همشهری آنلاین: دبیر انجمن آترواسکلروز ایران گفت: سن شیوع سکته قلبی در ایران ۱۰ تا ۲۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها است، در کشورمان ۴۰ تا ۵۰ سال سن شیوع سکته قلبی است و حتی افراد ۲۰ ساله نیز دچار این بیماری می‌شوند که به درستی تشخیص داده نمی‌شود.

سكته‌قلبي

 به گزارش ایرنا، مسعود اسلامی روز شنبه در یک نشست خبری افزود: تغذیه نامناسب، فشارخون بالا، مصرف دخانیات، استرس و اضطراب و غیره از عوامل زمینه ساز بروز سکته قلبی است که باید به این عوامل توجه اساسی شود.

  • سکته قلبی در زنان تشخیص داده نمی‌شود

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران گفت: سکته قلبی در زنان ایرانی به دلیل اینکه علائم این بیماری در آنها در مقایسه با مردان متفاوت است، تشخیص داده نمی‌شود.

اسلامی افزود: درد قفسه سینه، احساس درد در دست چپ یا راست از مهمترین علائم بروز سکته قلبی در مردان است، اما این بیماری در زنان با درد سینه همراه نیست و آنها دچار تنگی نفس و احساس خستگی بیش از حد می شوند و باور غلط بر این است که این علائم ریشه عصبی دارد.

وی با بیان اینکه سکته قلبی در زنان قبل از یائسگی شیوع کمتری نسبت به مردان دارد، افزود: هورمون زنانه نقش محافظتی در برابر سکته قلبی در زنان دارد اما بعد از یائسگی به دلیل اینکه این هورمون فعال نیست، آنها نیز برابر با مردان دچهار این بیماری می‌شوند.

  • اجرای طرح درمان سکته قلبی در ۵۱ بیمارستان

وی با اشاره به طرح ۲۰۴۷(درمان سکته قلبی) که با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال اجرا است، گفت: این طرح در ۵۱ مرکز درمانی و بیمارستان سراسر کشور انجام می‌شود و بر اساس طرح ۲۰۴۷ فردی که دچار درد قفسه سینه در منزل یا محل کار شده بدون مداخله درمانی خودسرانه، باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرد، تکنسین‌های اورژانس در محل حادثه نوار قلب از بیمار می‌گیرند و بر اساس سیستم الکترونیکی این نوار قلب به مرکز درمانی متصل شده و پس از تشخیص سکته قلبی، بیمار سریعاً به بیمارستان مربوطه منتقل شده و در مدت نیم ساعت بیماری روی تخت آنژیوگرافی بستری شده و تحت مداوا قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۱۵ هزار بیمار دچار سکته قلبی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و استقبال مردم نیز از طرح ۲۰۴۷ بسیار خوب بوده است.

  • کمبود باطری قلب یک شایعه

اسلامی در مورد کمبود باطری‌های قلب گفت: متأسفانه موج نگرانی در مورد کمبود باطری‌های قلب برای مردم بویژه بیماران مدتی پیش در کشور ایجاد شد که شایعه بود.

وی افزود: باطری‌های قلب با ارز ۴۲۰۰ توأمان به کشور وارد می‌شود و افزایش قیمت در این باره نداشتیم و اکنون کمبودی نیز وجود ندارد، مردم نباید به شایعات در این مورد توجه کنند.

  • پیشرفت ایران در درمان بیماری‌های قلبی

مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به مشکلات و تحریم‌هایی که در حوزه پزشکی در کشور وجود دارد، اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که علم پزشکی بویژه در حوزه درمان بیماری‌های قلبی بسیار پیشرفته هستیم و بسیاری از بیماران از کشورهای مختلف برای درمان به ایران می آیند.

وی افزود: طرح ۲۰۴۷ از موفق ترین طرح‌های کشور است که بیماران دچار سکته قلبی را در کمترین زمان درمان کرده و از بروز عوارض پیشگیری می‌کند.

  • ترویج فرهنگ ذهنی تغذیه نامناسب

قاسمی تصریح کرد: آلودگی هوا، استرس‌های شغلی، کم تحرکی و اضافه وزن در بروز سکته قلبی در میان ایرانیان از سنین پایین‌تر تأثیر فراوانی دارد، متأسفانه تغذیه نامناسب در میان خانواده‌ها باعث شده کودکان نیز با الگو گرفتن در والدین خود در مورد مصرف غذاهای چرب، شور، آماده و غیره دچار فرهنگ ذهنی نامناسب تغذیه شوند.

وی با بیان اینکه آگاهی اجتماعی در مورد تغذیه امری بسیار ضروری است، تصریح کرد: سکته قلبی در سنین جوانی بیشتر شده و فشارخون بالا بروز این بیماری را تشدید می‌کند.

قاسمی در مورد همایش تازه‌های قلب که قرار است ۲۹ مرداد تا اول شهریور امسال در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شود، گفت: این همایش با حضور ۳۰۰ نفر از اساتید کشور و مهمانان خارجی که عمدتاً از کشورهای اروپایی هستند، برگزار می‌شود.

وی، با اشاره به ارائه جدیدترین روش‌های تشخیصی و درمانی بیماری قلب در این همایش، افزود: در این همایش داروهای جدید در مورد درمان نارسایی قلب، روش‌های نوین تعویض دریچه‌های قلب دبون جراحی باز ارائه می‌شود.

کد خبر 447615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha