مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: سال‌هاست از فرش گیلان صحبت می‌شود ولی هنوز برای حمایت از آن فکری اساسی نشده است.

رونق فرشبافی در گیلان

فرشبافی یا قالیبافی هنر اصیل ایرانی است که بیشتر در شهرهای مرکزی کشور همچون کاشان، یزد، کرمان و... سابقه دارد. فرشبافان ایرانی گره‌های قالی را رج می‌زنند و فرشی زیبا خلق می‌کنند؛ محصولی که صادرات خوبی از دیرباز داشته است. با این وجود فرش گیلان هنوز نتوانسته چنان که باید رونق بگیرد و عمده فعالیت‌ها در زمینه تولید تابلوفرش است.  در این زمینه بارها استاندار گیلان تاکید کرده فرشبافان گیلانی مورد حمایت قرار بگیرند. ‌

با این حال باید بررسی کرد علل موفق نبودن صنعت فرش در گیلان چیست؛ صنعتی که می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، رونق صادرات را هم رقم بزند. «رضا باقری» که یک کارگاه فرشبافی در بخش سنگر دارد و ۵ نفر در کارگاهش کار می‌کنند به همشهری گفت: گاهی وام‌هایی گرفته‌ایم که کم‌بهره بوده، اما مهم‌ترین مشکل ما بیمه و تهیه مواد اولیه است. وی با بیان این‌که با وجود سختی‌ها ۱۰ سال است که فعالیت دارم ادامه داد: برخی با این‌که آموزش ندیده‌اند اقدام به این کار می‌کنند که به اعتبار فرش گیلان صدمه می‌زند. کاش مسئولان ما را حمایت می‌کردند تا یک برند خاص برای گیلان داشته باشیم. به گفته باقری، اگر به فرش گیلان بها داده شود بهترین فرش است و حتی می‌توانیم آن را صادر کنیم.  

  • بازار از تابلوفرش اشباع است

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بافندگان فرش خبر داد و گفت: در راستای حمایت‌ کارگروه اشتغال استان از فرش دستباف از محل اعتبارات سال ۱۳۹۷ به ۵۱۳ طرح پشتیبان و مشاغل خانگی فرش دستباف، مبلغ ۳۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره پرداخت شد. «فرهاد دلق‌پوش» خروج از تولید تابلوفرش به‌ویژه تابلوفرش‌های بی‌کیفیت را استراتژی حوزه فرش گیلان دانست و اظهار کرد: روی آوردن به تولید قالیچه و قالی، حمایت از تولید، کارآفرینی، سرمایه و ثبات اشتغال موجود و ایجاد اشتغال از مهم‌ترین اهداف پرداخت تسهیلات است.

وی با اشاره به نقش صنعت فرش و تاثیر آن بر اشتغال‌زایی در کشور افزود: هم‌اکنون در گیلان ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر زیر نظر کارگاه‌های صنعتی، خانگی و... در ۵۸ کارگاه فعالیت می‌کنند که باید این فضاها با حمایت‌های مالی گسترش پیدا کنند. دلق‌پوش به تبدیل گیلان به کارگاه تولید انواع فرش ابریشمی دستباف تاکید و عنوان کرد: فرش دستباف، صنعت، هنر و هویت ملی ماست و گیلان با دارا بودن ظرفیت‌های لازم و در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌تواند به کارگاه تولید فرش ابریشمی دستباف تبدیل شود.  

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای قالیبافی در گیلان گفت: بیش از ۱۳ هزار نیروی کار ماهر و بااستعداد در زمینه فرشبافی را می‌توان دلیل این ادعا برشمرد که گیلان آینده درخشانی در تولید فرش دستباف خواهد داشت. این مسئول ادامه داد: وام قالیبافی کم‌بهره ۴ درصدی و قرض‌الحسنه که به صورت متمرکز و زیر نظر اداره فرش به قالیبافان مستقل در بخش خانگی و کارگاه‌های قالیبافی پرداخت می‌شود، برای تامین مواد اولیه با توجه نوسانات بازار ارز بسیار مفید خواهد بود.

  • لزوم حل مشکل بیمه قالیبافان

 رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان هم اظهار کرد: گیلان خاستگاه ابریشم است و می‌تواند قطب تولید فرش‌های ابریشمی کشور باشد. «مجتبی مهری» با تاکید بر این‌که با وجود تحریم‌ها باید نگاه حمایتی به فرش دستباف بیشتر شود تا در آسیب نبیند، گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه ممکن است بافندگان نتوانند روی پای خودشان بایستند بنابراین ارائه تسهیلات کم‌بهره می‌تواند راهکاری موثر برای حل مشکلات پیش رو باشد.

وی با بیان این‌که فرش‌های گیلان برند خاصی ندارند، افزود: فرش‌های گیلان به استان‌های آذربایجان شرقی، قم و تهران فرستاده و از آنجا به کشورهای حاشیه دریای خزر، اروپایی و چین صادر می‌شوند. در حال حاضر مهم‌ترین مشکل فرشبافان چگونگی تهیه مواد اولیه است. مهری با اشاره به این‌که گیلان دارای ۱۳هزار و ۳۹۶ بافنده است و سالانه ۵۱هزار مترمربع فرش و تابلوفرش در استان بافته می‌شود، تصریح کرد: با افزایش چشمگیر تعداد بافندگان فرش در استان مواجه نیستیم. دلیل آن بیمه‌ است. تا زمانی که مشکل بیمه قالیبافان حل نشود، تعداد بافندگان فرش افزایش نخواهد یافت. این مسئول گفت: بیمه عاملی برای تشویق نسل جوان به سمت فرشبافی است و حل این مشکل در کشور تعداد بافندگان را افزایش خواهد داد.

کد خبر 443442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha