سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر سید علی اصغر سلطانی، استاد زبان شناسی روز دوشنبه 29 بهمن 86 در مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا طی سخنانی به بررسی گوناگونی ادیان در هند پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل مؤسسه آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، دکتر سلطانی با اشاره به سابقه تاریخی هند و نیز گوناگونی فرهنگ‌ها و آیین‌ها و ارائه آماری از درصد پیروان ادیان گوناگون در هند گفت: فرهنگ هند را می توان نمونه کاملی از وحدت در عین کثرت دانست زیرا هزاران قوم و نژاد و دین مختلف در کنار هم وجود دارند و به زبان‌های گوناگون با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

وی درباره واژه هند و توضیح داد: واژه هندو نخستین بار توسط ایرانیان به کار رفت و به کسانی اشاره داشت که در آن سوی رود سند ساکن بودند یا با آب رود ایندوس مشروب می شدند اما بعدها معرف یک گروه دینی خاص شد.

دکتر سلطانی خاطر نشان کرد: اما هندویسم یک برساخت غربی است که به عنوان یک اسم عام در مورد همه ساکنان هند به استثنای مسلمانان و مسیحیان به کار می رود که بر این اساس هندویسم به دینی اشاره دارد که هیچ بنیانگذار مشخصی ندارد و صرفا از تمدن دره ایندوس مشتق شده است.

دکتر سلطانی سپس به تشریح مفاهیم خاص مکتب هندویسم پرداخت و گفت: در هند کاست های مختلفی وجود دارند که در دینداری هندیان و گرایش های آنان تاثیر بسزایی دارد که عبارت اند از برهمن‌ها، کشاتریاها، ویشیاها و شودراها که به ترتیب از بالاترین تا پایین‌ترین گروه‌های اجتماعی را در خود جای می‌دهد.

این استاد تحلیل گفتمان انتقادی[تحلیل گفتمان انتقادی: وبلاگ تخصصی دکتر سلطانی] در پایان با برشمردن متون مقدس هندیان به پرسش های دانشجویان و استادان موسسه پاسخ گفت.

دکتر سلطانی متولد 1347 از آمل است که مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه های شهید بهشتی، تربیت مدرس و علامه طباطبایی در رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی همگانی به پایان برده است.

وی در سال 1383 با موضوع تحلیل گفتمان از پایان نامه دکتری خود دفاع کرد و موفق به اخذ دکتری شد و تاکنون تالیفات و ترجمه هایی از او چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 44754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز