یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
۰ نفر

اشرف شفیعی -‌ تبریز – خبرنگار: آذربایجان شرقی حدود یک میلیون کارگر دارد که نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از این کارگران از بیمه استفاده می‌کنند. تنها ۱۵ درصد جمعیت کارگری به صورت رسمی فعال هستند و در مورد بقیه کارگران، کارفرمایان می‌توانند به‌راحتی پس از پایان مدت قرارداد عذر آنها را بخواهند.

کریم صادق‌زاده

این اتفاق زمانی با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شود که کارگران به واسطه شرکت‌های تامین نیرو در یک ارگان، نهاد یا واحد تولیدی مشغول به کار شده باشند که در این شرایط حذف نیروی کار پس از پایان مدت قرارداد به‌راحتی صورت می‌گیرد. بر این اساس و بنا به اعلام مسئولان، طی ماه‌های اخیر، مراجعه کارگران به اداره کار، شکایت از کارفرمایان و درخواست بیمه بیکاری افزایش قابل‌توجهی داشته است، آن هم در حالی که مدت پرداخت بیمه بیکاری محدود است و کارگران نیازمند حمایت‌های بیشتری برای تامین معیشت خود هستند. خانه کارگر تبریز در هفته‌های اخیر تلاش زیادی برای افزایش حمایت‌ها از کارگران کرده است که در این زمینه «کریم صادق‌زاده» دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز، به چند سوال پاسخ داده است.

  • یکی از مشکلات موجود جامعه کارگری استان وجود شرکت‌های واسطه‌ای تامین نیرو و پیمانکاری است که در برخی مراکز تا ۹۰ درصد نیروها نیز از این طریق تامین می‌شود. موضع خانه کارگر تبریز و استان در این زمینه چیست؟

با توجه به این‌که بخش وسیعی از کارگران استان آذربایجان شرقی در تبریز فعالیت می‌کنند و تامین نیرو هم عمدتا در این شهر است، باید تمرکز بیشتری روی این شهر شود. علت شکل‌گیری شرکت‌های تامین نیرو عدم توان پرداخت مستمر حقوق کارگران از سوی سازمان‌هاست که شرکت‌های تامین نیرو یا پیمانکاران با سرمایه‌گذاری این کار را انجام می‌دهند و کارگران تحت پوشش در مراکز مختلف و واحدهای اقتصادی، صنعتی و تولیدی استان مشغول به کار می‌شوند.

  • آیا این شرکت‌های تامین مورد تایید خانه کارگر است و فعالیت آنها را موثر می‌دانید؟

بی‌شک عملکرد این شرکت‌های واسطه‌ای تامین نیرو مورد تایید ما نیست و انتظار داریم کمیسیون اجتماعی مجلس با تصویب قانون ساماندهی قرارداد کارگران روزمزد از گسترش شرکت‌های خدماتی جلوگیری کند. اما سوال اینجاست که در حال حاضر و به صورت دفعتی می‌توان این شرکت‌ها را حذف کرد که در آن صورت تکلیف حقوق کارگرانی که با مشکلات معیشتی مواجه هستند چه خواهد شد. برخی از این کارگران اگر یک ماه حقوق نگیرند با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند و باید تدبیری اساسی در این زمینه داشت و ساماندهی یا حذف این پیمانکاران با دوراندیشی انجام شود.  

  • راهکاری که ارائه می‌دهید چیست؟

باید تا زمان حل مشکلات، شرکت‌های خدماتی و واسطه‌ای ملزم به رعایت حقوق کارگران شوند و پرداخت اضافه‌کاری‌ها، سنوات و دیگر حقوق کارگران به صورت دقیق دنبال و از سوی دیگر، خدمات رفاهی مناسب هم در نظر گرفته شود. هرچند خانه کارگر تبریز این خدمات را به کارگران عضو ارائه می‌دهد، شرکت‌ها و سازمان‌ها موظفند در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند. به عنوان دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز، حقوق کارگران را در شهرداری و دیگر مراکز دنبال می‌کنیم و معتقد به احیای حقوق کارگران به صورت عینی هستیم.

کد خبر 446932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha