سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

شیرین شفیعی-  اصفهان- خبرنگار: چهار فصل گرانی میوه گذشت و سرانجام نوبت به فروکش کردن تب قیمت‌ها در بازار میوه رسید اما با این‌که فراوانی محصول در میادین میوه و تره‌بار، نوید ارزانی قیمت میوه و سبزی را می‌دهد.

تفاوت قیمت‌ میوه؛ ‌از باغ تا مغازه

خرده‌فروشان اصفهان همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و بسته به محل و منطقه کسب و کارشان، گاهی قیمت‌ها را تا سه چهار برابر نرخ مجاز خرده‌فروشی بالا می‌برند. بهار پارسال بود که سرمازدگی و کم‌آبی داستان دنباله‌دار کاهش تولید و گرانی میوه و سبزی را کلید زد، ماجرایی که در فصل‌های بعدی تکرار شد و در آستانه عید نوروز به اوج رسید و تا یکی‌دوماه نخست امسال نیز ادامه یافت اما سرانجام بارش‌های بهاری کار خودش را کرد و قیمت‌های نجومی که سبد خرید مصرف‌کنندگان را روز به روز کوچک‌تر می‌کرد، با از راه رسیدن میوه‌های آبدار و رنگارنگ تابستانی در سراشیبی کاهش قرار گرفت. این روزها گشت و گذاری در بازار میوه و سبزی نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان آرام آرام به مغازه‌ها برگشته‌اند و برای خرید میوه‌هایی مانند زردآلو، خیار بوته‌ای اصفهانی، هندوانه، خربزه و گرمک، صف می‌کشند. از آناناس ۲۰۰ هزار تومانی و چاقاله و آلوچه ۴۰ هزار تومانی خبری نیست اما هنوز هم قیمت هر کیلو آناناس، موز، آلبالو، انبه، انگور، هلو و توت فرنگی، از مرز پانزده هزار تومان پایین نیامده است.

  • کاهش قیمت میوه با گرمای هوا

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان نیز از کاهش روزانه و هفتگی قیمت میوه‌های تابستانه به دلیل گرمای هوا خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت میوه فصل به فصل و منطقه به منطقه متفاوت است، البته نرخ میوه در اصفهان و شهرهای دیگر به‌صورت روزانه مشخص می‌شود.
«نوروزعلی اسماعیلی» با تاکید بر این‌که کمبود میوه در بازار نداریم، یادآور می‌شود: در حال حاضر هر کیلو سیب زمینی در سطح عرضه بین ۶۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان و پیاز بین ۳۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان فروخته می‌شود که دلیل گرانی سیب زمینی، تغییرات آب و هوا و جاری شدن سیل در نوروز امسال بوده است. او قیمت هر کیلو هندوانه را ۲ هزار تومان، گرمک و ملون را ۳ هزار تومان و خربزه را بین ۲ تا ۴ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: همچنین در بازار خرده فروشی اصفهان، قیمت هر کیلو زردآلو بین ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان، هلو بین ۱۲ تا ۵۰۰۰ تومان، توت فرنگی بین ۲۵ تا ۱۲ هزار تومان، گیلاس بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و آلوچه بین ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.

  • تفاوت معنادار قیمت‌ها

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به توزیع میوه با قیمت مناسب در بازارهای کوثر شهرداری اصفهان، به همشهری می‌گوید: قیمت‌های اعلام شده در این بازارها ۵ تا ۳۰ درصد نسبت به واحدهای خرده فروشی در شهر ارزان‌تر است. «محمد مجیری» که گرانی اقلام مصرفی را باعث به‌هم خوردن توازن در بازار عرضه و تقاضای آنها می‌داند، می‌افزاید: میوه یکی از اقلام پرمصرف در سبد خانوار است که قیمت بالای آن در واحدهای خرده‌فروشی شهر اصفهان محسوس است و این تفاوت قیمت از محله‌ای به محله دیگر و از منطقه‌ای به منطقه دیگر شهر، مردم را گلایه‌مند می‌کند.

او با انتقاد از تفاوت معنادار قیمت میوه از باغ تا میدان مرکزی میوه و مغازه‌های خرده‌فروشی شهر، می‌گوید: باید نظام توزیع را اصلاح کنیم و بتوانیم با قیمت مناسب‌تری میوه و سبزی را به دست مصرف‌کننده برسانیم، یکی از راهکارهای موثر برای رسیدن به این هدف آن است که سود عمده‌فروش و خرده‌فروشان مشخص شود و نهادهایی مانند اتاق اصناف و تعزیرات، نظارت‌ها را افزایش دهند تا قیمت خرده فروشی نیز تحت کنترل درآید.

  • اختلاف ۴ برابری قیمت در محله‌های متفاوت

مجیری می‌افزاید: همین دیروز بود که قیمت یک نوع میوه را در بازار خرده‌فروشی سپاهان شهر با یکی دیگر از مناطق اصفهان مقایسه کردم و متوجه اختلاف ۴ برابری قیمت شدم، این‌ها مباحثی است که قابل توجیه نیستند و باید بتوانیم با روش‌های مختلف از جمله صدور فاکتور الکترونیک و رصد کالا در زنجیره توزیع از باغدار تا میدان خرده‌فروشی، همه را دنبال کنیم تا احتمال گران‌فروشی به کمترین اندازه برسد.

او از ورود روزانه ۱۰ هزار تن میوه، سبزی و صیفی به میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: بیشتر این بارها به صورت حق‌العمل‌کاری به فروش می‌رسد، سپس این حجم از میوه وارد مغازه‌های خرده فروشی شهر می‌شود و معتقدیم که در این بخش باید نظارت‌های دقیق‌تر و جدی‌تری انجام شود تا تفاوت قیمت در مناطق مختلف و محله‌های بالا و پایین شهر تا این اندازه محسوس نباشد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت بازرسان این سازمان و حضور آنها پیش از طلوع آفتاب در میدان میوه و تره‌بار، می‌گوید: این بازرسان قیمت بارها را برآورد و با اضافه کردن سود عادلانه خرده‌فروشی، محصولات مناسبی را برای عرضه در بازارهای روز شهر انتخاب می‌کنند در نتیجه قیمت محصولات بازارهای کوثر نسبت به مغازه‌های شهر بسیار پایین‌تر است و این تفاوت به چشم مشتریان نیز می‌آید، به علاوه دست‌چین کردن میوه در بازارهای کوثر برای شهروندان مجاز است و به‌جز محصولات فصل که در برابر جابه‌جایی با دست آسیب‌پذیرند، شهروندان می‌توانند بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها را دست‌چین کنند که این موضوع، رضایت مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است.

کد خبر 444604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha