همشهری آنلاین: یک پزشک متخصص قلب و عروق به افرادی که قصد رفتن به پیاده‌روی اربعین را دارند، توصیه کرد که قبل از سفر حتما نکات بهداشتی و پزشکی را به ویژه درباره سلامت قلبشان، رعایت کنند.

پياده روي اربعين

دکتر احسان جمشیدیان، متخصص قلب و عروق  به همشهری آنلاین می‌گوید:  افرادی که دچار بیماری‌های زمینه ای (فشارخون بالا،  دیابت، چربی خون، سرطان) هستند،  افرادی که اضافه وزن دارند و افراد سیگاری، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی هستند بنابراین، توصیه می‌شود که این افراد قبل از پیاده‌روی اربعین نکات بهداشتی و پزشکی را رعایت کنند و با مراجعه به پزشک، از سلامت قلب خود اطمینان حاصل کنند.

 او اضافه می‌کند:  اما در عین حال، همه ساله بعد از ایام اربعین،  تعدادی از زائران  را معاینه  می‌کنم که در طی پیاده‌روی اربعین،  دچار عارضه قلبی شده اند. اکثر این زائران کسانی هستند که قبلا هیچ‌گونه سابقه قلبی نداشته اند و بعد از یک پیاده‌روی سنگین جسمی،  دچار سکته قلبی شده اند. به همین دلیل، خوب است زائران با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی از بروز بیماری‌های قلبی در سفر جلوگیری کنند.

*توصیه‌های دکتر احسان جمشیدیان را بخوانید:

  • اگر در راه رفتن سریع و فعالیت،  دچار تنگی نفس یا درد سینه می‌شوید این یک علامت هشدار است. حتما قبل از سفر به کلینیک قلب مراجعه کنید.
  • اگر  دیابت،  فشارخون  و یا سابقه بیماری قلبی دارید، حتما قبل از سفر با پزشک معالج‌تان برای  تنظیم داروها مشورت کنید.
  •  بهتر است با توجه به پیاده‌روی سنگین،  قبل از سفر یک نوار قلب بگیرید و از سلامت و توانایی قلب خود مطمئن شوید.
  • چند روز قبل از شروع سفر،  مسافتی را همه روزه پیاده‌روی کنید تا آمادگی جسمی لازم حاصل شود.
  • آب زیاد مصرف کنید  و استراحت کافی داشته باشید.
  • چنانچه در طی پیاده‌روی اربعین دچار درد سینه و یا نفس کم آوردن شدید، اصرار به ادامه مسیر نکنید و به اولین مرکز پزشکی مراجعه کنید.

    دکتر جمشیدیان  می‌گوید: بسیاری از نشانه‌های حمله قلبی به طور تدریجی،  بروز می‌کند اما  نشانه‌های حمله‌های قلبی گاهی  هم ناگهانی و شدید است. درهرحال احساس سنگینی و درد در قفسه سینه بعد از فعالیت و یا  مصرف غذا، درد در قفسه سینه و سردل که به پشت یا کتف‌ها منتشر شود،  تعریق سرد و تهوع و در برخی از موارد هم   تنگی نفس برخی از علائم حمله‌های قلبی است.

به گفته کارشناسان بهداشتی و پزشکی، ۵۰  درصد مرگ‌ و میرها در ایران،  به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی است،  بیماری‌های قلبی عروقی، اولین عامل مرگ و میر در کشور است و  سن سکته‌های قلبی نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

کد خبر 457490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha