مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: نزدیک پارک شادی رشت، جایی چسبیده به باغ محتشم واقع در خیابان ملت، پروژه‌ای نیمه‌کاره دیده می‌شود که ۱۵ سال است بین سر و صداهای بسیار و وعده‌های تکمیل پروژه دولت‌های گذشته تاکنون بی‌سرانجام مانده است.

کتابخانه مرکزی رشت

از سمت راست صدای شادی و خنده کودکان از شهر شادی بلند است، اما در سمت چپ بنای ساختمانی متروک دیده می‌شود که روزی قرار بود مهم‌ترین مرکز فرهنگی استان باشد. گفته می‌شود میزان پیشرفت این پروژه حدود ۴۵ درصد است و این در حالی است که در سفر استانی رئیس‌جمهوری بودجه‌ای برای آن مصوب شده اما تخصیص نیافته است.

  • بی‌توجهی به اتمام پروژه

گیلان پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی دارد که به گفته متولیان امر، تعداد دولتی‌های آنها بیش از هزار پروژه است. بنابراین یکی از تلاش‌های مسئولان گنجاندن پروژه‌های اولویتدار استان در قالب پروژه‌های ملی و اخذ بودجه ملی برای آنهاست. یکی از پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر نام آن را بسیار شنیده‌ایم، کتابخانه مرکزی رشت است. یک فعال فرهنگی با اشاره به کمبود سرانه مطالعه در رشت بیان کرد: رشت مکان‌های عمومی فرهنگی مانند فرهنگسرا کم دارد و از نظر کتابخانه نیز از سرانه بسیار پایینی برخوردار است. از سوی دیگر، سال‌هاست کتابخانه مرکزی رشت جنب پارک شهر دیده می‌شود که مکررا وعده اتمام آن داده می‌شود اما متاسفانه حرکتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

«علی باباپور» افزود: این پروژه نیمه‌تمام رها شده است. تعدادی درخت بلند و قدیمی در محوطه آن بودند که خشک شدند تا محوطه آن ساخته شود. هنوز هم جلوی ساختمان آن مقدار زیادی نخاله و شاخه‌های بریده درخت، تخته و آهن و شن ریخته شده و معلوم نیست کی تمام می‌شود. امیدوارم که فکری برای این محل شود و مسئولین برای جوانان این شهر کاری بکنند. وی گفت: کتابخانه نیاز شهر است. از سوی دیگر، با توجه به افتتاح پارک شادی جنب ساختمان مذکور، تردد در این محدوده زیاد است اما شب‌ها بسیار تاریک و بدون رفت و آمد است. این در حالی است که کتابخانه نیمه‌کاره دقیقا نبش خیابان و در بخش گردشگری و توریستی شهر قرار دارد.  

  • تکمیل کتابخانه در آینده نزدیک

در این میان، نماینده رشت از تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت خبر داد. «جبار کوچکی نژاد» اعلام کرد: با پیگیری‌های نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و نیز مسئولان استانی، این پروژه در آینده‌ نزدیک تکمیل می‌شود و در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌گیرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز با بیان این‌که عملیات احداث کتابخانه مرکزی رشت سال ۱۳۸۳ آغاز شده است، گفت: این کتابخانه عمومی با پیش‌بینی بخش‌های مختلف نظیر مرجع و پژوهش، سالن اجتماعات، مخزن کتاب، امانت و کودک و نوجوان و نیز فعالیت‌های جنبی در صورت تکمیل پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

«پریسا کرمی» بیان کرد: امیدواریم با تکمیل این کتابخانه استاندارد در رشت سرانه فضای مطالعه این شهر با رشد مناسبی همراه شود. وی رشد فضای مطالعه و کتابخانه‌ها را در افزایش دیگر شاخص‌های مطالعه و کتابخوانی موثر دانست و افزود: کتابخانه مرکزی رشت باید در اولویت اقدامات فرهنگی استان قرار بگیرد.

  • تاکید بر تکمیل پروژه تا سال ۱۴۰۰

سرپرست استانداری گیلان گفت: به دلیل علاقه‌مندی به مقوله کتاب و کتابخوانی، کلیه فعالیت‌های این مجموعه را به خوبی رصد کرده‌ام و از مشکلات و مسائل آن آگاه هستم. «ارسلان زارع» کتابخانه‌های عمومی را مراکز ترویج دانش و آگاهی برای عموم مردم عنوان کرد و با بیان این‌که دانایی و آگاهی جامعه جز با توجه به کتاب و کتابخوانی میسر نمی‌شود، از تجربه کشورهای پیشرو در این حوزه به عنوان الگوی مناسب برای پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی در کشور یاد کرد. وی به فرهنگ دیرینه ایران زمین در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی نیز اشاره کرد و افزود: اگر خواهان پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری هستیم باید با تکیه بر دانایی گام برداریم.

وی همچنین گیلان را دارای پیشینه غنی فرهنگی، با وجود عالمان بسیار گرانقدر، دانست و گفت: گیلانی‌ها با وجود چنین ظرفیت‌های مهمی باید جایگاه بسیار بالاتری در کشور داشته باشند. زارع بر ضرورت تدوین برنامه توسعه‌محور و نیز تشکیل منظم جلسات انجمن برای رفع مشکلات و موانع تاکید کرد و از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خواست در گزارشی نیازمندی‌های مجموعه را عنوان و در نخستین جلسه انجمن استان مطرح کند. وی همچنین با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌های در دست اجرای مجموعه کتابخانه‌ها، مخصوصا کتابخانه مرکزی رشت، بر زمان اتمام آن تا پایان سال۱۴۰۰تاکید کرد.

کد خبر 447442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha