همشهری آنلاین: مقام‌های آمریکایی در تصمیمی جدید به دنبال محدود کردن یا توقف دوره‌های آموزشی کار با جنگنده‌های اف ۳۵ به خلبانان ترکیه هستند.

رویترز: آمریکا دیگر خلبان‌های جنگنده‌های اف-۳۵ ترکیه را آموزش نمی‌دهد

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن تصمیم گرفته است تا دیگر خلبان‌های ترکیه را که قصد آموزش کار با جنگنده‌های اف-۳۵ دارند، پذیرش نکند. این تصمیم درپی شدت گرفتن اختلاف‌ها بین آنکارا و واشنگتن برای خرید تجهیزات دفاع هوایی از روسیه گرفته شده است.

ترکیه هم اکنون سفارش خرید سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه را طبق قراردادی به این کشور داده است و از سوی دیگر قصد خرید جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را هم دارد. واشنگتن می‌گوید که ترکیه نمی‌تواند هر دو این تجهیزات را باهم داشته باشد.

مقام‌های آمریکایی در تصمیمی جدید به دنبال محدود کردن یا توقف دوره‌های آموزشی کار با جنگنده‌های اف-۳۵ به خلبانان ترکیه هستند.

دو مقام آمریکایی که خواسته‌اند نامشان ذکر نشود به رویترز گفته‌اند که شاید این تصمیم آمریکا باعث شود ترکیه برنامه خود را تغییر دهد. آن‌ها می‌گویند این تصمیم در حال حاضر تنها شامل خلبان‌ها و پرسنل بخش تعمیرات و نگهداری ترکیه می‌شود که خواستارشرکت در دوره‌های آموزشی آینده بودند.

مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند که تصمیمی درباره توقف آموزش خلبانان و پرسنل بخش تعمیرات و نگهداری ترکیه که هم اکنون در پایگاه هوایی لوک در آریزونا حضور دارند، وجود ندارد.

ارتش آمریکا می‌گوید که در حال حاضر چهار خلبان ترکیه در پایگاه هوایی لوک در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. دو خلبان دیگر ترک هم در این پایگاه به‌عنوان مربی کار می‌کنند. علاوه بر این‌ افراد، ۲۰ خدمه نیروی هوایی ترکیه هم در این پایگاه تحت آموزش قرار دارند.

ترکیه خواستارِ خرید ۱۰۰ جنگنده هوایی است که ارزش آن‌ها در حال حاضر ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) بار دیگر تاکید کرده بود که کشورش با وجود هشدارهای آمریکا از خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه منصرف نخواهد شد.

واشنگتن و دیگر هم‌پیمانان ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با این استدلال آنکارا را از خرید موشک های روسی منع کرده اند که سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ با سیستم‌های مورد استفاده در ناتو هم‌خوانی ندارد.

زمان تحویل سامانه موشکی جنجال برانگیز اس ۴۰۰ تابستان سال جاری میلادی عنوان شده و ترکیه اعلام کرده به هیچ وجه حاضر نیست زمان دریافت موشک‌ها و تجهیزات این سامانه را به تاخیر بیاندازد.

مقامات ترکیه همچنین تاکید کرده‌اند خود را برای تحریم‌های احتمالی آمریکا پس از دریافت سامانه موشکی روسیه آماده کرده‌اند.

کد خبر 442916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha