مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

محمدیاسین دهقان-  یزد- خبرنگار: گرمازدگی یکی از بیماری‌های شایع فصل تابستان به‌ویژه در استان یزد است. با توجه به این‌که دمای هوای یزد در روزهای تابستان از ۴۵ درجه سانتی‌گراد هم بالاتر می‌رود، بد نیست در کنار روش‌های شیمیایی درمان، برای پیشگیری و مقابله به سراغ گیاهان دارویی برویم.

نوشیدنی‌های سنتی برای درمان گرمازدگی

گرمای بیش از حد هوا در تابستان، شما را به سمت مصرف بیش از حد آب به‌ویژه آب یخ سوق می‌دهد که ممکن است مشکلات گوارشی برایتان ایجاد کند، پس چه بهتر است با جایگزین کردن نوشیدنی‌های گیاهی و سنتی این عطش را بشکنید و بیمار هم نشوید. یکی از نوشیدنی‌هایی که در فصل تابستان برای کاهش دمای بدن و جلوگیری از گرمازدگی پیشنهاد می‌شود، جوشانده عناب با شکر است. این نوشیدنی ضمن سرحال کردن بدن در گرمای زیاد، دمای بدن را کاهش می‌دهد و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی مناسب فصل تابستان شربت خاکشیر است. این نوشیدنی نیز باید به صورت خنک همراه با کمی‌ شکر میل شود تا هم طعم خوبی بگیرد و هم دمای بدن را کاهش دهد.

البته نوشیدن خاکشیر همراه با تخم شربتی تاثیر مضاعفی دارد. تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. شربت آبلیمو هم که باب میل بسیاری است، نوشیدنی خوبی برای فصل تابستان است که عوارض ناشی از گرمازدگی از جمله دل‌درد و اسهال را کاهش می‌دهد و به دلیل دارا بودن ویتامین c و خاصیت ضد عفونی‌کنندگی آن، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی است.

شربت گلاب نیز نوشیدنی خوبی برای فصل تابستان است. بهترین راه مصرف آن به صورت خنک است که گرمی ‌درون بدن را کاهش می‌دهد و بدن را در برابر عوارض گرمازدگی تقویت می‌کند. خوشبختانه در فصل تابستان میوه‌های آبدار خوبی از جمله هندوانه در بازار موجود است که در تامین آب از دست رفته بدن در اثر تعریق نقش موثری دارند و مصرف آنها برای جلوگیری از گرمازدگی و حتی درمان آن بسیار موثر است.

در مجموع آنچه بدن را از ابتلا به گرمازدگی محافظت و به درمان آن نیز کمک می‌کند، افزایش مصرف آب به اشکال مختلف از جمله به صورت جوشانده‌های سنتی است که باید در وعده‌های مختلف مصرف شود تا هم به دستگاه گوارش آسیبی وارد نشود و هم آب مورد نیاز بدن تامین شود. روستای منشاد در استان یزد یکی از مراکز تولیدکننده انواع عرقیات گیاهی و گلاب است. اگر قصد دارید نوشیدنی‌های سنتی ارگانیک مصرف کنید، سری به این روستا بزنید و ضمن لذت بردن از طبیعت زیبای این روستای ییلاقی، مراکز تولید گلاب و عرقیات گیاهی را هم ببینید و از خواص آنها مطلع شوید.

کد خبر 446776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha