یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: روایت‌ها و داستان‌ها درباره ابرقهرمان‌ها بیش از ۷۵سال است که به بخشی از فرهنگ عامه مردم تبدیل شده است.

سينما

ابر قهرمان‌ها اما نه فقط از طریق نوشتار و تصاویر چاپی که با اقتباس‌هایی که از طریق رسانه‌ها انجام گرفته نیز به مردم معرفی شده‌اند. اما پس از کتاب‌های کمیک پرده بزرگ سینما قطعا مردمی‌ترین مقصد داستان‌های ابر قهرمانی بوده است. طی چهار دهه اخیر فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی بر پرده بزرگ نمایش داده شدند. اما در زمانه‌ای که ما در آن به سر می‌بریم فیلم‌های ابرقهرمانی در اوج دوران محبوبیت خود میان مخاطبان سینما قرار دارند.

همین امر سبب شده تا بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که در زمینه انتشار اخبار فرهنگی متمرکز هستند بخش مهمی از اخبار خود را به فیلم‌های ابرقهرمانی اختصاص دهند. سایت سینما بلند، شوالیه تاریکی، انتقام‌جویان: پایان بازی، کاپیتان مارول: سرباز زمستان، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت، انتقام‌جویان، مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی، ددپول، شگفت‌انگیزها، پلنگ سیاه و زن شگفت‌انگیز را به‌عنوان ۱۰فیلم برتر ژانر ابر قهرمانی در قرن بیست و یکم معرفی کرده است. در این مطلب ۵فیلم از این فهرست را به‌صورت خلاصه بررسی می‌کنیم.

  • شوالیه تاریکی

کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۵دوباره فیلم بتمن را احیا کرد و بر پرده بزرگ سینما نمایش داد، اما این خود فیلم بتمن نبود که سر و صدا به پا کرد بلکه قسمت بعدی این فیلم با عنوان شوالیه تاریکی ساخته شده در سال ۲۰۰۸بود که توفان به پا کرد. تا به امروز شوالیه سیاه به‌عنوان نمونه‌ای از دنباله فیلم‌ها محسوب می‌شود که توانسته بیش از فیلم اصلی به موفقیت دست پیدا کند. این فیلم با الهام از داستان‌هایی نظیر کشتن جوک و هالووین طولانی ساخته شده است.

این فیلم دنباله داستان بتمن و درباره نبرد وی با جوکر است. در شوالیه تاریکی هیث لجر بازیگر فقید استرالیایی در نقش جوکر و کریستین بیل در نقش بتمن ظاهر شده است. هیث لجر در این فیلم بازی خیره‌کننده‌ای از خود ارائه داد که باعث شد پس از مرگش در مراسم اسکار ۲۰۰۸جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد به‌خاطر ایفای نقش در فیلم شوالیه تاریکی برایش درنظر گرفته شود. فیلم شوالیه تاریکی در سال ۲۰۰۸یک میلیارد دلار فروش جهانی داشت و پرفروش‌ترین فیلم آن سال لقب گرفت.

این فیلم همچنین سی‌ونهمین فیلم پرفروش‌ تاریخ سینماست. این فیلم در رزرو اول اکران خود در آمریکا ۱۵۸میلیون دلار فروش کرد و توانست این رکورد را به مدت ۳سال برای خود حفظ کند. این فیلم نامزد دریافت ۸جایزه اسکار شد و در نهایت توانست جایزه اسکار در رشته بهترین تدوین صدا و رشته بهترین بازیگر مکمل مرد را به‌خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۱۶نیز جزو ۳۳فیلم برتر قرن بیست و یکم با رأی ۱۱۷منتقد از سراسر دنیا قرار گرفت.

  • انتقام‌جویان: پایان بازی

این فیلم با ۲.۷میلیارد دلار فروش در سراسر دنیا القاب پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۹، نخستین فیلم پرفروش‌ ابرقهرمانی تاریخ سینما و دومین فیلم پرفروش‌  تاریخ سینما را به‌خود اختصاص داده است.   انتقام‌جویان: پایان بازی فیلمی است در ژانر ابرقهرمانی که بر مبنای داستانی با همین نام از استن لی و جک کربی ساخته شده، فیلمنامه آن نیز توسط کریستوفر مارکوس و استیفن مک فیلی نوشته شده است. برادران آنتونی و جو روسو نیز این فیلم را کارگردانی کرده‌اند. انتقام‌جویان: بازی پایانی توسط استودیوهای فیلم‌سازی‌ مارول تولید شده و توسط کمپانی فیلم‌سازی‌ والت دیزنی توزیع خواهد شد. این فیلم در ۲۶آوریل ۲۰۱۹به‌صورت ‌ای مکس و سه‌بعدی اکران شده است.

  • کاپیتان مارول: سرباز زمستانی

کاپیتان مارول: سرباز زمستانی فیلمی دیگر از برادران روسو (آنتونی روسو و جو روسو) در ژانر ابرقهرمانی است. این دو برادر در کاپیتان مارول: سرباز زمستانی موفق شده‌اند فیلم ترسناک سیاسی جذابی را به مخاطب ارائه کنند که همزمان هم ذهن را درگیر می‌کند و هم ضربان قلب را بالا می‌برد. در این فیلم کریس اوانر توانسته با بازی خود کاپیتان مارول را به‌عنوان اسطوره ابرقهرمانی پرده نقره‌ای سینما معرفی کنند. داستان این فیلم برگرفته از یکی از شخصیت‌های کمیک مارول است. این فیلم در آوریل ۲۰۱۴توسط والت دیزنی به بازار عرضه شده است. این فیلم با فروش ۷۱۴میلیون دلاری در دنیا هفتمین فیلم پرفروش‌ گیشه سال ۲۰۱۴بوده است. کاپیتان مارول: سرباز زمستانی همچنین در بخش بهترین جلوه‌های ویژه نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

  • مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی

مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی محصول کارتونی – رایانه‌ای در ژانر ابرقهرمانی اثر باب پریشتی است که با اقتباس از شخصیت مایلز مورالس / مرد عنکبوتی توسط کلمبیا پیکچرز ساخته شده است. مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی در ۱۴دسامبر سال ۲۰۱۸توسط سونی پیکچرز به بازار عرضه شد. در این فیلم شامیک مور، جیک جانسون، هایلی استینفیلد و ماهر شالا علی ازجمله بازیگران اصلی این فیلم کارتونی – رایانه‌ای بودند.

این فیلم که با بودجه‌ای معادل ۹۰میلیون دلار ساخته شده بود ۳۷۵میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کرد. منتقدان این فیلم را به‌دلیل شیوه پرداخت کارتونی، شخصیت‌ها، داستان، صداپیشگی و طنز آن ستوده‌اند. این فیلم جوایز متعددی را در سال ۲۰۱۹از آن خود کرد. ازجمله در بخش بهترین فیلم کارتونی برنده جایزه اسکار، جایزه آنی و جایزه گلدن گلوب شد. پس از فیلم رانگو(۲۰۱۱) نخستین فیلم کارتونی بود که توسط دیزنی / پیکسار ساخته نشده و توانسته بود جایزه اسکار بهترین فیلم کارتونی را به ‌خود اختصاص دهد.

  • دد پول

فیلم ددپول اثر تیم میلر نیز ازجمله بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی محصول سده بیست و یکم محسوب می‌شود. منتقدان این فیلم را به‌خاطر بازی ریان رینولدز، سبک فیلمسازی و وفاداری به آثار کمیک و صحنه‌ای اکشن مهیجش ستوده‌اند. ددپول در ۱۲فوریه اکران شد. این فیلم توسط کمپانی فاکس قرن بیستم توزیع شده است.

این فیلم علاوه بر نگاه مثبت منتقدان به یک موفقیت تجاری کم‌نظیری نیز دست یافت. هزینه تولید این فیلم ۵۸میلیون دلار بوده و در نهایت ۷۸۳میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کرده است. این فیلم هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶بود. فیلم ددپول دو جایزه انجمن منتقدان آمریکا را دریافت کرد و در دو رشته نیز نامزد گلدن گلوب شد. ریان رینولدز، مورنا باکارینو و  اد اسکرین بازیگران اصلی این فیلم بودند. ددپول۲ به‌عنوان دنباله این فیلم نیز در ۱۸مه ۲۰۱۸اکران شد.

کد خبر 443286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha