همشهری آنلاین: شصت ویکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه ‪۲۱‬ شهریور (‪ ۱۲‬سپتامبر) گشایش می‌یابد.

دوره یک ساله شصتمین اجلاس مجمع عمومی دوشنبه پایان یافت.

به گزارش ایرنا از سازمان ملل، مجمع عمومی سازمان‌ملل در شصت سال گذشته جلسات متعددی با حضور نمایندگان دولت‌های عضو برگزار کرده است و هر سال موضوعات متنوعی چون حقوق بشر، محیط زیست، اقتصاد، تجارت، خلع‌سلاح، کمک‌های بشردوستانه، عملیات حفظ صلح، اطلاعات و خبر، استعمارزدایی، حقوقی، مالی و اداری دبیرخانه سازمان ملل در دستور کار شرکت‌کنندگان در اجلاس‌ها قرار گرفته است.

در سه ماهه نخست هراجلاس، نشست عادی مجمع عمومی خواهد بود که عموما وزیران خارجه کشورها با سفر به نیویورک و شرکت در این نشست، مواضع ملی دولت‌های خود را در باره موضوعات مهم بین‌المللی بیان می‌کنند.

پس از آن، کمیته‌های شش‌ گانه مجمع عمومی طبق دستور کار خود با عضویت تمامی دولت‌های عضو سازمان ملل شروع بکار کرده و گزارش مباحث مطروحه در این کمیته‌ها جهت تصویب نهایی به مجمع عمومی ارائه می‌شود.

هم‌اکنون سازمان ملل دارای ‪ ۱۹۲‬عضو می‌باشد که هر دولت در تصمیم‌گیری‌های نشست مجمع دارای یک رای است.

مونته نگرو تازه‌ترین عضو سازمان ملل است که در ماه‌های اخیر پس از جدایی از صربستان به صورت کشوری مستقل عضو این سازمان شد.

در ‪ ۶۰‬سال گذشته، سازمان ملل دچار تحولات مهمی شده که افزایش شمار کشورهای عضو، شرکت فعالانه‌تر سازمان‌های غیردولتی و جوامع محلی در مباحث، فراگیرتر شدن موضوعات تحت بررسی، گسترش دبیرخانه و در نتیجه تاثیر روز- افزون آن بر روابط بین‌المللی از آن جمله است.

کد خبر 3920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز