مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
۰ نفر

مهسا طالبی-رشت- خبرنگار: فصل گرما با یک عارضه همیشگی در رشت شروع شده است؛ عارضه‌ای که سال‌ها مانند یک درد مزمن وجود داشته اما کسی را یارای حل آن نبوده است.

رهاسازی فاضلاب‌ در رودخانه‌های شهری

محلات بسیاری در رشت هستند که جزو مناطق شهری‌اند اما هنوز از سیستم فاضلاب شهری محرومند و تابستان که می‌شود بسیاری از اهالی با معضل بوی بد ناشی از فاضلاب مواجه می‌شوند. از سوی دیگر شورای شهر با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری ۳ درصد مالیات در قبوض آب شهروندان لحاظ می‌کند تا از این طریق هزینه اجرای پروژه‌های آب وفاضلاب در شهر تامین شود، با این‌حال خبری درباره هزینه‌کرد این بودجه اطلاع‌رسانی نمی‌شود و این موضوع نارضایتی شهروندان و نمایندگان آنان در پارلمان شهری را باعث شده است.

  • وضعیت بحرانی مناطق کم‌برخوردار 

سخنگو و رئیس کمیسیون بهداشت و محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لزوم استفاده از اعتبارات ملی برای اتمام پروژه‌ها به همشهری توضیح داد: در فصول گرم سال وضعیت این مناطق شهر بسیار اسفناک است و سلامت مردم به خطر می‌افتد. «فاطمه شیرزاد» با اشاره به تعامل ایجاد شده میان آبفا و مدیریت شهری، تاکید کرد: سیاست شورای اسلامی شهر رشت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیست و دولت باید دغدغه‌ بیشتری برای این مشکلات داشته باشد؛ شورای شهر نیز در این راه به مجموعه آبفا کمک خواهد کرد.

وی افزود: لازم است در کمیته فنی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فاضلاب شهری، این موضوع مطرح و با تلاش‌های بیشتر منابع مالی اتمام پروژه‌ها تامین شود. رئیس کمیسیون بهداشت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت، تصریح کرد: وضعیت فاضلاب بهداشتی در شهرک صبا و سیاه اسطلخ به هیچ عنوان قابل قبول نیست و می‌بایست به افزایش اعتبارات لازم برای بازسازی و ایجاد فاضلاب بهداشتی شهر رشت توجه بیشتری شود.

 شیرزاد اضافه کرد: رفع مشکلات فاضلاب محلات رشت باید با بهره‌مندی از منابع درآمدی تبصره سه در اولویت برنامه‌های آبفای گیلان باشد. وی با اشاره به این‌که برای تصویب تبصره ۳ فراز و نشیب‌های فراوانی وجود داشت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در اجرای تبصره ۳ تاکید کمیسیون بهداشت و محیط ‌زیست شورای شهر رشت مورد توجه نیست و معتقدم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فاضلاب دولت باید اعتبارات لازم را اختصاص بدهد. شیرزاد با بیان این‌که اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم رشت به سازمان آبفا اعتماد کرده‌اند، گفت: انتظار داریم از درآمدهای مربوط به این تبصره برای رفع مشکلات فاضلاب محلات رشت استفاده و کمبود منابع برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام توسط دولت پرداخت شود.

  • وضعیت آلودگی رودخانه‌ها

یک عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در ادامه بیان کرد: ما در حال دریافت عوارضی از مردم در سطح شهر هستیم تا اتفاقات بهتری در شهر رخ دهد، اما بنده به عنوان عضو شورای شهر هنوز مطلع نیستم که در بخش‌های مختلف رودخانه‌ها آلایندگی به چه میزان است، چه برسد به این‌که مشکل فاضلاب بهداشتی مردم چقدر حل شده است!؟

«بهراد ذاکری» ادامه داد: شورای شهر تا زمانی که نداند چه اتفاقی در رودخانه‌های شهر رشت در حال رخ دادن است، نمی‌تواند برنامه‌ریزی و اقدام مناسبی انجام دهد. در بحث رودخانه‌ها تا زمانی که مطالعات انجام نشود نمی‌توان برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد. وی گفت: در تمام جهان همه ساختمان‌ها باید دارای تصفیه‌خانه باشند اما اگر می‌خواهیم اورژانسی این اقدام را انجام دهیم و می‌خواهیم BOD و COD کاهش یابد می‌توانیم در نقاطی که آلاینده‌ها از بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها وارد رودخانه می‌شود، میزان آلودگی را کاهش داد تا سپس مشکل فاضلاب خانگی را برطرف کنیم.

  • چالش‌های آب و فاضلاب برای مردم حاشیه‌نشین

اما در این زمینه متولیان حوزه آب و فاضلاب چه نظری دارند و از درآمد تبصره ۳ چه اقداماتی شده است؟  

مدیر عامل آبفای گیلان با اشاره به اعتماد شورای شهر رشت به آبفا در سال گذشته جهت اجرای تبصره ۳ اظهار کرد: یکی از چالش‌های شهر رشت حاشیه‌نشینی است و در همین راستا در تلاشیم آب آشامیدنی مناسب برای این مناطق رشت نیز فراهم شود. «سید محسن حسینی» با بیان این‌که ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۳ کسب کردیم، افزود: این درآمد را برای سه پروژه تکمیل تصفیه‌خانه جنوب شهر رشت، جمع‌آوری آب‌های سطحی خیابان معلولین رشت و اجرای خط انتقال جنوب شهر برنامه‌ریزی کردیم.

وی با اشاره به دیدار هفته قبل با دکتر نوبخت بیان کرد: پیگیری‌هایی در خصوص تصفیه فاضلاب جنوب مسکن مهر شهر رشت انجام شد و با کمک دکتر نوبخت در نهایت ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته شد.

  • مشکلاتی که حل نمی‌شوند

پیش از این نیز رئیس شورای شهر رشت به همشهری گفته بود: برای ساماندهی رودخانه‌ها و کاهش آلودگی شهر رشت از نظر فاضلاب به هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. اما این ساماندهی با توان شهر ما محقق نخواهد شد و باید تمامی ارگان‌ها همچون سازمان برنامه و بودجه، استانداری، آب و فاضلاب، سازمان‌های متولی و نمایندگان مجلس با منابعی کلان به کمک ما بیایند.

به گفته «امیرحسین علوی»، این فرایند مستلزم تعیین منابع مالی است اما مشکل اینجاست که متولی واحدی ندارد. رئیس شورای شهر در پایان با اشاره به مشکلاتِ نبود تصفیه‌خانه در مسکن مهر و کوی امام‌رضا(ع) تاکیده کرده بود: به زودی با شروع اجرای پروژه تصفیه‌خانه این دو محله، بخش اعظمی از مشکل شهروندان حل خواهد شد و در خصوص فخب نیز پیمانکار آماده است و به زودی پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز آغاز خواهد شد و آب و فاضلاب می‌تواند همزمان یا بلافاصله لوله‌کشی فاضلاب را هم در این مناطق انجام دهد.

با این‌حال هنوز هم از اجرای پروزه‌های یادشده خبری نیست و تنها هرازگاهی به مشکلات مردمی که جزو مناطق شهری اما کم‌برخوردار از امکانات هستند، اشاره می‌شود.  در حالی‌که لازم است به مشکلات فاضلاب بهداشتی آنان توجه ویژه‌ای شود.

کد خبر 446699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha