سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر سید صدرالدین موسوی، استاد علوم سیاسی در سخنانی در جمع دانشجویان و استادان مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا به تشریح اهمیت روابط ایران - هند و آمریکا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، دکتر موسوی در ابتدای این سخنرانی که روز دوشنبه 8 بهمن 1386 در این مؤسسه برگزار شد، به برخی ویژگی‌های هند پرداخت و گفت: هند یکی از مهم ترین قدرت های در حال ظهور دنیا، دارای سلاح هسته ای، جمعیت یک میلیلردی و به تبع آن بازاری بزرگ برای مصرف انرژی و کالاست.

دکتر صدرالدین موسوی

استاد علوم سیاسی با اشاره به روند تاریخی سیاست خارجی هند افزود: در دوران جنگ سرد که ما شاهد جهانی دوقطبی بودیم، ایالات متحده همواره شوروی و نظام کمونیستی را تهدیدی برای جهان معرفی می کرد و این زمانی بود که هند یکی از متحدان شوروی در منطقه بود. اما با فروپاشی نظام کمونیستی شوروی، آمریکا برای ادامه برنامه های خود در سطح جهان نیازمند مطرح ساختن تهدیدی دیگر بود تا به وسیله آن بتواند سیاست های تبلیغاتیش را ادامه دهد، لذا تهدیدی موهوم به نام بنیادگرایی اسلامی مطرح ساخت و بنا به دلایلی ایران را با وجود نداشتن هیچ گونه سنخیتی با این تقسیم بندی در راس آن قرار داد و آماج حملات تبلیغاتی خود ساخت.

دکتر موسوی خاطرنشان کرد که هرگز گزارشی در سطح جهان منتشر نشده است که در آن یک ایرانی شیعه غربی ها یا منافع آنها در غرب را به خطر انداخته باشد اما همواره ایالات متحده ایران را یکی از جریان‌های بنیادگرای تهدید کننده امنیت غرب معرفی کرده است و روابط هند با ایران به شدت از این نوع تبلیغات و فشارهای آمریکا بر ایران تاثیر پذیرفته است.

وی در تحلیل برنامه‌های مشترک ایران و هند گفت: ایران یکی از منابع غنی و تامین کننده انرژی و هند نیز یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است از این رو رابطه با ایران برایش اهمیت بسیار بالایی دارد اما از سویی به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری اش با ایالات متحده در مقایسه با ایران همواره سیاستی زیرکانه اتخاذ کرده است که نمونه آن سیاست‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و خط لوله صلح و خرید گاز از ایران از سوی دیگر است که به شدت تحت تاثیر فشارهای آمریکاست.

دکتر موسوی رقابت هند و پاکستان برای نزدیک شدن بیشتر به آمریکا را یکی از موارد مهم در در سیاست جدید جهانی این دو کشور توصیف کرد و اظهار داشت: در جهان دو قطبی گذشته سیاست هند و پاکستان کاملاً مشخص بود و یکی متحد ایالات متحده و دیگری متحد شوروی بود اما با فروپاشی شوروی هند ارتباط و روابط سیاسی و اقتصادی با آمریکا را در دستور کار خود قرار داد و به عنوان بازاری چشمگیر برای فروش کالا و سلاح توجه آمریکایی را به خود جلب کرد و به رقیبی برای متحد همیشگی آمریکا تبدیل شد.

وی در پایان و در پاسخ پرسش‌های مطرح شده با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی هند و ایران مطالعه این کشور را برای ایرانیان بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و تاکید کرد: نمی توان تاریخ هند را از ایران جدا کرد زیرا بخشی از تاریخ هند با تاریخ و ادبیات ایران مشترک است و این زمینه روابط فرهنگی بیشتری بین ایران و هند ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که راه اندازی رشته مطالعات هند در دستور کار موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا قرار دارد.

کد خبر 42951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز