مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده- البرز - خبرنگار: این شب‌ها نمایش «زمین، تراژدی و دلقک‌ها» به نویسندگی و کارگردانی «جمال رنجبرزاده» در تئاتر هشتگرد به روی صحنه می‌رود.

نمایشی برای نجات زمین

تئاتر هشتگرد که در سال‌های نه چندان دور به عنوان یکی از قطب‌های مطرح تئاتر استان همواره حرف‌های زیادی برای گفتن داشته، این روزها بار دیگر با همت گروه‌های تلاشگر و بااستعداد خود چراغ این هنر را در این شهر روشن کرده است. رنجبرزاده متولد سال ۶۷ و اهل روستای دنگیزک نظرآباد است که سومین اثر خود را به روی صحنه می‌برد و قرار است این تئاتر نماینده البرز در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان باشد.

  • لزوم وجود تئاتر در سبد فرهنگی خانوار

یکی‌ از مادرانی که ۲ فرزند ۹ و ۱۳ ساله خود را برای دیدن این نمایش آورده با بیان این‌که تئاتر یکی از تاثیرگذارترین روش‌های آموزشی برای انتقال مفاهیم بنیادی و پایه‌ای برای دانش‌آموزان است می‌گوید: توجه به این حوزه و قرار گرفتن تئاتر در سبد فرهنگی خانوار از اهمیت زیادی برخوردار است که این موضوع از سوی بسیاری از خانواده‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

«فاطمه اوجیانی» که معلم است و به گفته خود همواره دانش‌آموزان را به دیدن تئاتر تشویق می‌کند ادامه می‌دهد: در هشتگرد تئاتر بسیار کم اجرا می‌شود. البته من به هنرمندان حق می‌دهم که انگیزه‌ای برای این کار نداشته باشند، چراکه حضور مخاطب و حمایت از سوی مسئولان لازمه این کار استکه این موارد وجود ندارد. وی با استقبال از موضوع نمایش می‌افزاید: بیشتر مادرانی که به همراه فرزندانشان در این مجموعه حضور پیدا کرده‌اند، از مخاطبان همیشگی تئاترها هستند و می‌دانند کودکان با حضور در سالن نمایش و دیدن آثاری که به موضوع‌ها و دغدغه‌های آنها می‌پردازد، ارتباط خوبی با این آثار برقرار می‌کنند.

  • آشنایی کودکان با دنیای تصویر

کارگردان نمایش «زمین، تراژدی و دلقک‌ها» با تاکید بر اهمیت تئاتر در تربیت کودکان می‌گوید: در دنیای امروز با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و دسترسی آسان گروه سنی کودک و نوجوان به فضای مجازی که اطلاعات و دانستنی‌ها را در کمترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار می‌دهد، تولید اثری که بتواند از نظر ساختاری جذاب و در عین حال دارای محتوایی آموزنده باشد بسیار سخت است.

«جمال رنجبرزاده» می‌افزاید: می‌توان با برنامه‌ریزی و تربیت هنرمندان علاقه‌مند به این حوزه تئاتر کودک را به میزان قابل توجهی رشد داد و اگر تئاتر کودک به‌درستی ساماندهی شود، می‌تواند جنبه صددرصد تربیتی و آموزشی در کودکان داشته باشد و کودک را با دنیای تصویر آشنا کند. وی با اشاره به موضوع نمایش ادامه می‌دهد: زمین، تراژدی و دلقک‌ها داستان چند پسرک است که به دنیای آینده سفر می‌کنند و قرار است جلوی نابودی زمین در سال ۲۰۵۰ را بگیرند.

رنجبرزاده ادامه می‌دهد: آنها به ترتیب به زمان ۴ دانشمند بزرگ یعنی مایکل فارادی، نیوتن، ادیسون و انیشتین سفر می‌کنند تا جلوی اختراعات آنها را بگیرند و نگذارند بمب هسته‌ای ساخته شود، اما بالاخره می‌فهمند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند و سعی می‌کنند از روش دیگری استفاده کنند. در نهایت می‌بینیم که این دانشمندان را با هم آشنا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند با کمک دلقک‌هایی که وجود دارند اتفاقات را به صورت نمایش درآورده، به تمام دوره‌ها ببرند و اجرا کنند.

وی اضافه می‌کند: ماجرای طنزآمیزی بین شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد که برای مخاطبان بسیار جالب است و در این میان گریزی هم به دنیای مدرن و امروزی زده‌ایم. رنجبرزاده با بیان این‌که سعی کرده‌ایم نمایش حرفه‌ای به مخاطب ارائه دهیم اضافه می‌کند: حدود ۴۰ میلیون تومان برای کار هزینه شده که برای تئاتر شهرستانی زیاد است و همه آن را خودمان هزینه کرده‌ایم. اکنون ۸ گروه در بخش‌های مختلف مانند افکت، موسیقی، نور، طراحی صحنه و لباس و کارگردانی فعالیت می‌کنند تا این نمایش را با سختی‌های بسیار به روی صحنه ببرند.

وی می‌افزاید: برای تمرین نیز ۹ ماه در سوله‌ای در دنگیزک که متعلق به خانم هما نوروستا و به صورت رایگان در اختیارمان قرار داده بود تمرین کردیم. این کارگردان جوان هشتگردی ادامه می‌دهد: هیچ حمایتی از سوی اداره ارشاد یا هر سازمان فرهنگی- هنری نداشته‌ایم و ارشاد نیز در حد دادن یک سالن که آن هم درصد خود را برمی‌دارد و یک بنر، به ما کمککرد.

وی با اشاره به استقبال مخاطبان می‌گوید: در این شب‌ها مخاطبان بسیاری برای دیدن نمایش آمدند، حتی هنرمندان از تهران، نظرآباد و کرج هم آمدند تا اجرا را ببینند. رنجبرزاده می‌گوید: نمایش زمین، تراژدی و دلقک‌ها در شهر جدید هشتگرد و پس از آن در کرج به روی صحنه خواهد رفت تا برای حضور در جشنواره بین‌المللی همدان آماده شویم. از مخاطبان این شهرستان‌ها می‌خواهیم حتما فرزندان خود را به دیدن این نمایش بیاورند و سالن‌ها را پر کنند تا ما نیزانگیزه برای ادامه کار داشته باشیم.

  • تبلیغات، مشکل همیشگی تئاتر استان

مشاور کارگردان نمایش زمین، تراژدی و دلقک‌ها با بیان ویژگی‌های این نمایش می‌گوید: نمایش در ژانر کودک، جوان و حتی بزرگسال است و سعی کرده اجرایی حرفه‌ای را پیشکش مخاطبان کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. «رضا رباط‌جزی» با بیان این‌که تمام عوامل این نمایش بومی هشتگرد و نظرآباد هستند که بعد از ماه‌ها تمرین این نمایش را به صورت حرفه‌ای به روی صحنه برده‌اند، می‌افزاید: دکور حجیم و حرفه‌ای در سالن امام علی(ع) هشتگرد زده شد، چراکه قصد داشتیم نمایش در حد استاندارد و مانند جشنواره‌های همدان، اصفهان و حتی نمایش‌های تهران حرفه‌ای باشد.

وی در مورد استقبال مخاطبان می‌گوید: یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان در البرز به‌ویژه در شهرستان حضور مخاطب و تبلیغات است. در یکی ۲ شب اول با استقبال اندک مواجه بودیم اما کم کم بر تعداد مخاطبان افزوده شد و این شب‌ها می‌توان گفت سالن پر می‌شود. رباط‌جزی با اشاره به لزوم حمایت از اجرای نمایش در شهرستان‌ها ادامه می‌دهد: وقتی دکوری با این حجم عظیم و حرفه‌ای زده می‌شود توقع این است که اجرای نمایش در سالن حمایت شود. از طرفی کمک به تبلیغات اثر بسیاری در جذب مخاطبان دارد که در البرز کمتر شاهد این موضوع هستیم.

کد خبر 447494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha