سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار : آذربایجان غربی با ظرفیت‌های ویژه کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده میوه در کشور به شمار می‌رود. به طوری که شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و باغداری است و بروز حوادث غیرمترقبه به راحتی می‌تواند بر کسب درآمد و امرار معاش مردم این استان تأثیر منفی بگذارد.

نوبرانه‌های ارزان در بازار میوه ارومیه

در آغاز سال جاری شاهد بروز حوادث طبیعی از جمله جاری شدن سیل و وزش طوفان بودیم که تاثیر منفی این عوامل روی کاهش تولیدات باغداری استان از جمله گیلاس و آلبالو و در نتیجه کاهش درآمد مردم از همان زمان تاکنون همچنان ادامه دارد. سیلابی که ماندآب آن در اراضی کشاورزی موجب ضعیف شدن درختان و کاهش باردهی می‌شود و حتی صادرات محصولات باغی را به‌دلیل کوچک شدن اندازه آنها با مشکل مواجه می‌کند. هر چند مسئولان استانی کاهش صادرات را رد می‌کنند و تنها از کاهش قیمت توافقی این محصولات به کشورهای خارجی خبر می‌دهند.

  • کاهش صادرات به دلیل افت کیفیت 

یکی از باغداران ارومیه‌ای می‌گوید: سال گذشته قیمت میوه‌های هسته‌دار بیداد می‌کرد اما امسال به دلیل افزایش عرضه، قیمت آن‌ها به طور چشمگیری پایین آمده و برای بازار تازه‌خوری کمبود میوه نداریم.   «کریم مقاره» ادامه می‌دهد: هرچند به دلیل جاری شدن سیل و وزش طوفان در اوایل فصل برداشت، میوه‌های هسته‌دار دچار خسارت شدند، این خسارت فقط شامل کوچک شدن اندازه میوه‌ها بود و با توجه به کاهش صادرات در حال حاضر مشکلی در عرضه این محصولات نیست. یکی از عوامل کاهش صادرات هم کوچک بودن میوه‌های هسته‌دار تولیدی آذربایجان غربی در سال جاری است که چندان برای صادرات مناسب نیستند و برای مصرف روزانه به بازار عرضه می‌شوند.  

این باغدار به ضرر و زیان ناشی از کاهش کیفیت محصولات تولیدی اشاره و تاکید می‌کند: با توجه به به کوچک بودن اندازه میوه‌ها که مانع صادرات این محصولات است ناچار به فروش میوه‌های هسته‌دار با قیمت بسیار پایین هستیم و این موضوع باعث کاهش درآمد تمامی باغداران ارومیه شده است؛ چراکه میوه‌های هسته‌دار ما هر سال به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر و سود خوبی عاید باغداران می‌شد؛ اما امسال این شرایط فراهم نشد و کیفیت محصولاتمان کاهش پیدا کرد.  

مقاره ادامه می‌دهد: امسال دلالان میوه، گیلاس‌های تولیدی ما را فقط با قیمت ۴ هزار تومان برای کیلوگرم خریداری می‌کنند و ‌این در حالی است که قیمت گیلاس عرضه‌شده در بازار ۸ هزار تومان برای همین وزن است. به این ترتیب با فروش گیلاس‌های تولیدی خود فقط می‌توانیم هزینه انواع کود و آب فصل زراعی گذشته را جبران کنیم و از سود تولید محصول صرف‌نظر کرده‌ایم.  

  • کاهش چشمگیر قیمت میوه

یکی از فروشندگان در بازار میوه و تره‌بار ارومیه می‌گوید: قیمت میوه‌های هسته‌دار در بازار تازه‌خوری امسال یک چهارم قیمت‌های سال گذشته است به طوری که سال گذشته قیمت فروش گیلاس کیلویی ۳۰ هزار تومان بود اما امسال قیمت این میوه ۸ هزار تومان برای هر کیلوگرم است.   «حجت خیری» ادامه می‌دهد: گیلاس و آلبالو به ترتیب به قیمت‌های هر کیلو ۴ هزار و ۲ هزار تومان از باغداران خریده می‌شوند. ما هم این محصولات را با قیمت ۶ هزار و ۳ هزار تومان از بازار میوه و تره‌بار می‌خریم و با در نظر گرفتن هزینه‌کرد خودمان از جمله حمل و نقل، خرید جعبه و کیسه در نهایت گیلاس را با قیمت ۸ هزار و آلبالو را با قیمت ۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم به دست مشتری می‌رسانیم.  

وی با تاکید بر این‌که تولیدکنندگان میوه‌های هسته‌دار امسال به دلیل شرایط بد آب و هوایی بسیار متضرر شده و سودی نصیبشان نشده است، اظهار می‌کند: امسال به هیچ وجه کمبود میوه نداریم و فقط به دلیل جاری شدن سیل و وزش بادهای شدید شاهد کوچک شدن حجم و اندازه میوه‌ها و در نتیجه کاهش صادرات میوه‌های هسته‌دار هستیم که همین امر باعث افزایش عرضه به بازار تازه‌خوری میوه شده و قیمت آن را کاهش داده است.  

  • قیمت‌گذاری میوه بدون توجه به کیفیت محصول 

دیگرفروشنده در بازار میوه ارومیه با انتقاد از تعیین قیمت‌ها از سوی سازمان صمت آذربایجان غربی اظهار می‌کند: قیمت‌گذاری اتحادیه میوه و تره‌بار و سازمان صمت به دور از انصاف و مطالعه‌نشده صورت می‌گیرد، به طوری که قیمت تعیین‌شده از سوی این ارگان‌ها برای هر کیلوگرم گیلاس ۱۵ هزار تومان است و با کیفیت میوه‌ها هم‌خوانی ندارد و مشتری از خرید این محصولات با این قیمت منصرف می‌شود. «محمد عبدی» می‌افزاید: البته سال‌هاست قیمت‌های تعیین‌شده از سوی ارگان‌های مربوطه فرمالیته است و اجرایی نمی‌شود چراکه این سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن کیفیت محصولات و توان خرید مردم تعیین نرخ می‌کنند و به همین دلیل است که قیمت میوه‌ها با توافق باغداران و دلالان تعیین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سال‌هاست در این بازار مشغول به کار هستم اما قیمت محصول همانی است که دلال تعیین می‌کند و هیچ توجهی به نرخ تعیین‌شده از سوی سازمان‌های مسئول نمی‌شود؛ البته این مساله در شرایط کنونی به نفع ماست چراکه قیمت سازمان بدون در نظر گرفتن کیفیت محصولات است اما میوه‌ای که در بازار وجود دارد، با قیمت تعیین‌شده هم‌خوانی ندارد و اگر قرار باشد بر اساس همان قیمت‌ها اقدام به فروش میوه‌ کنیم هیچ مشتری‌ای در مغازه ما را باز نمی‌کند.  

وی با اشاره به این‌که هیچ نظارتی بر بازار خرید و فروش میوه وجود ندارد و این بازار به امان خدا رها شده است، عنوان می‌کند: البته ما از روند کنونی راضی هستیم؛ چراکه اگر بخواهیم میوه‌ها را با نرخ تعیین‌شده، که دوبرابر نرخ تعیین‌شده از سوی دلالان است بفروشیم، متضرر می‌شویم.  
عبدی می‌افزاید: با وجود وضعیت اقتصادی موجود توانایی خرید مردم پایین آمده و در صورت افزایش قیمت میوه شاهد کاهش تقاضا هم خواهیم بود.  

این فروشنده میوه ادامه می‌دهد: امسال تولیدکنندگان و فروشندگان میوه هر ۲ متضرر شدند و فقط دلالان مثل همیشه سود خود را بردند؛ چراکه برای این کار سرمایه‌ای نکردند و فقط از یک دست خریدند و با دست دیگر فروختند. اما باغداران مثل هر سال هزینه زیادی را برای به بار نشستن تولیداتشان صرف کردند و در نهایت هنگام بروز چنین حوادث غیرمترقبه‌ای دچار خسارت شدند. فروشندگان هم با کاهش قیمت محصولات سود کمتری عایدشان می‌شود به طوری که بنده و هم‌صنف‌هایم باید هر ماه نزدیک به ۵ میلیون تومان اجاره مغازه‌ پرداخت کنیم و با ۱۴ ساعت کاری در روز درآمد ماهانه ما به زور به ۲ میلیون تومان می‌رسد و کارکردمان جز ضرر چیزی نیست.  

  • فراوانی میوه برای تهیه کمپوت و مربا 

یکی از خریداران میوه در بازار ارومیه هم می‌گوید: امسال بازار میوه بسیار خوب است چراکه هم میزان میوه موجود در بازار زیاد و هم قیمت آنها بسیار مناسب است. «فریبا حسین‌زاده» ادامه می‌دهد: سال گذشته قیمت میوه به قدری بالا بود که نه تنها توانایی خرید میوه کافی برای خوردن نداشتیم بلکه نتوانستیم میوه فرآوری شده مانند مربا و کمپوت برای زمستان خود تهیه کنیم. اما امسال قیمت میوه‌ها به اندازه‌ای مناسب است که از الان یخچال‌های منازل پر از مربا و کمپوت شده است.

  • کاهش قیمت صادرات

در پیگیری از سازمان صمت آذربایجان غربی، مسئولان آن عنوان کردند که موضوع قیمت‌گذاری این میوه‌ها برعهده ما نیست و اتحادیه و اتاق اصناف در این زمینه تصمیم گیرنده است. اما رئیس اتحادیه بارفروشان و خرده فروشان میوه و تره بار ارومیه نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: برابر قانون نظام صنفی، نرخ‌گذاری بر عهده اتحادیه و اتاق اصناف است اما روال قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا بوده و این عرف بازار است که قیمت میوه‌جات نرخی توافقی بین باغدار و خریدار باشد.

«قاسم عزتی» با اشاره به این که قیمت میوه‌جات به طور کلی بستگی به عرضه و تقاضا دارد، ادامه می‌دهد: درست است که قیمت تعیین شده برای گیلاس ۱۵ هزار تومان است اما این قیمت تنها مخصوص گیلاس‌های صادراتی است و فروشندگان خرد ملزم به پیروی از این قیمت نیستند و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که تولیدات میوه‌های هسته دار به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، اظهار می‌کند: هر چند که حجم میوه‌ها به دلیل خسارت‌های سیل و طوفان کاهش پیدا کرده است اما صادرات میوه‌های هسته‌دار همچنان وجود دارد و طبق روال هر سال روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس خریدار تولیدات ما هستند. فقط قیمت توافقی کاهش یافته است، به طوری که سال گذشته قیمت گیلاس ۲۵ هزار تومان بود اما امسال گیلاس صادراتی با قیمت ۱۵ هزار تومان به کشورهای خارجی صادر می‌شوند. رئیس اتحادیه بارفروشان و خرده‌فروشان میوه و تره بار ارومیه عنوان می‌کند: روز گذشته ۴۵۰ تن انواع میوه‌های هسته‌دار از سوی کشور عراق از میدان میوه و تره بار ارومیه خریداری شد.

کد خبر 447105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha