جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «سنتوری» آخرین ساخته داریوش مهرجویی هم در دام قاچاقچیان سی دی افتاد و حالا چند روزی است که در هر گوشه و کنار شهر، به‌صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد.

این فیلم که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته سیمرغ تماشاگران را گرفت، قرار بود تابستانی که گذشت به روی پرده سینماها برود ولی باوجود آماده سازی موارد تبلیغی فیلم، به‌طور ناگهانی از برنامه اکران خارج شد.

حذف صدای محسن چاوشی که ترانه‌های فیلم را خوانده بود هم کمکی به اکران عمومی فیلم نکرد و ظاهراً تهیه کننده، دلسرد از اکران داخلی، آن را آبان ماه به هشتمین جشنواره فیلمکس توکیو برد.

در همین ایام هم فیلم در دوبی روی اکران رفت ولی بنا به درخواست تهیه‌کننده فیلم برچیده شد شاید هنوز آن موقع اندک امیدی به اکران داخلی می‌رفت اما چندی پیش سنتوری به آمریکا رفت و اکنون نیز در تورنتوی کانادا در حال پخش است.

بنا به خبر مهر، سی دی‌های غیرمجاز فیلم سنتوری که به بازار راه پیدا کرده کیفیتی خوب و زیرنویس انگلیسی دارد و نسخه‌ای کامل‌تر نسبت به نسخه‌ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. از جمله چند ترانه و سکانس‌های رویارویی علی (بهرام رادان) با مادرش (رویا تیموریان) که یک زن مذهبی است، بخش‌های کامل‌کننده فیلم هستند.

فرامرز فرازمند، تهیه‌کننده فیلم از دوستداران سینمای مهرجویی خواست این سی دی‌ها را خریداری نکنند.

وی به ایسنا گفت: بالاخره نظرتنگان سینما به آرزوی خود رسیدند و خوشحال شدند که سنتوری جزء پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار نگیرد.

علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در پی عرضه‌ نسخه‌ قاچاق این فیلم گفت: وقتی فیلمی همچون سنتوری در جشنواره‌ فیلم فجر به‌نمایش عمومی درمی‌آید و پس از آن به دلایلی اکران عمومی نمی‌شود، پهن شدن سایه شوم قاچاق بر این فیلم کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خسارت وارده را هم باید مسئولان جشنواره و مدیران سینمایی برعهده بگیرند و از نظر حقوق معنوی وقتی گروهی دارای مجوز قانونی هستند، عاقلانه‌تر این است که فیلم‌شان به شکل قانونی به نمایش دربیاید تا مخاطب و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد، شکل قانومند داشته باشد.

علیرضا شجاع‌نوری نیز گفت: یک مدت شنیده بودیم که سی‌دی غیرمجاز فیلم‌ها جمع‌آوری شده و از این موضوع دلگرم شده بودیم اما با عرضه غیرمجاز سنتوری پاهایمان سست شد. فکر نمی‌کنم پیدا کردن سرنخ این ماجرا کار سختی باشد چون اداره آگاهی ما قدرت بالایی دارد، بنابراین نمی‌توانم باور کنم که نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. چون مطمئن هستم جلوگیری از این اتفاق برای نیروی انتظامی بحث ساعت‌ها ست، نه بحث روزها.

کد خبر 44353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز