سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

مریم غفاری: درحالی‌که چند روز قبل، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای در سال‌جاری خبر داد

و اعلام کرد به‌رغم افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای طی 10 سال گذشته (تا سال85) امسال نه تنها این افزایش وجود نداشته بلکه مرگ‌و میر ‌5/15 درصد هم کاهش یافته است، رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت معتقد است  که علت عمده این کاهش، سخت گیری پلیس و اقدامات تبلیغی بوده که منجر به ارتقای فرهنگ رانندگی شده است.

دکتر علیرضا مغیثی، رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت در این باره به همشهری گفت: طی 10 سال گذشته مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای هر سال حدود 11 درصد رشد داشت، اما این مرگ و میرها در سال 86، 5/15 درصد کاهش یافته است و دلیل اصلی کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال اخیر همکاری بین بخشی، اقدامات وزارت راه، سخت گیری پلیس و فرهنگ‌سازی‌ بین مردم است.

به گفته او، از سال 83 کمیسیون ایمنی راه‌ها شکل گرفت و پس از سال 84 در دولت نهم و با توجه به اینکه تخصص رئیس‌جمهوری نیز همین است، این مسئله با جدیت  بیشتر ی دنبال شد.

دکتر مغیثی البته تأکید می‌کند درحال حاضر، که 5/1 سال از شکل گیری این کمیسیون گذشته، به زمان بیشتری نیاز داریم تا با ارزیابی مناسبی بتوانیم بگوییم که نقش کدام یک از عوامل در این خصوص پررنگ‌تر بوده است.

دکتر مغیثی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا علت این کاهش آمار می‌تواند کم شدن حجم سفرهای جاده‌ای به‌دلیل سهمیه‌بندی بنزین باشد، گفت: آمار‌هایی که در دسترس هستند هیچ کدام نشانی از کم شدن سفرهای مردم ندارند و ما باید بنا را  بر این بگذاریم که فرهنگ ترافیکی در مردم درحال شکل گرفتن است و سخت گیری پلیس هم نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن این فرهنگ داشته است.

به‌رغم کاهش 15 درصدی در سال 86، گزارش اخیر وزارت بهداشت که بااستناد به آمارهای سازمان پزشکی قانونی منتشر شده نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته ۱۴۰هزار و  ۹۳۳ ایرانی در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و ۱۲ میلیون ایرانی در حوادث رانندگی مصدوم و  ۵۰۰ هزار نفر معلول مادام‌العمر شده‌اند.

دکتر مغیثی در این باره می‌گوید: هر ساله در دنیا بیش از ۵۰ میلیون نفردراثر حوادث ترافیکی مجروح و  ۱/۲ میلیون نفر کشته می‌شوند و با وجود اینکه ایران کمتراز یک صدم جمعیت جهان را در خود دارد، بیش از یک چهلم حوادث ترافیکی در ایران رخ می‌دهد.

هر ساعت 3 نفر

تحلیل آماری حوادث رانندگی درکشور، حاکی از آن است که در گروه‌های سنی یک ماهه تا ۵۰ساله مهم‌ترین علت مرگ، حوادث غیرعمدی است و در راس همه‌ حوادث، سوانح ترافیکی قرار دارد به‌طور ی‌که سازمان بهداشت جهانی در گزارش بهار سال  ۱۳۸۵خود، جاده‌های ایران را از لحاظ تعداد کشته‌ها براثر حوادث رانندگی، خطرناک‌ترین راه‌های دنیا معرفی کرد و پلیس ایران درهمان تاریخ گزارش کرد که در سال  ۱۳۸۴در هرساعت بیشتر از 3 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اندکه بیش از  ۵۰ درصد موارد مرگ ناشی از حوادث را افراد  ۱۵تا  ۴۴سال تشکیل می‌دهند.

کارشناسان خسارات ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی درکشور را ۶۰هزار میلیارد ریال معادل 5 درصد درآمد ناخالص ملی ذکر می‌کنند و این در حالی است که بودجه تزریقی به بخش بهداشت و درمان کشور سالانه تنها  ۴/۸درصد درآمد ناخالص ملی کشوراست.

مغیثی، با اشاره به آمار ذکر شده، حوادث ترافیکی را دومین علت مرگ و میر درایران پس از بیماری های قلبی، عروقی عنوان کرده و می‌گوید: اگر روزانه ۸۰۰مرگ در کشور اتفاق می‌افتد  ۴۶درصد آن به علت بیماری‌های قلبی، عروقی و ۱۷/۵درصد حوادث ترافیکی است و پس از آن سرطان‌ها، بیماری‌های مادرزادی و تنفسی در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

وی می‌افزاید: اما اهمیت مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بیش از قلبی، عروقی است و اغلب کسانی که ازبیماری های قلبی، عروقی می‌میرند بالای  ۶۰سال سن دارند درحالی‌که حوادث ترافیکی جوان کش‌ترین عامل مرگ و میرها در کشور شناخته شده‌است.

به گفته وی، قربانیان حوادث رانندگی برخلاف سایر بیماری ها بیشتراز گروه سنی مولد جامعه و دارای میانگین سنی ۲۷تا ۳۶سال هستند و از ۵۰هزار مورد مرگ و میرناشی از حوادث ۲۷هزار و ۷۴۶مورد براثر حوادث ترافیکی بوده است.

از کاشمر تا تهران

آمارها نشان می‌دهد 25 درصد قربانیان حوادث رانندگی در ایران موتورسواران هستند و با توجه به اینکه اکثر آنان نان‌آور خانواده هستند و تنها محل درآمدشان کارکردن با موتور است، مرگ آنان خسارت جبران ناپذیری به خانواده هایشان وارد می‌کند. با این‌حال، 97 درصد موتورسواران کلاه ایمنی دارند اما فقط 13درصد آنها از کلاه ایمنی حین رانندگی استفاده می‌کنند.

همچنین بر اساس آمارهای پلیس‌ایران بیشترین تعداد حوادث رانندگی در ایران به علت  عدم رعایت حق تقدم و سرعت غیرمجاز است.

به به گفته دکتر مغیثی، کشور سوئد برنامه کاهش صدمات ناشی از حوادث رانندگی را از دهه 60 میلادی شروع کرد و اکنون توانسته است با اجرای طرح zero یا صفر، تعداد کشته‌های این حوادث را به 500 نفر در سال برساند و همچنان نیز برای رسیدن به رقم صفر مطلق در تلفات رانندگی برنامه‌های وسیعی را برای آموزش مردم و رانندگان، ارتقای سطح ایمنی خودروها و بهسازی راه‌ها پیگیری می‌کند.

 مغیثی اطلاع رسانی مستمر از طریق آموزش گروه‌های خاص، پخش تیزرهای تبلیغاتی، به کارگیری همیاران پلیس، انجام مانورهای فصلی، افزایش پایگاه‌های اورژانس، ‌تعداد آمبولانس‌ها و توانایی شاغلان در مراکز امداد رسانی را از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش حوادث ترافیکی برشمرده و با اشاره به وزارت بهداشت در مورد ایمن‌سازی‌ شهرهای کشور می‌گوید: سال گذشته شهر کاشمر واقع در استان خراسان به‌عنوان شهر ایمن از نظر حوادث به ویژه سوانح ترافیکی در جوامع بین‌المللی پذیرفته شد وبر این اساس در نظر داریم تا تهران را نیز تا 3 سال آینده به «شهر ایمن» تبدیل کنیم.

به گفته وی در حال حاضر کاشمر به‌عنوان صد و پانزدهمین شهر از میان 127 شهر ایمن جهان به حساب می‌آید.

مغیثی در این زمینه ادامه می‌دهد: در حال حاضر ایمن‌سازی‌ شهر تهران از منطقه 22 و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان‌های مربوط آغاز شده است و به این ترتیب تا 3 سال آینده تمام مناطق تهران از نظر جنبه‌های ذهنی و عینی ایمن می‌شوند تا به این ترتیب تهران نخستین کلانشهر ایمن جهان شناخته شود.

کد خبر 44651

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز