان را به رایانه همراه‌تان منتقل کنید یا اگر شبکه به اینترنت وصل باشد، حتی عکس‌هایتان را مستقیما به سایت‌هایی مثل فلیکر بفرستید. نرم‌افزار همراه این قطعه هم این قابلیت را دارد که اندازه عکس‌ها را به میزان دلخواه تنظیم کند.

بازی با تمام حواس
از بخش‌های پرمشتری سی‌ای‌اس 2008، غرفه‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای بود. یکی از کارهایی که شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای برای جذب میلیون‌ها طرفدار و عاشق این بازی‌ها انجام مـی‌دهـند، ساخـت تجهیزاتی است که حس بازی را واقعی‌تر می‌کنند.

در نمایشگاه امسال، یک شرکت، مجموعه جالبی از لباس‌های ویژه بازی‌خورها را به نمایش گذاشته بود. جلیقه مخصوص بازی از طریق یواس‌بی به رایانه وصل می‌شود و روی آن چند کیسه‌ هوا قرار دارد که توسط یک پمپ هوای کوچک، پر و خالی می‌شوند.

در بازی‌های تیراندازی، پر و خالی شدن سریع کیسه‌های هوا، شدت و جهت ضربه ناشی از گلوله خوردن را شبیه‌سازی می‌کند. همچنین جلیقه‌های مخصوص بازی‌های رانندگی و پرواز هم ساخته شده‌اند که حس شتاب حرکت را حین بازی به فرد منتقل می‌کنند. علاوه بر جلیقه، آستین‌ها، پاچه‌ها و کلاه‌های مخصوصی از همین نوع هم به‌زودی  وارد بازار می‌شوند.

رادیو برای ناشنواها
در سراسر دنیا، میلیون‌ها نفر از لذت شنیدن رادیو محرومند، چرا؟ چون یا ناشنوا هستند یا به نوعی مشکل شنوایی دارند؛ اما چند شرکت آمریکایی سعی کرده‌اند روشی برای استفاده افراد ناشنوا از برنامه‌های رادیویی طراحی کنند. حاصل همکاری یک شبکه رادیویی خصوصی، یک شرکت فناوری رایانه‌ای و یک دانشگاه، سیستمی است که گفتار رادیویی را به متن‌های کتبی تبدیل می‌کند.

در این روش، متن‌های تایپ‌شده صحبت‌ها همزمان با پخش برنامه رادیویی، روی یک صفحه نمایش نصب‌‌شده روی رادیو نشان داده می‌شوند؛ شبیه زیرنویس فیلم‌ها. در حال حاضر تبدیل گفتار صوتی به نوشته، در ایستگاه پخش رادیو و توسط تایپیست‌ها انجام می‌شود اما ممکن است یک روز این کار هم به طور خودکار انجام شود.

تلویزیون‌های بی‌سیم
این روزها، هم زمانه بی‌سیم شدن هر چه بیشتر تجهیزات برقی و الکترونیک است و هم دوران افزایش محبوبیت تلویزیون‌های جدید ال‌سی‌دی  با کیفیت تصویر بالا. ترکیب این دو یک نتیجه  واضح دارد؛ خلوت شدن ترافیک سنگین سیم‌های زیادی که از پشت دستگاه تلویزیون خارج می‌شوند. شرکت وستینگهاوس ـ سازنده انواع دستگاه‌های صوتی و تصویری ـ با همکاری یک  شرکت فعال در زمینه شبکه‌های ارتباطی، تلویزیونی را در نمایشگاه امسال عرضه کردند  که به ادعای آنها، اولین تلویزیون اچ‌دی (تصویر با وضوح بالا) بدون سیم است.

ظاهر این تلویزیون 47 اینچی از هر نظر شبیه بقیه تلویزیون‌هاست اما در داخل آن گیرنده‌ای تعبیه شده که می‌تواند امواج را از فرستنده‌ای که به یک دستگاه پخش دی‌وی‌دی متصل شده باشد، دریافت کند.

سازندگان این تلویزیون می‌گویند ارتباط بی‌سیم دستگاه آنها، کاملا امن و بدون وقفه است و از طریق آن می‌شود امواج تصویری را با بهترین کیفیت موجود منتقل کرد. اولین نمونه‌های تجاری تلویزیون بی‌سیم، بسیار گران و بیشتر مناسب مصارف تجاری هستند اما در چند سال آینده،  راه این دستگاه‌ها به خانه‌ها هم باز خواهد شد.

کنترل از راه دور با موبایل
در یکی دو دهه اخیر، تلفن‌های همراه معنی ارتباط بین مردم را زیرورو کرده‌اند اما ژاپنی‌ها می‌خواهند از موبایل استفاده‌های بیشتری بکنند. کنسرسیومی متشکل از چند شرکت ژاپنی، استانداردهای ارتباطی جدیدی را تعریف کرده تا بشود با استفاده از گوشی تلفن همراه، از هر جا، وسایل برقی داخل منزل را کنترل کرد.

این کنسرسیوم در نمایشگاه امسال یک دستگاه آی‌فون شرکت اپل را به نمایش گذاشت که با استفاده از آن، یکی از بازدیدکنندگان توانست وسایل آپارتمانی در توکیو مانند چراغ‌ها، سیستم تهویه و حتی ماشین لباسشویی را از راه دور روشن و خاموش کند. این فناوری در حال حاضر در کشور آفتاب تابان فعال است.

به‌زودی این کنسرسیوم، نرم‌افزاری را به بازار ارائه خواهد کرد که به همه امکان می‌دهد این شبکه ارتباطی را برای خودشان راه‌اندازی کنند.

الکترونیک سبز برای خانه سبز
نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال یک نکته بارز داشت؛ حضور پررنگ «سبز»؛ البته نه فقط به خاطر عرضه انواع و اقسام وسایل الکترونیک با رنگ سبز فسفری مثل کیوی یا چشمک زدن چراغ‌های ال‌ای‌دی سبز درخشان روی تجهیزات برقی. سال‌ها دغدغه اصلی شرکت‌‌های بزرگ و فعال در زمینه ساخت وسایل برقی و تجهیزات الکترونیک خانگی، فقط بالا بردن کیفیت تولیدات‌شان بود.

در این دوران،‌ رعایت مسائل زیست‌محیطی برای تولیدکنندگان اولویت‌ چندانی نداشت اما چندوقتی است که این صنعت هم دارد به بحث‌های زیست‌محیطی روی خوش نشان می‌دهد و از نهضت «سبز»، استفاده‌های خودش را می‌کند. نماد فعالیت‌های «سبز» در این زمینه، پایین آوردن هر چه بیشتر مصرف انرژی در تجهیزات الکترونیک است.

در دهه اخیر، الکترونیک روزبه‌روز بیشتر وارد زندگی روزمره مردم شد. تعداد وسایل برقی و الکترونیک در خانه‌های امروزی، قابل مقایسه با 10 سال پیش نیست. این وضعیت باعث شده مردم بعینه اثرات اقتصادی بالا رفتن مصرف برق و کلا انرژی را ببینند و درک کنند؛ آن هم در کشوری مثل کشور خودمان که انرژی‌ها با یارانه زیاد و تقریبا مفت به دستمان می‌رسند؛ حالا وای به حال بقیه کشورها که برق را به قیمت واقعی با مردم حساب می‌کنند.

همین مسئله، عاملی شده برای بالا رفتن تمایل مشتری‌ها به خریدن وسایلی که مصرف انرژی آنها پایین‌تر است. این نکته در کنار بحث‌های کلان محیط زیستی که این سال‌ها داغ شده‌اند، شرکت‌های بزرگ را شدیدا به تکاپو انداخته تا راه‌های جدیدتری برای کاهش مصرف برق در تمام محصولات‌شان ـ از وسایل ساده‌ای مثل چراغ قوه‌ها تا وسایل پیچیده و بزرگی مثل رایانه‌ها ـ پیدا کنند.

در نمایشگاه امسال، ‌سونی و سامسونگ، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی با دقت بالا را به تماشا گذاشته بودند که هم کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های قبلی هستند و هم گرمای تولیدشده توسط آنها پایین‌تر آمده. پاناسونیک هم مدل جدید صفحه‌های نمایش پلاسما را معرفی کرده که مصرف انرژی در آنها به حدود نصف رسیده. شرکت‌های زیادی هم اعلام کرده‌اند در حال طراحی و ساخت انواعی از تجهیزات برقی خانگی هستند که با استفاده از انرژی خورشیدی کار می‌کنند.

این روزها کم‌مصرف بودن تبدیل به یک مزیت بزرگ شده که شرکت‌ها در تبلیغات‌شان شدیدا روی آن مانور می‌دهند و برچسب‌های مصرف انرژی را نیز می‌شود روی محصولات مختلف الکترونیک دید. به نظر می‌رسد صنعت لوازم الکترونیک در مسیر درستی قرار گرفته اما هنوز راه درازی تا فراگیر شدن «سبز»ی در این حوزه باقی مانده.

آخرین وسوسه بیل
سی‌ای‌اس اولین بار در سال 1967 در نیویورک برگزار شد. از سال 1978 تا 1994، این مراسم 2 بار در سال برپا می‌شد؛ یک بار تحت عنوان سی‌ای‌اس زمستانی در لاس‌وگاس و یک بار تحت عنوان سی‌ای‌اس تابستانی در شیکاگو. از سال 1995، نمایشگاه به صورت امروزی و تنها یک بار در سال ـ در دهه اول ژانویه‌ـ برگزار می‌شود.

نمایشگاه سال 2008، از 7 تا 10 ژانویه برقرار بود و تا حدی تحت‌الشعاع اعلام رسمی کناره‌گیری بیل گیتس از کار روزانه در شرکت مایکروسافت قرار گرفت. گیتس از مدت‌ها پیش این خبر را اعلام کرده بود و در سی‌ای‌اس و در هنگام سخنرانی‌اش برای توضیح دادن محصولات و اهداف شرکت مایکروسافت، موضوع را به صورت رسمی اعلام کرد.

بیل گیتس در سال 1975 و در 20 سالگی، تحصیل در هاروارد را رها کرد و مایکروسافت را تاسیس کرد و در طول چند سال به نماد یک کارآفرین موفق تبدیل شد. او به‌زودی دیگر کارمند مایکروسافت نخواهد بود و می‌خواهد به صورت تمام‌وقت در بنیاد خیریه‌ای که به نام خودش و همسرش است، کار کند.

او در طول سخنرانی‌اش در سی‌ای‌اس، ویدئوی جالبی را پخش کرد که در آن نشان داده می‌شد که احتمالا آخرین روز کاری گیتس در مایکروسافت به چه صورت خواهد بود. در این ویدئو  ـ کمدی، بیل گیتس را می‌بینیم که در فکر پیدا کردن کاری بعد از بازنشستگی از مایکروسافت است.

او از هیلاری کلینتون می‌پرسد که آیا می‌تواند معاونش بشود؟ البته از باراک اوباما هم تقاضای کار می‌کند و ضمن اینکه از بونو می‌خواهد که گیتاریست گروهش شود، با استیون اسپیلبرگ، جان استیوارت و جورج کلونی هم برای کار تماس می‌گیرد.

کد خبر 42819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز