همشهری آنلاین: گروهی محقق به سرپرستی یک بانوی پژوهشگر ایرانی موفق به ابداع نوعی فوم فلزی ضدگلوله شده‌اند که می‌توان از آن برای پوشاندن بدنه وسایل نقلیه نظامی استفاده کرد و آنها را سبک تر و کاراتر کرد.

تانك

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، متوقف کردن گلوله‌های شلیک شده به سمت خودروهای نظامی، یکی از چالش‌های مهمی است که بسیاری از ارتش‌های جهان با آن دست به گریبان هستند و اختراع یک فوم جدید سبک به حل این مشکل کمک کرده است.

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی می‌گویند این فوم فلزی ضدگلوله در مقایسه با انواع تجهیزات زرهی متعارف بسیار سبک وزن‌تر بوده و تنها به اندازه نصف آنها وزن دارد.

گروه سازنده فوم یادشده قبلاً در سال ۲۰۱۵ هم یک سپر محافظ ویژه ابداع کرده بودند که از آن می‌توان برای بلوکه کردن اشعه ایکس، گاما و تشعشعات نوترونی استفاده کرد. آنان قبلاً هم با استفاده از گرافن نوعی سپر محافظ قدرتمند برای متوقف کردن گلوله‌ها تولید کرده بودند.

سرپرستی گروه سازنده این فوم را پروفسور افسانه ربیعی بر عهده داشته که در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در حوزه‌های مهندسی مکانیک و هوافضا مشغول تحقیق و تدریس است. وی مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی متالورژی را در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده است. به گفته وی برای تولید فوم یادشده از ترکیبی از فولاد، سرامیک و آلومینیوم استفاده شده است.

فوم مذکور در برابر گلوله‌های کالیبر ۰.۵ میلیمتر که با سرعت بین ۵۰۰ تا ۸۸۵ متر به سمت هدف شلیک شده‌اند مقاومت کرده و موفق به جذب ۷۲ تا ۷۵ درصد از انرژی جنبشی آنها شده است. استفاده از فوم مذکور در وسایل نقلیه نظامی باعث کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت در آنها خواهد شد.

کد خبر 442974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha