مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

محمد سرابی: نیروی انتظامی با طرح حیات شبانه تهران مخالف است و دلیل آن را مشکلاتی برای تامین امنیت شهر در این شرایط بیان می‌کند.

حيات شبانه تهران

مخالفت پلیس قبلا هم بیان شده بود اما این‌بار یک مقام ارشد انتظامی به‌صراحت از این طرح انتقاد کرد. جانشین فرمانده ناجا در این‌باره می‌گوید: ‌ماه رمضان، ‌ماه ویژه‌ و مناجات شبانه مورد تأکید دین ما است، در روزهای غیر از آن برای چه موضوعی این طرح را ادامه دهیم؛ حیات شبانه را قبول نداریم، این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و زیر بار آن نخواهیم رفت.

سردار ایوب سلیمانی درباره فعالیت اصناف درماه رمضان اظهار می‌کند: در تمام شب‌های‌ماه رمضان، نیروهای پلیس در همه معابر حضور یافته و وظیفه تأمین نظم، امنیت و آرامش مردم را برعهده داشتند. در شب‌های ‌ماه رمضان، شلوغی خیابان‌ها تا سحر تفاوت چندانی با معابر در طول روز نداشت. ما در طول‌ماه رمضان می‌توانیم پاسخگوی نظم و امنیت باشیم اما در کل سال این ظرفیت برای برقراری نظم و امنیت وجود ندارد.

او می‌افزاید: برای اینکه پاسخگوی نظم و امنیت باشیم نمی‌توانیم مجموعه نیروهای ناجا را در طول سال، هر روز در آماده‌باش نگه داریم و از سوی دیگر نمی‌توانیم به مردم بگوییم در نیمه‌های شب در خیابان‌ها حضور داشته باشند اما نظم و امنیت آنها به ما ربطی ندارد؛ به‌خصوص در نیمه‌های شب که اراذل و اوباش، سارقان و مجرمان تلاش می‌کنند اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.

  • طرح اعلام شده

طرح حیات شبانه تهران بعد از اعلام در رسانه‌ها مورد استقبال کسانی قرار گرفت که اجرای آن را برای افزایش تحرک شهر مؤثر می‌دانستند و مزایای مختلفی از کاهش ترافیک روزانه در برخی نقاط تا پویایی اقتصادی اصناف و مراکز تفریحی را برای آن ذکر می‌کردند اما جانشین فرمانده ناجا با طرح این سؤال‌ها که «طرح حیات شبانه، در کجا، چه وسعت،

حجم و یا میزان نیرو، اجرا شود و پلیس قرار است محافظ چه کسانی باشد؟ » می‌گوید: علاوه بر اینکه طرح مزبور نامفهوم است، نقش و جایگاه آن را نمی‌دانیم و اینکه قرار است در چه گستره‌ای اجرا شود تا برای آن جایگاهی تعریف کنیم.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اظهارنظرهای مطرح‌شده درباره این طرح، بیان می‌کند: برخی عنوان می‌کنند که مشکلات مربوط به آن را مرتفع کرده‌اند و عده‌ای دیگر آن را نفی می‌کنند؛ درحالی‌که اگر شما هوشمندانه هدف‌گذاری کرده بودید که در ۵۰نقطه از سطح شهر این طرح اجرا شود چرا یکباره تعداد آن را به ۵نقطه تقلیل دادید؛ علت این تغییر برچه‌اساس و استدلالی صورت گرفته؟

سلیمانی می‌گوید: نیروی انتظامی وظیفه دارد تا زمینه آرامش، امنیت، شادی، نشاط و کسب‌وکار مردم را مهیا کند اما باید بداند در چه محیط و فضایی و برای چه موضوع و در چه بازه زمانی و با چه حجمی از کاربری و... این کار انجام شود که این نیازمند برنامه‌ریزی برای مجموعه‌ای است که داعیه‌دار نظم و امنیت مردم و جامعه است.

  • موافقان در شورا

از سوی دیگر رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح حیات شبانه می‌گوید: پایتخت شهری نیست که تنها روزها حیات داشته باشد بلکه شب‌های آن نیز می‌بایست مورد توجه قرار گیرد چرا که این موضوع ضروری و غیرقابل کتمان است.

محمد جواد حق شناس اظهار می‌کند: اجرای طرح حیات شبانه در پایتخت مستلزم ضروریات و پیش فرض‌هایی ازجمله تأمین امنیت و انتظامات است که در این زمینه یکسری نهادها انتظار دارند آن موارد لحاظ شود تا همکاری کنند.

پیش از این زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اعلام مخالفت نیروی انتظامی گفته بود که: تعجب می‌کنم پلیس می‌گوید طرح حیات شبانه پیوست انتظامی ندارد؛

شهرداری تهران یگان حفاظت دارد که کارکرد آن این است که رابطه ما را با نیروی انتظامی بررسی می‌کند و پیش از اینکه طرح هم بررسی شود، چندین جلسه با سردار یعقوبی و یگان حفاظت شهرداری تهران داشتیم و طرح بررسی شد. حتی مسئولان پلیس گفتند که طرح چگونه باید اجرا شود؛ پلیس حتی زودتر از ما تحقیق و پژوهش کرد، آنها نظراتشان را بیان کرده‌اند و نظرات آنها را اعمال کردیم.

کد خبر 443949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha