سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک میلیاردر فرانسوی با هزینه کردن ۳.۷ میلیارد دلار حراج‌خانه ۲۷۵ ساله ساثبیز را خرید و به حدود سه دهه انتظار آن در بازار سرمایه برای یافتن مالک تازه پایان داد.

حراج خانه ساثبيز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پاتریک درای که مجموعه‌دار هنری و در عین حال از فعالان بازار ارتباطات و رسانه و فناوری اطلاعات است، از این پس مالک یکی از معتبرترین حراجی‌های آثار هنری و رقیب حراج‌خانه کریستیز است. دفتر مرکزی شرکت ساثبیز در نیویورک قرار دارد و رقم ۳.۷ میلیارد دلاری که میلیاردر فرانسوی برای خریدن سهام پرداخت، ۶۰ درصد بیش از آخرین ارزش سهام آن در روز جمعه در بازار وال‌استریت بود.

ساثبیز امسال ۲۷۵ سالگی خود را جشن گرفت و البته برای انتقال قطعی سهام آن به آقای درای، تایید سهامداران و نهادهای ناظر هم ضروری است. هر چند به نظر می‌رسد این تاجر میلیاردر دوستدار هنر بتواند مدیریت خود را از سه ماه چهارم امسال بر ساثبیز آغاز کند. درای ۵۵ ساله در سوئیس زندگی می‌کند و از اینکه پیشنهادش از سوی مدیران و سهامداران عمده حراج‌خانه قدیمی با استقبال مواجه شده، بسیار خوشحال است.

ارزش دارایی‌های آقای درای بر اساس آخرین گزارش نشریه معتبر فوربس بیش از ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود و او عمده این سرمایه را از فعالیت در صنایع ارتباطی و رسانه به دست آورده است. ساثبیز از ۱۹۸۸ وارد بورس اوراق بهادار نیویورک شد اما پیشینه ۲۷۵ ساله آن نزدیک به ۵۰ سال بیشتر از زمان به وجود آمدن وال‌استریت در مرکز تجارت و اقتصاد جهان در یکی از مهم‌ترین شهرهای آمریکا و جهان است.

ساموئل بیکر که در حوزه خرید و فروش نسخه‌های نایاب کتاب‌های قدیمی فعال بود، در ۱۷۴۴ شرکت ساثبیز را در لندن بنیان نهاد و نخستین حراجی آن به ارزش ۸۲۶ پوند مربوط به صدها نسخه کتاب قدیمی و نایاب در کتابخانه سر جان استنلی بود. ساثبیز تا اوایل قرن ۲۰ وارد حوزه هنرهای تجسمی نشده بود و سال ۱۹۶۵ با ورود به نیویورک، کارهای خود را گسترش داد.

هر چند کارشناسان هنوز هم کریستیز را بزرگ‌ترین و معتبرترین حراج‌خانه آثار هنری در دنیا می‌دانند اما ساثبیز هم در سال‌های اخیر برخی آثار مهم را به فروش رسانده است. از جمله کارهایی گران که در این حراج‌خانه چکش خورده‌اند می‌توان به نسخه‌ای از تابلوی «جیغ» ادوارد مونش به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در ۲۰۱۲ اشاره کرد.

کد خبر 444525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha