همشهری آنلاین: یک دادگاه در بنگلادش، ۹ رهبر حزب ملی گرای بنگلادش (بی ان پی) را به اعدام و ۲۵ نفر دیگر را به حبس ابد محکوم کرد.

شیخ حسینه

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه " دیلی استار" چاپ بنگلادش، این افراد در پرونده حمله به یک قطار در سال ۱۹۹۴ که حامل شیخ حسینه نخست وزیر کنونی بنگلادش بود مجرم شناخته شده اند.

«رستم علی» قاضی این پرونده در هنگام قرائت حکم دادگاه که ۳۴ نفر از ۴۷ مجرم این پرونده در دادگاه حضور داشتند، گفت: این افراد در اتهامات وارده مجرم شناخته شده اند.

در سپتامبر سال ۱۹۹۴، شیخ حسینه در حال حرکت از شهر کولنا به سیدپور بود که قطار وی توسط مهاجمان مورد حمله قرار گرفت. این افراد با استفاده از بمب های آتش زا و همچنین شلیک گلوله به سوی قطار شیخ حسینه حمله کردند.

دادگاه بنگلادش از ۲۵ مجرمی که به حبس ابد محکوم شده اند درخواست کرده تا هرکدام ۳ هزار و ۵۵۲ دلار جریمه نقدی پرداخت کنند.

سال گذشته بود که یک دادگاه بنگلادش ۳۹ نفر را به جرم قتل یک مقام در حزب حاکم در سال ۲۰۱۴ به مجازات اعدام محکوم کرد.

در سال ۲۰۱۸، یک دادگاه بنگلادش ۱۳۹ سرباز این کشور را به جرم قتل افسران ارتش در شورش های سال ۲۰۰۹ به اعدام محکوم کرد.

در سال ۲۰۱۳ نیز، دادگاه عالی داکا ۱۵۳ سرباز بنگلادشی را به جرم شرکت در یک شورش به اعدام محکوم کرده بود.

سازمان ملل متحد و همچنین گروه های طرفدار حقوق بشر با اعتراض به حکم های صادر شده اعلام کرده اند که استانداردهای بین المللی در صدور مجازات این افراد رعایت نشده است.

براساس آمار رسمی حدود سه میلیون نفر در جریان جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان کشته و بیش از ۱۰ میلیون نفر مجبور به مهاجرت شدند.

از زمان آغاز به کار دولت شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش در سال ۲۰۱۰، دادگاه جنایات جنگی بنگلادش بیش از ۲۰ نفر از رهبران احزاب مخالف این کشور را به جرم ارتکاب جنایات جنگی محکوم کرده است.

کد خبر 446543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha