همشهری آنلاین - نیما شایان: تاثیر دریافت جوایز علمی و فرهنگی در اموری نظیر ارتقای اعضای هیات علمی، پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان از اعضای هیئت‌علمی برگزیده دانشگاهی و یا سنگین شدن رزومه داوطلبان دکتری در جلسات مصاحبه و ...، می‌تواند انگیزه عده‌ای را برای طراحی جایزه‌های پرطمطراق اما مشکوک برانگیزد.

مقاله

به تازگی در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب سایت‌ها فراخوان جایزه‌ای به نام «جایزه ویژه علامه مجلسی» که ذیل جشنواره‌ای با عنوان ویژه تالیفات برتر علوم انسانی و اسلامی تعریف شده، منتشر شده است. بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت این جایزه، پژوهشگرانی که آثارشان مورد تایید هیات داوران قرار می‌گیرد، به منظور دریافت جایزه باید نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه اقدام کنند. این درحالیست که در فرآیند اعطای جوایز علمی معتبر که توسط نهادهای معتبر اعطا می‌شوند، جوایز را به منظور قدردانی و تکریم پژوهشگر اعطا می‌کنند، نه با هزینه شخص پژوهشگر.

بررسی‌ها پیرامون این جایزه نشان می‌دهد که این جایزه مورد تمجید برخی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته و برخی نیز آن را جعلی معرفی کرده‌اند. به عنوان نمونه، دانشگاه اردکان در حالی در وب سایت رسمی خود نسبت به جعلی بودن جایزه علامه مجلسی هشدار داده که دانشگاه نیشابور در پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش، به یکی از اعضای هیات علمی خود به پاس دریافت جایزه علامه مجلسی تبریک گفته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی دانشگاه اردکان، جایزه‌ای با عنوان «علامه مجلسی» را جعلی دانسته است  

پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی دانشگاه نیشابور به عضو هیات علمی این دانشگاه بخاطر دریافت جایزه «علامه مجلسی» تبریک گفته است

این دوگانگی در شرایطی است که متولیان این جشنواره که البته اثر و نشانه‌ای از آنها حتی در سایت خود جشنواره نیز موجود نیست، روند دریافت جایزه را اینگونه اعلام کرده‌اند: «پس از پرداخت هزینه و ارسال اطلاعات پرداخت به ایمیل دبیرخانه جشنواره، گواهینامه پذیرش نهایی اثر شما به عنوان اثر برتر در حوزه مربوطه، گواهینامه پژوهشگر برتر و گواهینامه دانشجوی برتر برای شما صادر شده و برایتان ایمیل خواهند شد. سپس تندیس ویژه جشنواره به همراه نسخه چاپی گواهینامه‌ها برای شما پست خواهد شد. سپس اثر شما نیز به همراه دیگری آثاری که امتیاز (عالی) را از هیات محترم داوران کسب کرده باشند، در مجموعه آثار جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی و اسلامی - جایزه ویژه علامه مجلسی قرار خواهد گرفت.»

با این توضیحات مشخص می‌شود که نه تنها هویت و ماهیت برگزارکنندگان جشنواره و اعطاکنندگان جایزه علامه مجلسی مشخص نیست، بلکه کلیه مراحل دریافت جایزه و گواهینامه‌ها غیر حضوری است و در اساس هیچ آیین حضوری برای معرفی برگزیدگان برگزار نمی‌شود.  

بر اساس فراخوان منتشر شده، این جشنواره بخش‌های پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی، مقالات علمی، کتاب‌های علمی، پروپوزال‌ها و دیگر تالیفات علمی را به عنوان حوزه‌های مورد بررسی خود تعیین کرده و هزینه ثبت‌نام به ازای هر اثر را ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند. همچنین طراحان این جایزه مشکوک، هیچ اثری از هیات داوران جایزه را نیز در دسترس قرار نداده‌اند.

خبر جایزه‌ای با عنوان «جایزه ویژه علامه مجلسی» تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده و اصلی‌ترین مرجع انتشار موضوع، سایت متعلق به این جایزه است.

موضوع مشکوک بودن جایزه‌ای با عنوان «جایزه ویژه علامه مجلسی»، از یک مقام مسئول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مورد پیگیری قرار گرفت. این مقام مسئول که خواست نامی از وی برده نشود، از اعتبار این جایزه اظهار بی‌اطلاعی کرد و تنها به این جمله بسنده کرد: «همین که ما از این جایزه بی‌اطلاع هستیم، نشانه خوبی نیست. البته ممکن است بخش‌های دیگر وزارت علوم یا نهادهای علمی دیگر از موضوع این جایزه اطلاع داشته باشند.»

همشهری آنلاین آمادگی دارد هرگونه واکنش و توضیح شفاف و صریح نهادهای مسئول از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به منظور آگاهی بیشتر جامعه علمی کشور منتشر کند.

کد خبر 442200
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha