شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

سیدمهدی حسینی - مشگین‌شهر - خبرنگار:  مشگین‌شهر یکی از شهرهای در حال توسعه استان اردبیل است که به دلیل افزایش روزبه‌روز جمعیت توسعه پرشتاب شهرسازی را پیش روی خود دارد.  

شهرک گلستان

این موضوع با ساخت و سازهای غیرمجاز - همانند اغلب شهرها - همراه است و تاسیس شهرک‌های جدید با امکانات شهری مناسب می‌تواند به عنوان راهکاری برای توسعه استاندارد آن مد نظر قرار بگیرد که البته با مشکلات عجیبی هم همراه است.

  • جذب شهروندان به شهرک گلستان

شهرک گلستان یکی از شهرک‌های تقریبا تازه‌تاسیس مشگین‌شهر است که با چشم‌انداز زیبا در دامنه سبلان ساخته شده است. این شهرک بزرگ‌ترین مجموعه مسکونی - تجاری این شهر به شمار می‌رود و با داشتن کیفیت مطلوب ساخت ‌و ‌ساز و محوطه‌سازی مناسب اهالی منطقه را به اسکان در خود ترغیب کرده است. در حال حاضر در این شهرک بیش از ۲۷۰ خانوار ساکن هستند اما وجود برخی مشکلات باعث نارضایتی آنها شده است. ساکنان این شهرک نبود شبکه فاضلاب را از مهم‌ترین مشکلات خود عنوان می‌کنند.

  • فاضلاب جاری در کوچه‌ها 

«خلیل آزاد» یکی از اهالی شهرک گلستان اظهار می‌کند: چاه‌های فاضلاب منازل چون در عمق ۳ متری حفر شده‌اند، زود به زود پر می‌شوند و اهالی مجبورند با صرف هزینه زیاد آنها را تخلیه کنند. به دلیل گرانی هزینه، برخی ساکنان فاضلاب خود را در کوچه و خیابان رها می‌کنند که شرایط بسیاری بدی را به وجود می‌آورد. اگر در پیاده‌روها قدم بزنید، در جوی‌ها این شرایط بد را خواهید دید که بوی آزاردهنده‌ای هم دارد. با وجود مراجعه مکرر اهالی این شهرک به اداره آبفا، هنوز اقدامی از سوی آن برای برطرف کردن این مشکل انجام نشده است. «حمید ناظمی» از دیگر ساکنان شهرک هم می‌گوید: بیش از ۱۰ سال است که در این شهرک ساکن هستیم و در این مدت معضل فاضلاب حل نشده است. نبود شبکه فاضلاب، علاوه بر تمام مشکلاتی که به وجود می‌آورد، برای سلامتی‌ کودکان ما هم که در کوچه‌ها بازی می‌کنند تهدید است.

  • توضیحات آبفا

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری مشگین‌شهر در گفت‌وگو با همشهری درباره عدم اتصال این شهرک به شبکه فاضلاب می‌گوید: به علت خالی بودن تعدادی از واحدهای این شهرک و بدهی برخی از آنها در زمینه هزینه مصرف آب، این اداره با مشکل ارائه خدمات روبه‌رو شده است. البته با توجه به قرارداد ۲۵ درصدی موجود این اداره در اجرائیات سال جاری، تلاش می‌کنیم تا پایان تابستان جاری شبکه فاضلاب شهرک گلستان تکمیل شود.

«علی نسترن» توصیه می‌کند: ساکنان این منطقه از رها کردن فاضلاب خانگی خود در معابر خودداری کنند چراکه ضرر بهداشتی آن به صورت مستقیم به ساکنان همین منطقه برمی‌گردد. وی به برخی ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در شهر هم اشاره و اظهار می‌کند: با توجه به این‌که دارندگان انشعاب فاضلاب سنتی انشعاب جدید اخذ نکرده‌اند، امور آبفا هیچ تعهد سازمانی برای رفع مشکلات شبکه فاضلاب سنتی ندارد. لازم است دارندگان انشعابات قدیمی، با مراجعه به امور آب و فاضلاب و اخذ انشعاب، از خدمات بهداشتی دفع فاضلاب بهره‌مند شوند.

این مسئول تاکید می‌کند: عمده مشکلی که در آبفای این شهرستان وجود دارد، شبکه قدیمی فاضلاب شهر است که هیچ منهول و دریچه‌ای برای بازدید و شست‌وشوی لوله‌های آن در نظر گرفته نشده است. نقشه جامعی نیز از مسیرهای قدیمی فاضلاب در دست نیست. به همین دلیل، در زمان بحران و گرفتگی لوله‌های این شبکه با مشکل جدی مواجه هستیم. در این زمینه از عموم شهروندان درخواست می‌کنیم در استفاده از خدمات دولتی به‌ویژه شبکه مدرن فاضلاب شهری نهایت همکاری را داشته باشند تا از خطرات زیست‌محیطی و اجتماعی آتی جلوگیری شود.

کد خبر 446577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha