همشهری آنلاین: دولت بریتانیا از حضور نمایندگان دو رسانه روسی آرتی و اسپوتنیک در کنفرانس جهانی آزادی رسانه‌ها در لندن جلوگیری کرد.

شبكه روسي آرتي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آژانس فرانس-پرس، ۶۰ وزیر و هزار روزنامه‌نگار و اعضای جامعه مدنی در کنفرانسی شرکت می‌کنند که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در لندن برگزار می‌شود و دولت‌های بریتانیا و کانادا میزبانان مشترک آن هستند. با این حال، وزارت امور خارجه بریتانیا اجازه حضور نمایندگان دو رسانه رسمی روسیه را در این کنفرانس صادر نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا درباره این اقدام گفت: «ما آرتی و اسپوتنیک را در کنفرانس نمی‌پذیریم چون معتقدیم این دو رسانه نقشی اساسی در پراکندن اطلاعات گمراه‌کننده دارند. هر چند امکان تایید همه درخواست‌ها برای حضور در کنفرانس آزادی رسانه‌ها وجود ندارد اما روزنامه‌نگاران از رسانه‌های سراسر جهان در کنفرانس شرکت می‌کنند؛ از جمله رسانه‌های روسیه.»

سفارت روسیه در لندن پیش‌تر اقدام دولت بریتانیا را اقدامی آشکار در تبعیض سیاسی دانسته و آن را محکوم کرده است. مدیران آرتی هم روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند برگزار کردن یک کنفرانس درباره آزادی بیان و همزمان محروم کردن رسانه‌های منتقد و خاموش کردن صداهای مخالف نوعی دورویی است.

سازمان‌دهندگان کنفرانس آزادی رسانه‌ها در لندن هدف از برگزاری این رویداد جهانی را بحث و بررسی بیشتر درباره همکاری‌های گسترده‌تر بین‌المللی با موضوع آزادی رسانه‌ها و اخبار جعلی اعلام کرده‌اند. بر اساس فهرست نهایی میهمانان، تنها نمایندگان کشورهای ونزوئلا، سوریه و کره‌شمالی به کنفرانس دعوت نشده‌اند.

یکی از میهمانان ویژه کنفرانس آزادی رسانه‌ها در لندن امل علم‌الدین (همسر جرج کلونی) است که به نمایندگی از دولت بریتانیا در نشست کارشناسان خبره رسانه‌های مستقل درباره راه‌های تقویت قوانین داخلی برای مراقبت از روزنامه‌نگاران سخنرانی می‌کند. امل کلونی از حقوقدانان و وکلای برجسته بین‌المللی است.

دولت بریتانیا پیش از برگزاری کنفرانس آزادی رسانه‌ها از اختصاص یافتن مبلغ ۱۸ میلیون پوند برای مقابله با رسانه‌های گمراه‌کننده در اروپای شرقی و تقویت رسانه‌های مستقل در منطقه غرب بالکان خبر داد. این رقم بخشی از پروژه ۱۰۰ میلیون پوندی و پنج‌ساله بریتانیا برای اثرگذاری بر رسانه‌های شرق اروپا و آسیای مرکزی است.

کد خبر 447153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha