همشهری آنلاین: داریاوش عزیزیان کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه، چاپ کتاب مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه را اتفاقی بی نظیر و به اندازه تاریخ ۲ هزار ساله حضور این کلیسا در ایران دانست

کتاب مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه هدیه دولت جمهوری اسلامی به جامعه آشوریان ایران است

عزیزیان گفت: این کتاب هدیه ای از دولت جمهوری اسلامی به جامعه آشوریان ایران است که می توانیم آن را به دوستانمان هدیه دهیم.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، او که در مراسم رونمایی از این کتاب سخن می گفت افزود : انتشار این کتاب ارزشمند و نفیس که فعالیت کلیساهای شرق آشوری ارومیه را به روایت تصویر بازگو می کند نشانه اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به جایگاه کلیسای شرق و زمان شکل‌گیری و حضور آن در ایران تصریح کرد: در کتاب مقدس، کشور ایران تحت عنوان سرزمین پارس شناخته شده و همواره در آن حضوری سبز دارد.

او گفت: کلیسای شرق برای ارتقای فرهنگ ایرانی فعالیت های گسترده ای انجام داده که بخشی از آن به کوشش عباس تحویلدار و پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این کتاب آمده است.

کشیش عزیزیان در ادامه با اشاره به وجود ۸۰ باب کلیسا در ارومیه افزود : در این پروژه ۲۰ کلیسا که از منظر میراث فرهنگی مورد توجه بودند عکاسی شده اند.

وی در ادامه به وجود کلیسای حضرت مریم در ارومیه اشاره کرد که از قدیمی ترین کلیساهای جهان بشمار می آید و گفت : بنا به روایات تاریخی موجود یکی از موبدانی که شاهد تولد مسیح بوده در این کلیسا دفن شده است.

کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه تصریح کرد : به سرانجام رسیدن پژوهش ها در این باره  و اثبات این روایت تاریخی موجب ارتقای گردشگری مذهبی این منطقه خواهد شد.

او در پایان به اشاره به فرصت های گردشگری موجود در ارومیه گفت : ریشه تمام آشوریانی که در سراسر ایران پراکنده هستند به ارومیه باز می گردد.

  • ایران خاستگاه یگانه پرستی و اعتقاد به خداوند

 علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی دیگر سخنران این نشست، ایران را سرزمین شگفت انگیزی دانست که به قول مهرداد بهار یکی از خاستگاه های یگانه پرستی و اعتقاد به خداوند است.

او افزود : اینکه بخشی از میراث این سرزمین با میراث نیایش و اعتقاد به خداوند در حضور اقوام دینی ایران چون مسیحیان، آشوریان، ارامنه و زرتشتیان قابل تقسیم و تصورمی نماید بسیار جذاب و ارزشمند است.

این مردم شناس تصریح کرد: به این دلیل می توانیم بگوییم تنوع فرهنگی ارتباط عمیقی با میراث نیایش و وحدت معنوی و عبور از معیار هایی همچون رنگ و نژاد که دنیای امروز بر سر آن دچار جنگ است دارد.

حسن زاده این معیار ها را سبب دوری همواره انسان از خداوند عنوان کرد و گفت : به قول داستایفسکی نویسنده بزرگ روسی جایی که خدا نباشد هر جنایتی رخ خواهد داد.

رییس پژوهشکده مردم شناسی در ادامه با اشاره به «کتاب مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه» افزود : عباس تحویلدار مولف این کتاب، تصویر گر فرهنگ ایرانی و فرهنگ های نزدیک به آن همچون هندی است که  همواره پژوهشکده مردم شناسی را همراهی کرده است.

او با اشاره به همکاری های اسقف بنیامین در تألیف این کتاب تصریح کرد :این کتاب تصویر گر میراث کهن و قدیمی کلیسای شرق آشوری به عنوان یکی از اقوام کهن ایرانی است که مسلما میراث آن جز میراث ایرانی به شمار می رود.

حسن زاده با اشاره فعالیت های  پژوهشکده مردم شناسی در سالهای گذشته در حوزه اقوام دینی ایران؛ زرتشتیان، ارامنه، یهودیان و... تصریح کرد : از ۱۶ پژوهش انجام شده در ین حوزه،   ۸ پژوهش از سال ۹۳ به بعد صورت گرفته و برخی نیز بصورت کتاب به چاپ رسیده است.

وی بررسی وضعیت اجتماعی - سیاسی کلیمیان در ایران، سابقه تاریخی ارامنه و مسیحیان، کلیساهای کاتولیک ایران، بانک اطلاعاتی کلیسای شرق آشور، سنت پارچه باقی در بین زرتشتیان، مطالعه بر روی عروسک بی بی کک زرتشتی و ثبت ملی آن، فرهنگ وقف در بین زرتشتیان، ارسال پرونده مهرگان که بخشی از آن به فرهنگ زرتشتیان باز می گردد و ... را از جمله این طرح ها عنوان کرد که توسط پژوهشکده مردم شناسی به منظور معرفی میراث اقوام دینی ایران انجام شده است.

  • جایگاه ویژه تمامی ادیان در سرزمین ایران

علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دیگر سخنران این نشست گفت : اگر فرهنگ و جلوه های آن را حاصل تعامل انسان با محیط قلمداد کنیم در سرزمین پهناور ایران و در مرتبه ای بالاتر در جهان ایرانی با وجود این تنوع فرهنگی و اقلیم گسترده شاهد جلوه های متنوع فرهنگی هستیم.

او افزود : این سرزمین در حوزه آیین ها نیز از تنوع زیادی برخوردار است و به غیر از ادیانی که خاستگاهشان این سرزمین است سایر ادیان نیز جایگاه ویژه ای دارند که می توان همگی را در ارتباط با اسلام دید.

قلی نژاد اظهار داشت :کاری که پژوهشگاه به عنوان یک نهاد حاکمیتی انجام می دهد نظری و عملی کردن جلوه های فرهنگی سرزمین ایران در قالب پژوهش است که البته پژوهشکده مردم شناسی در این زمینه پیشگام است.
معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه گفت : با نگاهی بر پژوهش های صورت گرفته در خواهیم یافت که این سرزمین چه قابلیت هایی  گسترده ای دارد و پژوهشگران با کمترین امکانات سعی در بازگویی، نقد و انتشار گسترده آنها دارند.
وی افزود : چاپ کتاب «مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه » نتیجه تعامل پژوهشکده مردم شناسی با مجموعه های دیگر این حوزه است که توانسته با ارتباط با کلیسای شرق آشوری به معرفی این بخش از میراث فرهنگی ایران بپردازد.

  • هیچ عکس آرشیوی در کتاب «مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه وجود ندارد

عباس تحویلدار مولف کتاب مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه نیز در ادامه این نشست بااشاره به چگونگی شکل گیری پژوهش و چاپ این کتاب گفت: کمک های پژوهشکده مردم شناسی و اسقف بنیامین در چاپ این کتاب بسیار ستودنی است.

او افزود: با وجودیکه عکس های زیادی از کلیساهای شرق عاشوری در آرشیو داشتم برای این کتاب از هیچ عکس قدیمی استفاده نکردم و تمامی آیین ها را دوباره عکاسی کردم.

وی گفت: به جای ۵ سفری که برای این پروژه تعیین شده بود ۹ سفر انجام دادم و دراین کتاب از هیچ یک از عکس های کتاب «ایران سرزمین صلح ادیان الهی » استفاده نکردم.

گفتنی است، کتاب مراسم آیینی و کلیساهای شرق آشوری ارومیه، که با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده مردم‌شناسی به چاپ رسیده یک پژوهش مستند نگاری و مردم شناختی تصویری در چارچوب طرح های تحقیقاتی و سلسله کتاب‌های دانشنامه تصویری آیین های ایرانی پژوهکشده مردم شناسی است که به مستند نگاری و ثبت مردم نگاری آیین ها و فضاهای فرهنگی قوم ایرانی و دینی شرق آشوری پرداخته است.

کد خبر 447235

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha