رضا نیک نام-خبرنگار:دهم فروردین سال ۱۳۱۸ به دنیا آمده و۸۰ بهار رنگارنگ را پشت سر گذاشته است. اطلاعات دقیق و مستند آقا سید از موقعیت مکانی زمین‌ها و املاک شهرک ولی‌عصر(عج) و کوی زاهدی باعث شده تا همه او را به نام «آقای ثبت اسناد» بشناسند و برای رفع مشکلات ملکی خود از او کمک بگیرند.

ثبت اسناد محله

«سیدحسین سجادی» از قدیمی‌های منطقه ۱۸ است که تاریخچه شکل‌گیری شهرک ولی‌عصر(عج) را می‌داند و تنها فردی است که ۵۰ سال قبل نخستین نقشه‌های تفکیکی املاک و معابر شهرک ولی‌عصر(عج) را در ۳۰۰ نسخه جداگانه، با استفاده از ابزارهای ساده مثل خط‌کش، قلم و کاغذ با جزئیات کامل ترسیم کرده، به‌طوری که مایه تعجب مهندسان حوزه معماری و شهرسازی شده است.
تحصیلات آقا سید بیش از ۲کلاس اکابری نیست، اما چون از دوران کودکی با کتاب همنشین و مونس بوده، اطلاعات زیادی درباره موضوعات مختلف دارد. شاید بپرسید که او که سوادش درحد خواندن و نوشتن است و هیچ دانشگاهی نرفته، چگونه نقشه معماری و شهرسازی شهرک ولی‌عصر(عج) را روی بوم و کاغذ برده است؟
 با آقا سید در دفتر املاکش که بیشتر شبیه موزه است قرار ملاقات می‌گذاریم. روی دیوار مغازه نقشه‌ای مربوط به دهه ۵۰ دیده می‌شود که مشخصات همه زمین‌ها و املاک محله شهرک ولی‌عصر(عج) به‌صورت دقیق و کامل مکتوب شده است. از کوره‌پزخانه‌ها تا زمین‌های کوچک و بزرگی که به مرور زمان تفکیک شده و در پی آن خانه‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها و محله شهرک ولی‌عصر(عج) و کوی زاهدی شکل گرفته است. اما فقط همین نیست. آن سال‌ها که خبری از دفاتر مهندسی و نقشه‌کشی در منطقه۱۸ وجود نداشت، سیدحسین سجادی نقشه‌های تفکیکی اراضی و املاک شهرک ولی‌عصر(عج) را به‌صورت دستی کشیده است.

پای هرکدام از نقشه‌ها، نام و امضای خودش به‌عنوان صاحب اثر ثبت شده است. سجادی می‌گوید: «حدود نیم قرن پیش که اراضی این محدوده از حاشیه تهران به محدوده شهری اضافه شد، زمین‌های کوچک و بزرگ مورد توجه قرار گرفت. در این دوره و افرادی که با دربار رابطه خوبی داشتند، صاحب قطعه زمین‌های بزرگ شدند؛ مثل تیمسار خسروانی. بعدها با رونق ساخت‌وساز، زمین ما قطعه‌بندی و به فروش رسید. در واقع از همان زمان، نقشه‌برداری و ثبت مالکیت زمین‌ها روی نقشه توسط سید سجادی آغاز شده است. خودش می‌گوید که وقتی نخستین کوچه‌ها و خیابان‌ها در این محله شکل گرفت نام اینجارا ولیعهد گذاشتند که پس از پیروزی انقلاب به شهرک ولی‌عصر(عج) تغییر پیدا کرد.  

  • اجازه ندادم حلال حرام شود

سجادی شیوا و شیرین حرف می‌زند و سعی می‌کند نکته‌ای را جا نیندازد. با حرف‌هایش ذهن ما را به دوره‌ای می‌برد که به دلیل نبود مدارک و اسناد معتبر امکان داشت در زمان معامله کلاهبرداری شود و مردم ضرر کنند و به دردسر بیفتند. مثلاً قطعه زمینی را به چند نفر بفروشند. نخستین اتفاق خوب در این محله تازه تأسیس، راه‌اندازی نخستین دفتر مشاور املاک توسط آقا سید در نزدیکی بوستان قائم(عج) بود. آن زمان اگر کسی می‌خواست زمین و ملکی را بخرد یا بفروشد و به صحت و اصالت معامله اطمینان داشته باشد، به سیدسجادی مراجعه می‌کرد، چراکه او نقشه تفکیکی اراضی شهرک ولی‌عصر(عج) را کشیده بود و می‌توانست روی آن، وضعیت زمین‌های قطعه‌بندی شده را با ذکر مساحت و متراژ دقیق مشخص کند.

سیدسجادی شکرگزار است که توانسته با این کار به شهروندان خدمت کند. آقا سید در نقشه‌کشی زمین‌ها و اراضی شهرک ولی‌عصر(عج) چنان جدیتی داشته که در محاسبه مساحت زمین‌ها حتی از ثبت یک‌مترمربع خودداری نکرده است. می‌گوید: «اندازه‌گیری زمین‌های قطعه‌بندی شده بدون امکانات مهندسی کار بسیار سخت و نفسگیری بود، اما با این حال نگذاشتم یک‌مترمربع از زمین‌ها و دارایی کسی در این نقشه‌ها کم یا زیاد شود، چون حلال حرام می‌شد و دین آن به گردن من می‌افتاد. »

کد خبر 446114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha