عیسی محمدی: چرا مردم اتومبیل‌های خودشان را گازسوز می‌کنند؟ شاید مقداری از آن به‌خاطر آلودگی هوا و کمتر آلوده‌کردن آن باشد.

گاز سوز

ولی غالبا به‌خاطر هزینه‌ها این کار را می‌کنند؛ مخصوصا تاکسی‌داران محترم. ضمن اینکه برای سفرهای دور و دراز، سوخت جایگزین خوبی محسوب می‌شود و شما را تا مسافت بیشتری، به پیش خواهد راند. اما درباره گازسوز کردن خودروها چه می‌دانیم؟ نکاتی را در این مورد با هم بررسی می‌کنیم.

* *

  • نکته اول: هیچ‌کجای دنیا دوگانه‌سوز نمی‌کنند

زمانی، یعنی همین اسفندماه سال گذشته، رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها گفته بود که تعداد مالکان خودروهای دوگانه‌سوز که دارند به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند، دوبرابر مالکان خودروهای بنزینی است. اما چرا؟ چون در بیشتر نقاط کشور، این کار بدون قاعده و برای ارزان‌تر تمام شدن کار انجام می‌شود، در نتیجه همیشه خودرو عیب و ایراد داشته و حتی به مرحله خطر می‌رسد.

ضمن اینکه بخشی از این فرایند به‌خاطر مشکلات مالی دارندگان خودرو است؛ طوری که گاهی از تاریخ انقضای کپسول‌ها می‌گذرد و عملا این اتومبیل‌ها تبدیل به بمب‌های متحرک می‌شوند. نیک‌آیین همچنین آن موقع گفته بود که هیچ ‌کجای دنیا خودروها را دوگانه‌سوز نمی‌کنند؛ یا بنزینی هستند یا هیبریدی. ولی در کشور ما خودروهای درجه ۲و ۳ دوگانه‌سوز می‌شوند و هیچ‌یک از خودروهای درجه یک تن به سوخت سی‌ان‌جی نمی‌دهند.

  • نکته دوم: هزینه‌اش به ۳ میلیون تومان نمی‌رسد

اما هزینه دوگانه‌سوز کردن یک ماشین چقدر تمام می‌شود؟ جواب قطعی نیست؛ بستگی به نوع و مدل ماشین‌تان دارد. نیک‌آیین در پایان سال۹۷، هزینه گازسوز کردن خودرو را از یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان تا ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان اعلام کرده بود. نکته جالب اینکه ۸۰درصد از این مبلغ هم شامل وام کم‌بهره خواهد بود. تازگی‌ها هم صحبت از وام ۵/۲میلیونی گازسوز شدن اتومبیل‌ها شده. پس به‌این‌ترتیب گازسوز کردن خودرو، هزینه چندانی برای دارندگان آن دربرنخواهد داشت.

  • نکته سوم: امن خواهند بود؟

یکی از شایعات رایج بین مردم درباره گازسوز کردن، بحث امنیت خودروها بوده. آیا چنین دغدغه‌ای محلی از اعراب دارد؟ به گفته کارشناسان اگر همه‌چیز به‌صورت استاندارد انجام شود و مردم دنبال ارزان‌تر تمام کردن کار و استفاده از کپسول‌های کهنه و... باشند، اتفاقی نخواهد افتاد. نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که سوخت سی‌ان‌جی، نسبت به سوخت‌های هیدروکربنی، پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن را دارد. این یعنی چه؟

یعنی که گاز سی‌ان‌جی وقتی می‌سوزد، کربن کمتری تولید می‌کند. به‌دلیل کاهش رسوبات مرتبط با کربن در ناحیه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها، شیارهای رینگ‌ها و...، امکان گریپاژ کردن قطعه‌ها خیلی پایین می‌آید. روغن موتور و فیلتر آن هم به‌دلیل کم شدن این رسوبات کربنی و آلاینده‌های خروجی، تمیز مانده و نیاز به تعویض زود به زود ندارند. به واقع شما هزینه‌ای در ابتدا پرداخت می‌کنید، اما صرفه‌جویی ایجاد شده در عمر قطعات، علاوه بر وام کم‌بهره‌ای که می‌گیرید، جبران مافات خواهد کرد.

  • نکته چهارم: کجاها از گاز استفاده نکنیم؟

اما یک نکته مهم‌تر دیگر هم وجود دارد؛ بحثی که درباره خشک کارکردن موتورهای گازسوز مطرح است. کارشناسان نیز در این مورد، معتقدند که در وضعیتی مساوی، موتورهای گازسوز نسبت به خوروهای بنزینی، دو برابر نیاز به تعمیر بیشتری دارند. اما در مورد خودروهایی که از همان کارخانه گازسوز شده و اورجینال هستند، چون سیستم گاز خودرو از کامپیوتر استفاده می‌کند و هوشمند است، آسیب کمتری به موتور وارد می‌شود.

اما وقتی‌ که خودروی شما تک‌سوز بوده و آن را دوگانه‌سوز می‌کنید، ابتدا به سرسیلندر آن فشار وارد شده و در نهایت، این فشارها به سیستم برق، سنسور خودرو و حتی بخش‌هایی از انژکتور نیز صدمه وارد می‌کند. در کل، سعی کنید دوگانه‌سوزهای کارخانه‌ای را تهیه کنید. البته استثنا هم وجود دارد، مثل سرد بودن، سربالایی، روشن بودن کولر، سرعت بالا، شتاب‌گیری و ... در این جور مواقع بهتر است از گاز استفاده نکنید.

البته در مورد خشک کار کردن خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت گاز، خودروسازان داخلی روایت دیگری دارند و معتقدند که موتور خودرو وقتی سرد است، بنزین روی دیواره سیلندرها تقطیر شده و به پایین سرازیر می‌شود و در نهایت خاصیت روان‌کاری روغن در درازمدت از بین می‌رود؛ درحالی‌که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰درجه زیر صفر هم تقطیر نخواهد شد.

  • نکته پنجم: تولید و استقبال یک‌جا کم شده

طبق مصوبه هیأت وزیران، قیمت سی‌ان‌جی از اول خرداد، نزدیک ۴۰تومان افزایش پیدا کرده. این کار با هدف توسعه صنعت سی‌ان‌جی صورت گرفته. هم‌اکنون ۲۵۰۰جایگاه سی‌ان‌جی فعال در کشور وجود داشته و ۱۲۰جایگاه هم تا پایان سال اضافه خواهد شد. گفته می‌شود که هم‌اکنون امکان جایگزینی بیش از ۴۰میلیون لیتر بنزین با سی‌ان‌جی در خودروها وجود دارد، اما تا به حال فقط ۲۱میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی جایگزین بنزین شده.

هم‌اکنون ۹۰درصد در تولید تجهیزات این حوزه خودکفا هستیم؛ با ۶کارخانه بزرگ مخزن‌سازی و ۴کارخانه بزرگ کمپرسورسازی. ضمن اینکه دولت هم برای تشویق شهروندان، وام ۵/۲میلیون تومانی درنظر گرفته که باید برای گرفتن آن، اول در سامانه https://www.irngv.ir/ ثبت‌نام کنید. در این سامانه، بابت گواهی سلامت خودروی گازسوز و نیز درخواست بازدید فنی هم می‌توانید اقدام کنید. با وجود چنین مواردی، به‌نظر می‌رسد جای نگرانی باقی نمی‌ماند. نکته بعدتر هم اینکه تولید این خودروهای دوگانه‌سوز از مبدأ کارخانه‌ها، به‌دلیل کاهش استقبال خریداران، افت داشته است. هم‌اکنون تولید این خودروها به کمتر از ۱۰۰هزار دستگاه هم رسیده؛ درحالی‌که در دهه گذشته حتی به بیش از نیم‌میلیون دستگاه هم رسیده بود. به واقع باید یک‌چهارم سبد خودروسازان را دوگانه‌سوزها تشکیل می‌دادند، که الان تنها یک‌دهم است.

کد خبر 445516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha