۲۰ سالی می‌شود که بوستان جنگلی چیتگر زیستگاه قوچ لارستان یا قوچ مینیاتوری یکی از نادرترین حیوانات دنیاست.

قوچ

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: این قوچ‌ها اهلی شده‌اند و دیگر با حضور گردشگران نمی‌هراسند و از دست آنها فرار نمی‌کنند. حتی پا را فراتر گذاشته و به حصارها نزدیک می‌شوند تا از خوراکی‌های خوشمزه بی‌نصیب نمانند. گاهی می‌دوند و گاهی به سمت علفزار می‌روند. همین جنب‌وجوش قوچ‌های مینیاتوری برای شهروندانی که می‌خواهند ساعتی از دیدن آسمان‌خراش‌ها، آلودگی هوا و سر و صدای شهر خلاصی یابند، جذاب و خیره‌کننده است.

میشه‌زار پارک جنگلی چیتگر در میان انبوه درختان تنومند و سرسبز پارک، با فاصله اندکی از برج‌های بلندمرتبه و بزرگراه‌های پر تردد غرب پایتخت قرار گرفته است. این پارک یکی از بهترین و مجهزترین پارک‌های جنگلی کشور و این میشه‌زار یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی در قطب جهانگردی تهران است. «علیرضا علی بخشی» معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه ۲۲ می‌گوید: «بوستان جنگلی چیتگر بعد از بررسی‌های لازم به‌عنوان مکان مناسب و شبه اقلیم طبیعی برای‌گونه‌های زیستی از منظر اکوتوریسم و حیات وحش انتخـــاب شد.

قابلیـت نگهداری و تکثیرگونه‌های پستانداران و پرندگان، محیط طبیعی، زیستگاه مناسب جانوری، موقعیت جذب توریسم، اکوتوریسم و محل قرار گرفتن آن در حاشیه شهر از جمله دلایلی بود که باعث شد تا میشه‌زار «قوچ و میش لارستان» در بوستان چیتگر با هدف نگهداری ازگونه کمیاب قوچ و میش «لارستانیکا» راه‌اندازی شود.
 این میشه‌زار در زمینی به مساحت یک هکتار با امکاناتی همچون ایستگاه و زیستگاه زمستانی و تابستانی حیوانات، آبشخور، انبار علوفه و فنس‌کشی‌های اطراف محوطه ساخته و براساس قرارداد منعقد شده بین شهرداری منطقه ۲۲ با کانون تخصصی حیات وحش ایران، ۱۸رأس قوچ و میش وحشی از نوع لارستان با اخذ پروانه انتقال و نگهداری از سازمان حفاظت محیط‌زیست به پارک جنگلی چیتگر انتقال پیدا کردند. در واقع اداره فضای سبز منطقه ۲۲، با ساخت میشه‌زار زیستگاه مناسبی برای پرورش یک‌گونه جانوری کمیاب ایرانی فراهم کرده است. این‌گونه منحصربه‌فرد از قوچ که دارای شهرتی جهانی است به‌عنوان ریزترین قوچ دنیا یا «قوچ مینیاتور» شناخته می‌شود.»

یکی از حیوانات نادر دنیا در میشه‌زار چیتگر چه می‌کند؟

  •  تخیل و داستان‌پردازی در میشه‌زار

باتوجه به زاد و ولد این قوچ‌ها برخی از آنها به نقاط دیگر منتقل شدند. اکنون ۱۴ رأس از این‌گونه نایاب در این میشه‌زار نگهداری می‌شود. علی بخشی ادامه می‌دهد: «غنی‌سازی اوقات فراغت، تقویت روحیه گروهی، شناخت بیشتر طبیعت، ارتقای حس کنجکاوی، ایجاد نشاط و شادابی، تقویت هوش‌های مختلف، ارتقای تخیل در زمینه هنر و داستان‌پردازی همه و همه از جمله فرصت‌هایی است که با گشتزنی در این میشه‌زار نصیبتان می‌شود. میشه‌زار بوستان جنگلی چیتگر با ۱/۲ هکتار مساحت در فاز غربی این بوستان به‌عنوان تنها میشه‌زار پایتخت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. وجود چنین زیستگاه و محیط‌زیست طبیعی جانوری، وسعت و گستردگی، شرایط اقلیمی کوهپایه‌ای و رعایت اصول و مراقبت از این قوچ و میش‌های مینیاتوری باعث شده تا خطر انقراض و نابودی این حیوانات کمتر شود.»

  •  همه جانوران یک بوستان

محمدی می‌گوید که میشه‌زار این پارک از جنبه‌های زیباشناختی، بوم‌شناسی، ژنتیکی، آموزشی، گردشگری و اجتماعی‌ـ اقتصادی بسیار اهمیت دارد: «برای اطمینان از سلامت حیوانات، دامپزشک هفته‌ای ۳ روز و در موارد اورژانسی، دائم در میشه‌زار حضور دارد و شرایط بهداشتی و درمانی حیوانات را بررسی می‌کند تا از سالم بودن قوچ و میش‌ها اطمینان پیدا کند. همچنین برخلاف نقاط حفاظت شده که امکان حضور برای شهروندان وجود ندارد، این میشه‌زار با پوشش گیاهی درختان کاج، سرو و اقاقیا، طوری محصور شده که علاوه بر حفظ محیط‌زیست طبیعی بازدیدکنندگان می‌توانند هر روز از ساعت ۸ تا ۱۸ از نزدیک حیوانات میشه‌زار را ببینند. لاما، شتر، اسبچه، الاغ، طاووس، قرقاول، مارال، بز کوهی، ملکه زنبورها، ‌گونه‌هایی از روباه و سنجاب‌ هم در بوستان جنگلی چیتگر زیست می‌کنند و در بین حیوانات این باغ دیده می‌شوند.»

یکی از حیوانات نادر دنیا در میشه‌زار چیتگر چه می‌کند؟

  • از کوچک‌ترین گوسفند وحشی بیشتر بدانید

قوچ لارستان از راسته «زوج سمان» و از خانواده «گاوسانان» است که جزء کوچک‌ترین‌نژاد «گوسفند وحشی» ایران و حتی دنیا به شمار می‌آید. کمیاب‌ترین زیرگونه گوسفند وحشی در ایران است و در معرض خطر انقراض قرار دارد. روزگرد هستند، ولی اغلب صبح زود و عصر چرا می‌کنند و بین روز به استراحت و نشخوار می‌پردازند. گروهی زندگی می‌کنند. محل زندگی این قوچ کوچک در ارتفاعات «کوه شب» در منطقه لارستان در جنوب‌شرقی استان فارس است. ‌کوچکی این‌گونه برای موزه‌های حیات وحش اهمیت بسزایی دارد. دم قوچ لارستان حداکثر ۱۵ سانتیمتر طول دارد و گوش‌های آن نسبت به بدن بزرگ‌تر و رنگ پوستش نسبت به قوچ و میش‌های دیگر، روشن‌تر و نازک‌تر است.

کد خبر 645708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    37 5
    چه می کند ؟ منتظر است نسل این بدبخت را هم از روی زمین بردارید !
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    47 4
    خدا محمدعلی اینانلو را بیامرزد که بانی نجات این گونه کمیاب بود.
  • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    29 4
    ما خودمون ساکن محله چیتگر هستیم نزدیک پارک جنگلی چیتگر خیلی از بازیدکنندگان از این بوستان به خاطر این میش ها میایند که خرگوش و سنجاب هم میان آنها زیاد است کاش میشد انواع دیگری از حیوانات کم خطر دراین بوستان نگهداری شوند
  • دوستدارطبیعت IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    29 6
    بایدهشیارباشیدکسی ازنامحرمان یک زوج ازآنهارا برای لذت بصری به کاخ خودنبرد!!؟
  • محمدصادق عنصری IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    22 12
    ای کاش شرایط نگهداری داشتم دوتا یش را بخاطر خدا نگه میداشتم
    • تینا IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      34 6
      بخاطر خدا ببری نگه داری؟ خداوند حیوانات رو آزاد آفریده بعد تو میگی ببرم؟ متاسفم برای همه اونایی که حیوانات رو در خونه نگه داری میکنن حیوان باید ازاد باشه خدایی که روزی مورچه ریز رو میده روزی سگ و گربه رو هم میده اما یه عده جاهل خودشون رو مهربون تر از خدا می بینن نعوذ بالله
    • یک دوستدار حیوانات IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      11 4
      برادر من خدا حیوانات رو آزاد آفریده بعد شما میخوای ببری خونتون واقعا متاسفم
    • ستار IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      10 7
      جای حیوانات بخصوص این گونه ها خونه نیست باید فرهنگسازی بشه به بچه هامون یاد بدیم که حتیدغذادادن بهدحیوونا روش داره زیستگاهشون رو نابود نکنیم بزرگترین کاره
  • ی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 4
    شما گفتید الان از بین میره
  • حیوان خوبی است درهوای سرد باید گرسنه نباشد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 3
    حیوان خوبی است
  • غلامعباس علیمحمدی GB ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    5 12
    درود بر شما مفید بود،بهترین اطلاع رسانی یک فیلم چند دقیقه ای هم می گذاشتید.
  • بهمن نحس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 11
    ای کاش حیواناتی مانند شیر وببر وگرگ وفیل گرگردن هم در ایران محافظت میشد .ومستند درست میکردیم🦁🐯🐻🦅
  • حمیدرضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 4
    سلام کاش ۲عددخرراه راهی که ازافریقاخریده شدواورده شددرپارک چیتگرنگهداری میشدونمیمردنددرقفس
  • بینام IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 1
    تو خود جنگل چیتگر تا چندسال دیگه انواع و اقسام جانوارها پیدا میشن.مخصوصا پرنده های کوچک و حیوانات خانگی
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 6
    خودن داره اینارو کباب ترش درست کنی
    • باربد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      10 2
      تو داروهاتو بخور خوب میشی
  • ل IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    6 6
    خودمان که اسیر هستیم بگذارید این حیوانات آزاد زندگی کنند
  • کلهر IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    5 4
    خلاصه که در نهایت همه زیبایی ها را از همه نقاط ایران جمع می کنند در تهران برای پایتخت نشینان دائم هم از ترافیک و آلودگی هوا گله دارند . چه خوب است که هر چیزی سر جای خودش باشد و همه جای ایران را آباد و به سامان کنند ..با تقسیم دارایی ها و امکانات ، تقسیم جمعیت هم درست خواهد شد و همه از انسان و حیوان و گیاه در سرزمین خودش احساس راحتی و امنیت خواهند کرد ...
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      3 1
      حداقل در پایتخت از شر شکارچی ها در امان هستند. تو مناطق دیگر که شکارچی ها حکمرانی میکنند متاسفانه
  • احمد US ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    3 2
    وقتی ایران میتواندبزرگترین مال دنیا را بسازد چرا تلاش نمیکندبزگترین باغ وحش دنیارا باهمکاری بخش خصوصی بسازد