مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جایگاه خانواده و بازتاب آن در آرای نظریه پردازان جریان‌های فکری گوناگون در موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا با تمرکز بر نقش جهیزیه در ساختار خانواده هندی بررسی شد

دکتر حشمت سادات معینی‌فر با تشریح نقش و اهمیت خانواده و بازتاب آن در آرای نظریه پردازان جریان های فکری گوناگون روز دوشنبه 26 آذر 86 در موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا به بررسی نقش جهیزیه در ساختار خانواده در هند پرداخت.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا در این سخنرانی که با حضور جمعی از دانشجویان و استادان موسسه برگزار شد، دکتر معینی فر ابتدا آرای نظریه پردازان نحله‌های فکری گوناگون درباره نقش و اهمیت خانواده به عنوان کوچک ترین اما مهم ترین نهاد اجتماعی تشریح کرد و سپس با ذکر ویژگی های اقلیمی و جمعیت شناختی هند گفت: بیشتر بافت جمعیت 1/1 میلیارد نفری هند را روستاییان تشکیل می دهند که در بیش از 550 هزار روستای این کشور ساکنند و تنها کمتر از 30 درصد شهرنشین در این کشور وجود دارد.  

وی افزود: این ترکیب جمعیتی باعث شده که هند همچنان پایبند رسوم و سنت های خاص خود در مسئله ازدواج باشد به طوری که بیشتر ازدواج های هندیان ازدواج تعیین شده به وسیله والدین یا بزرگان بر حسب مصلحت و معمولا ازدواج های فامیلی است.

این استاد جامعه شناسی در ادامه به تشریح نقش جهیزیه در میان هندیان پرداخت و گفت: جهیزیه در هند شامل پول، طلا، زمین و کالاهای مصرفی نیز می شود که پیش از روز عروسی به خانه داماد فرستاده می شود و در همه موارد ازدواج اعم از ازدواج با قوم و خویش یا غیر آن انجام می گیرد و تنها استثنای آن ازدواج های عاشقانه و برخلاف نظر بزرگ‌تر هاست.

دکتر معینی فر سپس به رسوم جدید اشاره کرد و گفت: اخیرا رسم تهیه جهیزیه در هند شاهد دگرگونی هایی بوده است و بیشتر به پدیده‌ای کاستی/ طبقه‌ای تبدیل شده است و میزان جهیزیه شدیدا با کاست پیوند خورده است به طوری که دختر می‌تواند با جهیزیه مشخص ازدواج کند که بنابر گزارش بلاچ و رائو (2002) میزان آن تا هفت برابر میانگین درآمد خانواده عروس افزایش یافته است.

 وی در جمع بندی بحث خود خاطرنشان کرد: جهیزیه با وجود آثار منفی‌اش، فوایدی هم دارد که از جمله آن می توان به کاهش خشونت علیه زنان با افزایش منابع مالی و به تبع آن شأن اجتماعی داماد و خانواده او اشاره کرد.

دکتر معینی فر در پایان به پرسش‌های دانشجویان و استادان پاسخ گفت.

کد خبر 39700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز