چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

رئیس جمهوری اسلامی ایران درسخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل که‌به طور مستقیم از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شد, خواستار اصلا‌ح ساختار این سازمان شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد خطاب به‌رهبران جهان تصریح‌کرد: حق طلبی‌, خداجویی‌, عدالتخواهی و حمایت از کرامت انسانی فریاد رسای امروز ملت های جهان است و نفی زورگویی و تجاوز, دفاع از مظلومان و صلح طلبی از ویژگی‌های دیگر ملتهای مختلف جهان‌به خصوص خواست نسل‌های‌نو و جوانان برومندی است که می‌خواهند جهانی پاک از آلودگی‌, تجاوز و بی‌عدالتی و سرشار از عشق و محبت بسازند.

رئیس جمهورگفت: بایدنمایندگان غیرمتعهدها, سازمان کنفرانس اسلا‌می و آفریقا با داشتن حق وتو در شورای امنیت عضو شوند و در دراز مدت نیز با اصلا‌ح ساختار این شورا و بها دادن به جایگاه ویژه مجمع عمومی به عنوان‌اصلی ترین رکن و نماینده همه کشورهای عضو به مشروعیت و کارآمدی سازمان ملل افزوده شود.

احمدی نژاد از سواستفاده امریکا وانگلیس از شورای امنیت برای کمک به پیشبرد اهدافشان و جلوگیری از دستیابی ایران به انرژی هسته ای به شدت انتقاد کرد.

رئیس جمهور با تاکید برپایبندی ایران به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای افزود: فعالیت های هسته‌ای ایران شفاف , صلح آمیز و تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

رئیس جمهور با انتقاد از حضور امریکا در عراق گفت: شورای امنیت که اشغالگران از اعضای دائم آن هستند نمی‌تواند در احیای صلح و امنیت در عراق موفق باشد.

احمدی نژاد افزود: اسرائیل منبع" تهدید و ناامنی" در خاورمیانه است و امریکا از این رژیم به عنوان ابزاری برای تهدید و ارعاب ملت های منطقه استفاده می کند.

احمدی نژاد گفت : از طرف دیگر دولتی با رای مستقیم مردم و به صورت دموکراتیک در بخش کوچکی از سرزمین فلسطین تشکیل می‌شود, لیکن به جای حمایت مدعیان دموکراسی ازاو, وزیران و نمایندگان مجلس آن در جلوی چشم جهانیان دستگیر و زندانی می‌شوند.

رییس جمهوری به بحث لبنان اشاره کرد و گفت: 33 روز مردم زیر باران بمبها و گلوله‌ها به سر می‌برند و حدود یک میلیون و 500 هزارنفر آواره می‌شوند, برخی از اعضای شورای امنیت عملا در مسیری حرکت می‌کنند که فرصت لا‌زم را برای متجاوز فراهم آورند تا اهداف خود را از طریق نظامی محقق سازد و دیدیم که عملا شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت فشار برخی قدرتها نمی‌تواند آتش بس را در همان روزهای اول تصویب و برقرار کند.

احمدی نژاد افزود: شورای امنیت روزها به تماشای صحنه فجیع حملا‌ت به مردم لبنان می‌نشیند و فجایع قانا بارها تکرار می‌شود, چرا.

در همه این موارد پاسخ روشن است‌, مادام که عامل درگیری خود عضو دائم شورای امنیت باشد, این شورا چگونه می‌تواند به وظایف خود عمل کند.

رئیس جمهور گفت: ساختار و آیین کار موجود شورای امنیت پاسخگوی انتظارات نسل حاضر و نیازهای امروز بشر نیست و این ساختار و آیین کار میراث جنگ جهانی دوم است و امروز اصلا‌حات جدی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

درطول سخنرانی آقای احمدی نژاد نمایندگان کشورهای حاضر در مجمع عمومی‌سازمان ملل با کف زدن‌های ممتد از سخنان وی حمایت می‌کردند اما نمایندگان اسرائیل و آمریکا نشست را ترک کردند.

کد خبر 4463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز