جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

محمود مولایی: در اینجا یک نکته وجود دارد؛ خاویر کلمنته با فدراسیون فوتبال قرارداد بسته است و فسخ قرارداد سرمربی تیم ملی مترادف است با خسارتی که فدراسیون فوتبال بپردازد

با این وجود، اختلاف فدراسیون با این مربی همچنان پابرجاست و خبرهای این روزها موضوع سر مربیگری تیم ملی تقریبا جهانی شده است.

به نوشته ایسنا، اکثر روزنامه‌های اماراتی به این موضوع پرداخته و تحلیل‌هایی نیز از این موضوع در تقویت روحیه تیم ملی و بازیکنان ملی پوش خود انجام داده‌اند. در حالی که در این تحلیل‌ها می‌شود رگه‌ای از خوشحالی را در نقد این رسانه‌ها دید که این امر را برای فوتبال ایران نوعی مشکل بزرگ قلمداد کرده‌اند.
سایت گل نیز با آگاهی به این موضوع که کلمنته سرمربی تیم ملی است، نوشته است: «او انتخاب خوبی برای تیم ملی ایران است که می‌خواهد به جام جهانی ۲۰۱۰ راه پیدا کند و شاید حتی این تیم را به صعود به دور دوم مسابقات جام جهانی در آفریقای جنوبی و پاک کردن خاطرات تلخ جام جهانی ۲۰۰۶ امیدوار کند. با توجه‌به شش ماه زمانی که مسئولان فوتبال ایران برای انتخاب یک سرمربی جدید برای تیم ملی تلف کردند اکنون این سئوال باقی می‌ماند که‌ تا کی این مربی موفق اسپانیایی به گرمی مورد استقبال مسئولان فوتبال و رسانه‌های ایران قرار خواهد گرفت؟» موضوع اصلی تیم ملی اما همانی است که در ابتدای گزارش آمده است. یعنی مشکلی که در قرارداد سرمربی تیم ملی وجود دارد و سبب چنین مسائلی شده است.

به همین دلیل و در مصاحبه‌های اخیر کلمنته با رسانه‌های خارجی یک مشکل را می‌توان دریافت: «ایرانی‌ها شرایطم را قبول نکنند، برمی‌گردم.» در حالی که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران مطالب چاپ شده در حداقل شش روزنامه رسمی اسپانیا، رویترز، خبرگزاری فرانسه، فاکس نیوز و... را از قول کلمنته کذب و شایعه می‌دانند، روزنامه آس اسپانیا از SMS اختصاصی کلمنته برای این واحد خبری پرده برداشت. این روزنامه در گزارشی نوشت: وقتی صحت ادعای مقامات ایرانی را از او جویا شدیم وی در دو نوبت و بوسیله SMS به ما این پاسخ را داد که موجود و قابل اثبات است.

کلمنته در این گفت‌وگو اعلام کرده است: «جز یک سری کاغذ‌بازی مشکلی نیست. گفته‌اند مربی از راه دور نمی‌خواهند و اگر در تهران زندگی نکنم، قرارداد باطل می‌شود. با آرامش کامل سفر می‌کنم. اگر شرط مرا پذیرفتند که هیچ و در غیر این صورت بدون مشکلی برمی‌گردم.»
این روزنامه در ادامه به مشکل به‌وجود آمده بین مسئولان فدراسیون فوتبال با کلمنته اشاره می‌کند؛ اینکه کفاشیان، رئیس فدراسیون ایران و علی‌آبادی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که اگر قرار باشد کلمنته بر شرط اقامت در بیلبائو و ماجرای کنترل از راه دور خود تاکید و پافشاری کند، به سراغ یک مربی دیگر می‌روند.
همچنین نشریه مارکا از پایان بی‌نتیجه روند فعلی مذاکره فدراسیون با کلمنته خبر می‌دهد. جالب اینکه، مارکا اعلام می‌کند، بین طرفین هنوز توافقی صورت نگرفته و ادامه داده است: «این در حالی است که به واسطه اظهارات ضد و نقیض مقامات فدراسیون فوتبال این کشور چندی پیش از عقد رسمی قرارداد گفته شد.
خاویر کلمنته اصرار دارد تنها دو هفته قبل از هر بازی وارد ایران شده و غیر از موارد ضروری در خاک ایران نباشد. این مسئله از دید بسیاری از کارشناسان غیرمنطقی و حرکتی در جهت افزایش قیمت توصیف شده است.»
 به نوشته مارکا، میگل ‌سانتوز وکیل شماره یک کلمنته در آخرین مذاکره خود با مسئولان فوتبال ایران تاکید می‌کند هیچ توافقی صورت نگرفته است.
مشکل اقامت کلمنته همچنان به قوت خود باقی است و ممکن است موجب پایان بی‌نتیجه مذاکرات شود.

رسانه‌های خارجی البته به این موضوع اشاره نکرده‌اند که فدراسیون فوتبال تهدید کرده که اگر کلمنته نشد، آنها با مربی دیگری وارد مذاکره می‌شوند؛ بی‌آنکه به خسارتی که با فسخ قرارداد طرفین نصیب این مربی اسپانیایی می‌شود، فکر کنند. رئیس فدراسیون به فارس می‌گوید: «در صورت عدم توافق نهایی با کلمنته با گزینه‌های داخلی و خارجی مذاکره می‌کنیم. مذاکرات با خاویر کلمنته همچنان ادامه دارد و امیدواریم با این سرمربی به تفاهم برسیم؛ اما در صورت اینکه در مورد بند مربوط به اقامت ایشان در ایران در قرارداد به توافق نرسیم با گزینه‌های دیگر خارجی یا ایرانی مذاکره می‌کنیم.»
او در خصوص زمان مشخص شدن سرمربی تیم ملی ایران اضافه می‌کند: «زمان دقیقی نمی‌توان برای این انتخاب تعیین کرد.
با این حال، مذاکرات همچنان ادامه دارد. بخشی از زندگی کلمنته باید در ایران باشد و مثل سایر مربیان بزرگ تیم ملی در کشوری که مربیگری می‌کند حضور داشته باشد.» علی کفاشیان باز هم تاکید می‌کند: «ما مربی پروازی نمی‌خواهیم. ایشان می‌توانند در مورد زندگی در ایران با فدراسیون به تفاهم برسند.»

همشهری امارات

کد خبر 44325

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز