مهدی اسماعیل‌پور- خبرنگار: فصل بهار و باران‌های گوارایش به پایان رسید و جایش را به تابستان و گرمای سوزنده‌اش داد.

هزینه شنا

در این روزهای داغ تابستانی و فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها از درس و کلاس و امتحان، آبتنی کردن مزه و لطف دیگری دارد. با شروع فصل گرما بازار استخرها و پارک‌های آبی هم داغ شده است. شهروندان برای رفتن به استخر مواردی از قبیل خلوت بودن، تمیزی، امکانات خوب، قیمت مناسب و بُعد مسافت را در نظر می‌گیرند. پیدا کردن استخری که یکجا تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد بیشتر شبیه به عملیاتی غیرممکن است! اغلب کسانی که قیمت و هزینه برایشان مهم است سمت استخرهای شهرداری و دولتی‌ها می‌روند و افرادی که موارد دیگر برایشان در اولویت قرار دارد مسیر استخرهای خصوصی را در پیش می‌گیرند. البته در میان همین استخرهای شهرداری و دولتی هم می‌شود موارد خوبی را پیدا کرد. تعدادی از استخرها هم صرفاً به بانوان اختصاص دارد که مطابق با سلیقه خانم‌ها است. در این گزارش ضمن معرفی استخرهای مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲، مشکلات و کمبودهایی را که در این زمینه وجود دارد هم بررسی می‌کنیم.

  • اوضاع کمی خوب است
  • منطقه ۵

این منطقه، ۲۰ استخر دارد. ۳ استخر متعلق به سازمان ورزش شهرداری است که هزینه بلیت و خدمات طبق تعرفه این سازمان است و در طول هفته سئانس منزلت دارند. استخرهای خادم، شهید دستجردی و شهید کاظمی و استخر شهربانو اماکن متعلق به شهرداری هستند و ۱۷ استخر دیگر زیر نظر دیگر مراکز و سازمان‌های دولتی یا بخش خصوصی می‌شوند. «ابوالقاسم موسوی» رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۵ درباره تعداد استخرها و کافی بودن تعدادشان به همشهری محله می‌گوید: «در منطقه ما شهرداری ۳ استخر دارد که تمام آنها را به سازمان ورزش واگذار کرده‌ایم و استخری زیر نظر اداره ورزش شهرداری منطقه نیست. اماکن ورزشی منطقه ما نسبت به مناطق دیگر زیاد است و کمبود خاصی از این نظر نداریم. پراکندگی استخرهای شهرداری هم به گونه‌ای است که در دسترس عموم شهروندان در تمام محله قرار دارد. البته با توجه به وسعت و جمعیت منطقه هر چقدرکه تعداد این اماکن ورزشی و استخرها بیشتر باشد بهتر است، اما این‌طور نیست که در حال حاضر هم کمبود و کاستی‌ای در این زمینه داشته باشیم. » در مناطق غربی تهران منطقه ۵ بیشترین تعداد استخر را دارد و با فاصله اول است!

  • دسترسی دشوار مردم به استخرها
  • منطقه ۹

این منطقه ۹ استخر دارد. از این تعداد فقط ۲ استخر متعلق به شهرداری است. استخرهای مهرآباد و شهید عباس جهانی‌پور که طبق تعرفه شهرداری بهای بلیت آنها از سئانس نیم‌بها که ۴ هزار تومان است شروع می‌شود و به ۷ هزار تومان برای سئانس عادی و ۱۲ هزار تومان برای سئانس ویژه می‌رسد. در ۲ استخر متعلق به شهرداری سئانس‌های رایگان برای افراد دارای کارت منزلت در نظر گرفته شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر از زمان سئانس‌ها می‌توانید با این استخرها تماس بگیرید. همچنین استخر شهربانو هم که به شهرداری تعلق دارد ویژه بانوان است. «هادی کاشانی» رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۹ می‌گوید: «با توجه به شروع فصل تابستان و استقبال مردم از استخرها منطقه ما در این زمینه کمبودهایی دارد. هر ۳ استخر متعلق به شهرداری در ناحیه ۲ متمرکز شده است و استخرهایی که در سایر نواحی داریم متعلق به سازمان‌های دیگر یا بخش خصوصی است و اغلب مردم از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیند. البته یک استخر در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و بخشی از این کمبود جبران شود. »

  • استخرها پاسخگوی نیاز شهروندان نیست
  • منطقه ۲۱

این منطقه ۹ استخر دارد. از این تعداد فقط استخرهای استقلال، معلم و شهدای وردآورد زیر نظر شهرداری اداره می‌شود و سایر استخرها خصوصی یا متعلق به دیگر اداره‌ها و سازمان‌های دولتی است. در استخرهای شهرداری بهای بلیت برای سئانس عادی ۷ هزار تومان، ویژه ۱۲ هزار تومان و نیم‌بها ۴ هزار تومان است. همچنین سالمندان دارای کارت منزلت می‌توانند در سئانس‌های مشخص شده به‌صورت رایگان از استخر استفاده کنند که برای کسب اطلاعات دقیق و تکمیلی می‌توانند با یکی از استخرهای متعلق به شهرداری تماس بگیرند. «محمد شمس‌آبادی» رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۲۱ درباره کمبودهایی که در این زمینه دارند به همشهری محله می‌گوید: «منطقه ما کمبود استخر دارد. برای نمونه، ما در ناحیه یک استخر شهرداری نداریم. در ناحیه دو فقط ۲ استخر موجود و در ناحیه ۳ هم فقط یک استخر فعال است. با توجه به پراکندگی محله‌ها در ناحیه ۳ یک استخر پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. در ناحیه یک و ۳ نیاز به ساخت استخرهای جدید داریم. برای این منظور آماده هستیم تا با بخش خصوصی مشارکت کنیم. اگر بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری باشد می‌توانیم زمین در اختیارشان بگذاریم و همکای کنیم.»

این منطقه، ۹ استخر دارد. مشکل اصلی منطقه ۲۲ این است که با وجود وسعت و پراکندگی زیاد و جمعیت قابل توجهی که در آن سکونت دارند و در رفت و آمد هستند، فقط یک استخر شهرداری دارد! استخر غدیر در محله چشمه تنها استخر منطقه ۲۲ است که سئانس منزلت دارد و طبق تعرفه سازمان ورزش پول دریافت می‌کند. «مرضیه معتمدی» مسئول ورزش بانوان شهرداری منطقه ۲۲ با تأیید مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به «همشهری محله» می‌گوید: «با توجه به وسعت و پراکندگی محله‌ها و همچنین جمعیت منطقه، یک استخر شهرداری برای ما خیلی کم است. البته مجموعه ورزشی‌ای در محله وردآورد در حال احداث است که استخر هم دارد و با تکمیل و راه‌اندازی آن تعداد استخرهای شهرداری در منطقه به ۲ مورد می‌رسد.

مجموعه ایران مال که در حال ساخته شدن است هم یک مجموعه ورزشی بزرگ و کامل دارد که با افتتاح آن سرانه ورزش منطقه افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. همچنین طرحی را به شهردار محترم منطقه ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن با توجه به وسعت و پراکندگی منطقه، هر مجتمع مسکونی که ساخته می‌شود، برای گرفتن پایان‌کار باید امکانات ورزشی و تفریحی مانند استخر و زمین بازی کودکان را برای ساکنان آن مجتمع تدارک ببیند. یکی از مجتمع‌ها چنین‌کاری انجام داده است. البته با توجه به مشکلات و ملاحظاتی که وجود دارد و باید رعایت شود لازم است که روی این طرح کار بیشتری صورت گیرد. »

  • تقسیم‌بندی مشخصی برای استخرها نداریم

این روزها آبتنی در استخرهای خصوصی یا نیمه‌خصوصی که امکانات کافی دارند برای هر جلسه بین ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. البته تعرفه و قیمت بلیت پارک‌های آبی و استخر هتل‌ها بیشتر است. به‌طور متوسط اگر هزینه بلیت استخرهای خصوصی را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، ۴ بار آبتنی در طول یک ماه برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. این هزینه برای یک خانواده ۲ نفره ۲۰۰ هزار تومان و به همین‌ترتیب برای خانواده‌های پر جمعیت‌تر بیشتر و بیشتر می‌شود. رئیس اداره کل اماکن و فضای ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران در خصوص سئانس منزلت که در استخرهای زیر مجموعه این سازمان ارائه می‌شود به «همشهری محله» می‌گوید: «استخرهایی که توسط شهرداری مناطق ساخته شده‌اند، برخی به سازمان ورزش و برخی هم به پیمانکار خصوصی واگذار شده‌اند. تعدادی هم توسط اداره ورزش شهرداری همان منطقه مدیریت می‌شوند.

در حال حاضر سازمان ورزش شهرداری در تمام مناطق شهر تهران ۵۴ استخر و مجموعه ورزشی در اختیار دارد که تا ۲ هفته آینده این تعداد به ۵۶ عدد می‌رسد. در مجموعه‌هایی که زیر نظر سازمان ورزش فعالیت می‌کنند، تعرفه استخرها مشخص است که باید مطابق آن از شهروندان پول بگیرند و در طول هفته ۲ تا ۳ سئانس منزلت به آقایان و ۲ تا ۳ سئانس منزلت به بانوان ارائه دهند. طبق آماری که ما در اختیار داریم در طول هفته ۱۷ هزار نفر از شهروندان تهرانی از طرح منزلت استفاده می‌کنند. » «فرزاد رادبوی» درباره تقسیم‌بندی استخرهای سازمان ورزش در مناطق مختلف می‌گوید: «تقسیم‌بندی مشخصی وجود ندارد. ممکن است در یک منطقه ۴ استخر و در یک منطقه فقط یک استخر داشته باشیم.

این موضوع بستگی به این دارد که شهرداری‌ها چند استخر ساخته‌اند و چه تعداد از آنها را به سازمان ورزش شهرداری واگذار کرده‌اند. ممکن است استخرهایی زیر نظر شهرداری‌های مناطق فعالیت کنند اما تعرفه آنها فرق کند یا سئانس منزلت نداشته باشند. اگر در استخرهایی که زیر نظر سازمان ورزش شهرداری است تعداد سئانس‌های منزلت کمتر از ۲ جلسه در هفته بود یا تعرفه بیشتری دریافت می‌کردند، شهروندان می‌توانند این موضوع را برای بررسی از طریق سامانه ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ گزارش کنند. »

۴۷ استخر دولتی و خصوصی در پهنه غربی پایتخت وجود دارد.

۴ استخر ویژه بانوان در پهنه غربی پایتخت وجود دارد.

۹ استخر شهرداری در پهنه غربی وجود دارد.

۲ استخر در مجموعه شهربانو مناطق ۵ و ۹ وجود دارد.

۴ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه آبتنی کردن در استخرهای غرب تهران است.

کد خبر 446211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha