ثریا روزبهانی-خبرنگار: به تازگی، باغ زیبا و چشمنوازی در ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج‌فارس راه‌اندازی شده است؛ باغی که مانند اسمش (باغ راز هستی) راز هستی را بازگو می‌کند.

باغ دلگشای پایتخت

این باغ بیش از ۱۸ هزار هکتار وسعت دارد و می‌توان در آن نمادهایی از زندگی گذشته را که اکنون در پیچ و خم مشکلات زندگی شهری به دست فراموشی سپرده شده‌اند از نزدیک دید و روزگار گذشته را پیش رو تداعی کرد. این باغ با معماری و تلفیق رنگ‌های زیبا، توجه گردشگران را در همان قدم‌های ابتدایی به خود جلب می‌کند. تجسم هرکدام از بخش‌های متنوع این باغ مانند باغ‌های نوازش، پرتقال، سروستان یا باغ گیاهان دارویی در زندگی امروزی سخت است، اما شهروندان با ورود به این باغ برای ساعتی در دنیای دیگری قدم می‌زنند و در سایه سار درختان سرو اوقات فراغتشان را می‌گذرانند. اگر به دنبال مکانی دنج و بکر برای گذراندن اوقات فراغتتان هستید، «باغ راز هستی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بدون آنکه بخواهید مسافت زیادی را طی کنید یا از شهر خارج شوید، می‌توانید به این بوستان بیایید و با حداقل هزینه از این فضا لذت ببرید.  

  • لذت و تماشا، بدون آتش و دود

روزهای تابستان فرصت خوبی برای تماشای مکان و فضاهای دیدنی بوستان «باغ راز هستی» است. پس تعلل نکنید و برای تفریح و استراحت از فضایی که شهرداری منطقه ایجاد کرده استفاده کنید و اوقات خوشی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. فقط باید توجه داشته باشید در بوستان «باغ راز هستی» به دلیل ماهیت اکولوژیکی و همچنین محیط‌زیستی‌اش، فضایی برای برپا کردن آتش و روشن کردن پیک نیک وجود ندارد. به همین خاطر فکر درست کردن غذای گرم را در این بوستان زیبا از ذهنتان خارج کنید و فقط به قدم زدن در این باغ دلگشا و نشستن در محوطه سرسبز با گل‌های متنوعش بیندیشید.

  • کمکی برای درمان کودکان بیمار

همیشه کودکان، حیوانات را از پشت نرده یا شیشه دیده‌اند، اما در بوستان باغ راز هستی برخلاف مکان‌های دیگر، کودکان از نزدیک حیوانات را تماشا می‌کنند و حتی به آنها غذا می‌دهند. در کنارگونه‌های گیاهی خاص و بومی این پارک، فضایی هم برای نگهداری حیوانات اصیل و اهلی مانند مارال و اسب و دیگر حیوانات ایجاد شده است. به شما توصیه می‌کنیم تماشای این بخش را که به اسم «باغ نوازش» معروف است را از دست ندهید. چراکه باغ نوازش نزدیک به ۳هزارمترمربع وسعت دارد و در این بخش انواع حیوانات اهلی نگهداری می‌شوند. این بخش از «باغ‌راه هستی» به دلیل اینکه کودکان بتوانند با حیوانات اهلی و نحوه زندگی آنها آشنا شوند، احداث شده است. از این‌رو کودکان به همراه آموزشگر وارد باغ نوازش می‌شوند و به حیوانات غذا می‌دهند یا از نزدیک آنها را لمس می‌کنند. همچنین این بخش به‌ویژه برای کودکانی که بیماری‌هایی مانند اوتیسم دارند، کاربرد درمانی نیز دارد. چراکه ارتباط با این حیوانات اهلی، نقش مهمی در بهبود بیماریشان خواهد داشت.  

  • کاشت گیاهان بومی منطقه

در «باغ راز هستی» بیش از ۳۰ هزارگونه مختلف گیاهی از انواع گیاهان دارویی گرفته تا درخت‌های میوه کاشته شده است. برای مثال در بخش گیاهان دارویی، ۳۲گونه گیاه مانند به‌لیمو، مریم گلی و آویشن وجود دارد. «احسان صفایی» معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲۲ هدف از راه‌اندازی این بخش را آشنایی شهروندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان باگونه‌های مختلف داروهای گیاهی بیان می‌کند و می‌گوید: «شهروندان معمولاً اسم برخی از گیاهان دارویی را شنیده یا از آنها استفاده کرده‌اند، اما از نزدیک این‌گونه را ندیده و درباره خواص دارویی آن شناختی ندارند. به همین خاطر این فضاسازی برای آشنایی شهروندان با این گیاهان، نحوه رویش و خواص دارویی‌شان ایجاد شده است.» جالب است بدانید اغلب‌گونه‌های گیاهی این باغ از نوع بومی و مقاوم به خشکی است که با توجه به شرایط اقلیمی شهر تهران کاشته شده‌اند.  

  • تلاش برای بقای حیوانات ایرانی

برخی از شهروندان دوست دارند که برای ساعتی پیاده‌روی کنند و از مناظر زیبا لذت ببرند. حال آنکه این احساس خوب با قدم زدن در «باغ راز هستی» و تماشای بخش‌های مختلف آن از جمله باغ نوازش، باغ گیاهان دارویی، باغ سروستان و دیگر بخش‌های این پارک چند برابر خواهد شد. «باغ راز هستی» در ضلع غربی بوستان شهدای خلیج‌فارس واقع شده و دارای بخش‌هایی مانند باغ پرندگان و زیستگاه حیواناتی مانند مارال، قوچ و میش است. ۳ گوزن زرد ایرانی یا مارال در فضایی به وسعت ۵هزارمترمربع نگهداری می‌شود. همچنین ۱۰ قوچ میش لارستان هم به فضای ۲هکتاری که برای این حیوانات در نظر گرفته شده است، منتقل شده و قرار است در ماه‌های آینده ۵۰قوچ دیگر به آنها اضافه شود. متأسفانه این حیوانات ایرانی در حال انقراض هستند. به همین خاطر حفظ و پرورش این حیوانات از اولویت‌های مهم در راه‌اندازی این بخش بوده است. بزهای کوهی، کندوی ملکه زنبورها و همچنین‌گونه‌هایی از روباه و سنجاب‌هایی که در بوستان جنگلی چیتگر زیست می‌کنند هم در بین حیوانات این باغ دیده می‌شود.  

  • هویت‌بخشی به هر بخش

«باغ راز هستی» جزو معدود فضاهای جدیدی در شهر تهران است که هر بخش‌ آن هویت خاص و ویژه‌ای برای خودش دارد. برای مثال باغ پرتقال که در آن نهال و درخت پرتقال کاشته و نگهداری می‌شود یا بیدستان که فقط درخت بیدکاشته شده و برای نشستن شهروندان و ایجاد سایه شکل گرفته است. به همین خاطر شهروندان به غیر از بخشی که در آن یک نوع درخت کاشته شده است، در دیگر محوطه باغ این‌گونه درخت را نخواهند دید و بخش‌ها از هم تفکیک شده است. در این باغ۱۳۰ اصله درخت بید، ۱۰عدد درخت پرتقال ۵۰ساله، ۱۰عدد درخت نارنج ۱۰ساله، و ۲۰عدد درخت زیتون ۵۰ ساله جانمایی و کاشته شده است. همچنین در مجموعه سروستان تعدادی سرو بزرگ‌تر از ۶۰سال کاشته شده که فضایی به یادماندنی برای نشستن و مطالعه به وجود آورده است.  

  • پیش به سوی آینده

به گفته «احسان صفایی» معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه۲۲ قرار است به بخش‌های موجود در بوستان «باغ راز هستی» چندین بخش دیگر اضافه شود. باغ پرندگان و کبوترها، کافه دمنوش و بخش مطالعه و کتابخوانی اضافه شود، اما راه‌اندازی این بخش‌ها از حساسیت زیادی برخوردار است و مسئولان شهرداری منطقه به دنبال انتخاب بهترین گزینه هستند. به همین خاطر بخش‌های جدید این باغ مانند بخش‌های دیگرش جذاب خواهد بود.  

  • ۲ورودی اصلی و ۵ فرعی 

«باغ راز هستی» با مساحت ۵/۱۸ هکتار با رویکرد توسعه فضاهای تفریحی و افزایش نشاط شهروندی به‌صورت رایگان در ۲فاز ساخته شده است. در این باغ، مجموعه‌ باغ گیاهان دارویی، مجموعه‌ای از انواع گل‌های رز بومی ایرانی و مجموعه‌ای شامل گندمزار و یونجه‌زار در قالب مزرعه ازگونه‌های متنوع گیاهان بومی تهران به‌ویژه منطقه ۲۲ تهران و کوهپایه‌های البرز وجود دارد. «باغ راز هستی» همه‌روزه پذیرای شهروندان و اهالی است. این بوستان ۲ورودی اصلی دارد که یکی از آنها در ضلع جنوب غربی دریاچه خلیج‌فارس و دیگری در فاز غربی بوستان جنگلی چیتگر است، اما به جز این ورودی اصلی، ۵ ورودی فرعی وجود دارد که به دریاچه و بوستان جنگلی چیتگر باز می‌شود.  

  • اینجا باغ وحش نیست

در بخش باغ پرندگان، انواع پرندگان مانند طاووس، قرقاول و کبک وجود دارد. به گفته صفایی، هدف از آوردن این حیوانات به «باغ راز هستی» تبدیل کردن این محیط به باغ‌وحش یا دهکده حیوانات نیست، بلکه آشنایی باگونه‌ها و حیوانات خاص ایرانی است. اغلب این حیوانات مانند گوزن زرد ایرانی یا قوچ لارستان زادگاهشان ایران است و در کشور هم پرورش پیدا می‌کنند. این حیوانات از جمله‌گونه‌هایی هستند که در طبیعت رها شده‌اند و اکنون مردم می‌توانند در این باغ آنها را از نزدیک ببینند. همچنین هدف دیگر راه‌اندازی این بخش، تداعی کردن باغ‌ها و زندگی‌های قدیمی است. چراکه در گذشته در باغ‌ها از حیوانات اهلی مانند مرغ و خروس نگهداری می‌کردند. به همین خاطر برای نزدیک شدن این فضا به باغ‌های قدیمی از این‌گونه‌ها استفاده شده است.

کد خبر 446218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha