همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جداسازی نظام از مردم و تبدیل نظام به رژیم در باور مردم، یکی از توطئه‌های دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی است.

دكتر سيد سعيدرضا عاملي

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید سعیدرضا عاملی در دیدار با اعضای انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشجویی با بیان اینکه نباید در مقابل انتقادات سریعاً عکس‌العمل نشان دهیم، گفت: هیچ‌ کس منکر مشکلات نیست اما حرکت به سمت عدالت جزء اهداف اصلی نظام است.

دکتر عاملی ادامه داد: نباید از صدای دانشجو بترسیم و البته دانشجویان هم نباید سخنان را با عصبانیت و خشونت بیان کنند. در نقد هم باید تعامل سازنده داشته باشیم.  در تضاد همیشه حل منازعه هم وجود دارد و بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» با بن‌بست در هیچ زمینه‌ای مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه تشکل‌های علمی دانشجویی باید برای حل مشکلات مختلف کشور راهکار ارائه دهند، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، راهکارهای آینده‌نگرانه برای حل مشکلات ارائه شده است.  از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود به جای حل موردی مشکلات، راه حل سیستمی برای مشکلات ارائه دهند.  این سیستم می‌تواند با ارائه الگوریتم‌های هوشمند مسیرهای رفت و برگشت و پیش‌بینی موانع و حل مشکل، مسیرهای نوآورانه کارآمد جدید را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور قرار دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی مدل‌های استراتژیک و مدیریتی برای رفع مشکلات گفت: یکی از جدیدترین و موثرترین مدل‌های آینده‌نگرانانه، مدل پسانگر است که به‌دنبال فرآیندسازی معکوس مدل مطلوب است. ما تصویرمان را از آینده روشن کنیم و بعد ببینیم الزامات حقوقی، زیرساختی، اجرایی و ... برای رسیدن به آن هدف چیست.

وی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم ضمن نگاه به گذشته و امروز ۷ راهبرد برای آینده ترسیم کرده‌اند و در واقع با فرآیند کردن حرکت به سمت استقرار جامع اسلامی و تمدن نوین اسلامی، این ۷ راهبرد اساسی برای رسید به آن دو هدف مهم است.  در نگاه مقام معظم رهبری، امیدوار و امیدسازی و تحقق وضعیت مطلوب به عنوان یک نگرش بنیادین وجود پر رنگ دارد.

وی با اشاره به بیان صرف چالش‌ها و نقاط ضعف در کلام گروه‌های مختلف بدون توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، گفت: جامعه ما شدیداً از گفتگو پیرامون چالش رنج می‌برد که این روند موجب آسیب‌های روانی در جامعه شده است.  متخصصان و به ویژه دانشجویان با توجه به روحیه آزادگی باید برای رفع چالش‌ها تلاش کنند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: باید با توجه به فلسفه و چرایی انجمن‌های علمی که به نوعی ظرفیتی است برای حل علمی مسائل، نوآوری برای کاهش مسائل و دردهای اجتماعی و تسهیل زندگی مردم و اصلاح چالش‌ها و حل مشکلات جامعه، حرکت کرد.  

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی ظرفیت بسیار بزرگی است اما این ظرفیت به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی ظرفیت کنشگری خوبی دارند و این نقطه مشترک این انجمن‌ها با تشکل‌های سیاسی است که علاوه بر این، انجمن‌های علمی توانایی کنش اجتماعی و علمی هم دارند. همچنین از تشکل‌های علمی انتظار داریم در زمینه لزوم توجه به روند علمی کشور بیشتر حضور و تاثیرگذاری داشته باشند.

به گفته رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور،  یکی از ضعف‌ها در کشور عدم پرداخت به چرخه کامل کار است و کارهای ناقص، تمام نشده، پردازش نشده زیاد داریم. در هر کاری باید همه ابعاد کار را مورد توجه قرار دهیم. مثلا همین نظام پرداخت حقوق کشور، واقعا ناظر بر وضعیت واقعی شاغلین نیست. باید یک فرد بتواند با یک کار و شغل معاش خود را تأمین کند و اگر یک فرد دانشگاهی مجبور به کار در چند جا شود، کیفیت کار او کاهش پیدا می‌کند و در نهایت حقوقی را که ما در یک فیش باید پرداخت کنیم او با چند کار ناقص دریافت می‌کند.

وی افزود: در برخی موارد آنچنان دیوان‌سالاری در فضای دانشگاه گسترش یافته که موجب تمام شدن توانایی فرد می‌شود. باید اعتماد را جایگزین فرآیندهای پیچیده دیوانسالاری کنیم.

  • منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر 445319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha