شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

مناقشه تعیین نرخ مصوب و گرانفروشی مرغ همچنان ادامه دارد.

مرغ

در شرایطی که ستاد تنظیم بازار با استناد به یارانه پرداختی برای تامین نهاده‌های تولید مرغ و تخم مرغ، نرخ مصوب این محصول را تعیین و به مرغداران ابلاغ می کند، مرغداران این نرخ‌ها را پایین تر از قیمت تمام شده و عامل زیان خود تلقی می کند. نرخ مصوب مرغ منجمد در آبان ماه پارسال ۸ هزارو ۹۰۰ و مرغ گرم ۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود اما با رشد هزینه تمام شده تولید در اسفندماه سال گذشته نرخ مرغ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت با این وجود همواره مرغداران با خودداری از عرضه گوشت مرغ به نرخ مصوب،

قیمت تمام شده این محصول را بالاتر از قیمت‌های مصوب پیشنهادی وزارت جهاد کشاوزی و نهایت نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار تلقی می کنند همچنین برخوردهای نظارتی در بازار مرغ نیز قادر نبوده تا فروشندگان را ناچار به عرضه مرغ  به نرخ مصوب کند. این در حالی است که سیر نزولی قیمت مرغ طی چند هفته گذشته موجب شد تا ستاد تنظیم بازار خرید مرغ به نرخ مصوب تنظیم بازاری برای مقابله با ریزش بیشتر قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهد.

اما مرغداران با انتقاد نسبت به نرخ مصوب مرغ از تعیین تکلیف نرخ‌های جدید در جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار خبر می دهند.

  • تعیین تکلیف نرخ  جدید مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ طی روزهای اخیر که تعطیلات بوده نسبت به روزهای گذشته تفاوتی نداشته است، گفت: قرار است روز دوشنبه هفته جاری نرخ جدید مصوب مرغ در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی و تصویب شود اما تولید کنندگان با پیشنهادات وزارت جهاد دراین زمینه موافق نیستند.

برومند چهارآئین، متوسط قیمت کنونی هرکیلوگرم مرغ زنده را ۸ هزار و ۲۵۰  تومان اعلام کرد و افزود: در استان‌هایی مانند گلستان و گیلان قیمت این کالا از ٨هزار تومان پایین‌تر است چون عرضه در این استان‌ها بر تقاضا پیشی دارد همچنین در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی قیمت بالاتر از ٨٥٠٠ تومان است زیرا معمولاً در این استان‌ها کمبود عرضه داریم و قیمت مقداری بیشتر است.

او متوسط کشوری قیمت لاشه مرغ را ١٢ هزارتومان اعلام و گفت: قرار است در جلسه فردا نمایندگان تشکل‌ها نیز حضور داشته و از حقوق تولیدکنندگان دفاع کنند، قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ زنده ۸ هزار و ۸۰۰تومان درب واحدهای مرغداری و ١٢ هزار و ٩٦٠ تومان برای لاشه آن است اما این نرخ‌ها مورد قبول ما نیست

  • قیمت حدود ۱۳ هزارتومانی مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی، گفت: قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در شرایط کنونی باید ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و لاشه مرغ کیلویی ١٤ هزارتومان باشد تا تولیدکنندگان زیان نکرده و مجبور به واردات این کالا نشویم. چهار آیین، گفت: قرار بود افزایش قیمت مصرف کننده مرغ در جلسه دوشنبه‌ هفته گذشته ستاد تنظیم بازار به تصویب برسد اما به دلیل برخی ملاحظات از جمله ماه رمضان به تاخیر افتاد، اما به زودی نرخ جدید اعمال می‌شود.

او با بیان اینکه تصمیم برای افزایش قیمت مرغ از یک ماه پیش گرفته شده است، افزود: با توجه به زیان انباشته مرغداران برای حفظ تولید چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست. و به نظر می رسد قیمت مصرف‌کننده مرغ از ۱۱ هزار و ۵۰۰ به به ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان افزایش ‌یابد. قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغداران در مرغداری‌ها نیز از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۸ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش می یابد.

*تکلیف نرخ مصوب فروش مرغ در جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار مشخص می شود.

*قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای مرغ زنده ٨٨٠٠ تومانی در واحد مرغداری و ١٢ هزار و ٩٦٠ تومانی لاشه مرغ با مخالفت مرغداران مواجه شده است.

*قیمت پیشنهادی مرغداران برای هرکیلوگرم مرغ زنده در مرغداری ۹ هزار و ۵۰۰ و لاشه مرغ ١٤ هزارتومان است اما به نظر می رسد نرخ ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومانی لاشه مرغ مصوب شود.

کد خبر 443096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha