شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: زردالو،‌ میوه‌ای خوشمزه و شیرین است و خوردن یک عدد از آن، قبل از غذا کمک خوبی به هضم غذاست.

زردالو میوه‌ای است هسته‌دار که درون هسته آن مغز وجود دارد.

این میوه شبیه به هلو است ولی از هلو کمی کوچکتر است و رنگ آن از زرد طلایی تا نارنجی نوسان دارد.

این میوه تا زمانی که کال و نارس است دارای طعم ترش است و هر چه بیشتر می‌رسد، طعم آن شیرین‌تر می‌شود و خاصیت اسیدی بودنش را از دست می‌دهد و مقدار ویتامین A در آن افزایش می‌یابد.

ارزش غذایی:

زردالو از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این میوه دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است که راحت هضم می‌شوند و دارای ویتامین‌های A  ، C ، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین(B3) می‌باشد.

زردالو منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم،‌ فسفر، آهن، گوگرد، منگنز کبالت و بروم نیز هست.[نکته بهداشتی روز: اهمیت کلسیم]

این میوه به صورت خشک شده نیز استفاده می‌شود که در این حالت مقدار کالری موجود در آن چند برابر افزایش پیدا می‌کند.[از کودکان کالری را دریغ نکنید]

وجود بتاکاروتن و لیکوپن در این میوه طلایی، از اکسیده شدن کلسترول LDL  خون جلوگیری می‌کند که این مورد به نوبه خود، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.[کلسترول خوب برای کمک به حافظه در سنین بالا مفید است]

هسته زردالو نیز مانند دیگر مغزها، دارای پروتئین و چربی بالایی است.

هسته این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین B17 است که لاتریل نیز نامیده می‌شود که مصرف روزانه آن، برای پیشگیری و معالجه انواع سرطان توصیه می‌شود.

فواید سلامتی:

سالیان سال است که  از میوه،‌ بخش درونی هسته و گل‌های زردالو به عنوان دارو برای درمان بسیاری از یبماری‌ها استفاده می‌شود.

رفع کم خونی: زردالو،‌ به علت داشتن مقدار فراوان آهن ، می‌تواند ماده غذایی بسیار خوب برای افرادی باشد که دارای فقر آهن هستند.

مصرف زیاد این میوه، تولید هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد و استفاده از آن به خصوص برای خانم‌هایی که یک دوره سنگین قاعدگی را پشت سر گذاشته‌اند، توصیه می‌شود.

رفع یبوست: سلولز و پکتین موجود در این میوه، ‌مسهل و ملین است و می‌تواند برای درمان یبوست مفید باشد.[نکته بهداشتی روز: یبوست در کودکان]

هضم غذا: خوردن یک زردالو قبل از غذا به هضم غذا کمک خوبی می‌کند.

تقویت دید: وجود مقدار زیاد ویتامین A در این میوه، به خصوص در خشک آن باعث تقویت دید شده و کمبود آن در بدن ممکن است به ضعف بینایی و شبکوری منجر شود.

کاهش تب: ترکیب این میوه با عسل و آب معدنی و نوشیدن آن موجب می‌شود تب کاهش پیدا کرده و درمان شود.

درمان مشکلات پوستی: آب این میوه برای درمان برخی مشکلات پوستی از قبیل آگزما، آفتاب سوختگی و حساسیت به کار می‌رود.

توجه: مصرف زیاد این میوه به خاطر داشتن مقدار کمی اگزالات، برای کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند و کلیه آن‌ها سنگ ساز است، توصیه نمی‌شود.

http://www.juicing-for-health.com/apricot.html

کد خبر 106320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز